همشهری آنلاین: معترضان بنگلادش در پی اعدام یکی از رهبران افراطی این کشور روز یکشنبه، برای برگزاری اعتراضات جدید خود را آماده می‌کنند؛ اعتراضاتی که ممکن است به خشونت کشیده شود.

اعدام دومین رهبر افراطی، بنگلادش را ملتهب کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال اعدام محمد قمرالزمان، رهبر افراطی بنگلادش به اتهام جرایم جنگی در دوران جنگ استقلال 1971، مردم معترض بنگلادش خود را برای برپایی تجمعات اعتراضی آماده می‌کنند.

قمرالزمان دومین فردی است که از زمان احیای دادگاه‌های جرایم جنگی اعدام می‌شود و همین امر به اختلافات سیاسی در این کشور جنوب آسیا دامن زده است. قمرالزمان که معاون دبیرکل حزب جماعت اسلامی بود، شنبه‌شب اعدام شد. طبق گفته دادستان‌ها، وی ریاست یک گروه شبه‌نظامی را برعهده داشت که در 1971 با ارتش پاکستان همکاری می‌کرد و عامل کشتار دست‌کم 120 غیرنظامی کشاورز بود.

بنگلادش، سربازان پاکستانی و عاملان محلی را مسبب کشتار سه میلیون تن در جریان 9 ماه جنگ استقلال از پاکستان می‌داند. حدود 200 هزار زن مورد تجاوز قرار گرفتند و حدود 10 میلیون تن به کمپ‌های آوارگان در هند پناه بردند.

جماعت اسلامی با محکوم کردن اعدام محمد قمرالزمان خواستار برگزاری اعتصاب سراسری در روز دوشنبه شده است.

در همین حال، صدها تن از مردمی که حامی اعدام قمرالزمان بودند، در داکا راهپیمایی برگزار کردند. تظاهرات‌های مشابهی نیز در سایر شهرها برگزار شد. محاکمه‌های مربوط به جرایم جنگی باعث دو قطبی شدن بنگلادش شده و این در حالی است که این کشور خود با چالش‌های سیاسی و اقتصادی دیگری دست و پنجه نرم می‌کند.

پیش از این راونیا شمدستانی، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر از بنگلادش خواسته بود تا قمرالزمان را اعدام نکند چراکه به اعتقاد وی استانداردهای بین‌المللی رعایت نشده است.

کد خبر 291964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha