همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی، از برنامه این سازمان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک با قدرت ۵۰ و ۱۰۰ مگاوات در مناطق مختلف کشور خبر داد.

صالحی

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی امروز با حضور در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیما، با اشاره به برنامه های جدید این سازمان در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، اظهار داشت: در حال حاضر نیروگاه های هسته‌ای ابعاد مختلفی دارند که هم با ظرفیت بالای هزار مگاوات و هم کمتر از آن احداث می شوند.

وی افزود: تا مدتها فکر می‌کردند که هر چقدر نیروگاه بزرگتر باشد، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است، اما الان به این نتیجه رسیده اند که هر چقدر نیروگاه کوچکتر باشد، به صرفه تر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در همین رابطه تصریح کرد: در خصوص کشور ما با توجه به شرایط ویژه اقلیمی و فنی، تصمیم گرفته ایم بر روی نیروگاه های ۵۰ و ۱۰۰ مگاواتی متمرکز شویم؛ این نیروگاهها می توانند در جای جای کشور تعبیه شوند و به آب زیادی هم احتیاج ندارند و با توجه به اینکه ضرورتی برای تعبیه خطوط انتقال آّب وجود ندارد، می توانند آب همان منطقه محل استقرار را تامین کنند.

صالحی ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به وضعیت صنعت کشور ما اگر نیروگاهها کوچک باشند، صنعت ما می تواند عناصر و مولفه‌های نیروگاه را به خوبی تولید کند.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: بر این اساس مشغول مذاکره با چند کشور هستیم که اگر نهایی شود، احداث دو نیروگاه کوچک در سواحل مکران در خلیج فارس آغاز می شود؛ در حال حاضر مقدمات فراهم شده و ساختگاه این نیروگاهها مشخص شده اما هنوز توافقی صورت نگرفته است.

  • شیرین سازی آب دریا در جنوب کشور، با کمک نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای 

وی با تاکید بر اینکه استراتژی جمهوری اسلامی حرکت به سمت نیروگاههای کوچک و سازگار با شرایط اقلیمی است، درباره برنامه‌های شیرین سازی آب دریا نیز گفت: در دو نیروگاهی که قرار است در بوشهر و در کنار نیروگاه فعلی ساخته شود و قرارداد آن نیز با روس ها منعقد شده و کار ساختمانی آنها آغاز شده، علاوه بر تولید برق، کار شیرین کردن آب دریا نیز برای تأمین نیاز مردم انجام می شود.

صالحی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای ۶۰۰ هزار متر مکعب مصرف آب شرب مردم بوشهر در روز، می توانیم آب شیرین کنیم و این در حالی است که در حال حاضر، میزان مصرف آب این شهر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است که اگر این اتفاق بیفتد، تحول بزرگی در عرصه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی این منطقه صورت می گیرد.

کد خبر 291680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha