همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی ساخت اولین مجتمع سوخت مجازی نیروگاه اتمی بوشهر را در چارچوب بومی‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی دانست.

صالحی

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای ایسنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: متاسفانه در طول یک دهه گذشته برخی از صاحبان قدرت در صحنه جهانی در پی آن بوده‌اند تا با طرح ادعاهای واهی از طریق تبلیغات گسترده رسانه‌ای در افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تشویش و تردید ایجاد کنند. در این میان بسیاری از بنگاه‌های سخنران‌پراکنی تلاش مذبوحانه‌ای را در وارونه نشان دادن واقعیات به کار بستند و در پی آن بودند تا ایران را به عنوان آغازگر رقابت‌های تسلیحاتی مقصر جلوه داده و کشورمان را مانعی برای دستیابی به اهداف منع اشاعه در منطقه معرفی کنند اما امروز این حقیقت با ناظران مستقل آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه ایران، اعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی برای جلوگیری از حرکت دولت و ملت بزرگ ایران در مسیر رشد و پیشرفت همه‌جانبه بوده است.

وی گفت: با وجود فتوای تاریخی رهبر انقلاب مبنی بر حرمت تولید، انباشت و استفاده از تسلیحات اتمی برخی از دشمنان عزت و سربلندی ملت ایران با این بهانه‌ها و تهمت‌های واهی به دنبال تضعیف مولفه‌های تشکیل دهنده قدرت ملی ما بودند. در چنین شرایطی همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با راهنمایی‌های رییس‌جمهور تمهیداتی اندیشیده شد تا از رهگذر تعامل سازنده با جهان و همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از گسترش فضای تنش و تعمیق شکاف‌های ایجاد شده ممانعت شود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی بر اساس چشم‌انداز کلان و در چارچوب راهبرد ترسیم شده از سوی مسئولان عالیرتبه نظام موظف شد تا ضمن حفظ نشاط و سرزندگی بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای به دیگر همکاران در دولت یازدهم به ویژه در دستگاه دیپلماسی کشور برای اجرای تدابیر ریاست‌جمهوری و عملیاتی کردن رویکرد تعامل سازنده با جهان یاری رساند و اکنون در سایه عنایات الهی و به یمن حمایت‌های بی‌دریغ رهبر فرزانه انقلاب زمینه‌ای فراهم شده است تا ضمن بهره‌مندی کشورمان از برکات فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای،‌ جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مروج و مبلغ سازوکار منع اشاعه تثبیت شود.

صالحی با اشاره به جدیت مذاکره‌کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق ایران، گفت: شاید بتوان گفت که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو 1+5 اصرار مذاکره‌کنندگان بر تامین حداکثری منافع ملی بوده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار صیانت و حفاظت از حقوق هسته‌ای کشورهای در حال توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای ایفای نقش کرده است از این رو تمام امضاکنندگان معاهده ان‌پی‌تی و کشورهای در حال توسعه باید رویکرد ایران را به فال نیک گرفته و خود را در دستاوردهای ایران اسلامی در این مذاکرات شریک بدانند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همه ما باید قدردان فعالیت‌های صورت گرفت توسط سربازان انقلاب اسلامی در جبهه دیپلماسی باشیم. اگرچه نقدها و انتقادهای دوستان و دوستداران انقلاب اسلامی می‌تواند به اصلاح روندها و فرآیندها یاری رساند اما به نظر می‌رسد که هرگونه نقد دلسوزانه باید منصفانه و با عنایت به شرایط و مقتضیات زمان و مکان ارائه شود. تمام تلاش مسئولان در دوره‌های مختلف به ویژه در دو سال اخیر معطوف به تامین منافع ملی و صیانت از مصالح عالی نظام بوده است.

وی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس در آبان 1392، گفت: این بیانیه تلاشی بود برای رفع هرگونه ابهام و ایهام در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان. ما همواره تلاش کردیم درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌مان شفاف‌سازی کرده و به نگرانی‌های ساختگی پاسخ دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود با توجه به مشکلات و معضلات زیست محیطی در سطح جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه تصریح کرد: برای ما مایه خرسندی است که شاهد توسعه فعالیت‌های حوزه نیروگاهی و بهره‌برداری از این موهبت و فرصت در میان همسایگان و دوستان خود باشیم. علاوه بر این افزایش ظرفیت طراحی و ساخت نیروگاه‌های کوچک در کنار احداث دو نیروگاه هزار مگاواتی در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر یکی دیگر از برنامه‌هایی است که از سوی مدیریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله اهداف مورد نظر در توسعه فعالیت‌های نیروگاهی علاوه بر تامین نیازهای حوزه انرژی، یاری رساندن به فرآیند تولید آب شیرین در مناطق محروم برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و یا تامین آب آشامیدنی است. تجهیز نیروگاه‌های جدید به تاسیسات شیرین‌سازی آب دریا در متن برنامه‌های میان مدت این سازمان قرار دارد. اگرچه دستیابی به اهداف یاد شده به شدت نیازمند مساعد مجموعه همکاران و تصمیم‌گیران در مجموعه دولت است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: همزمان با مجاهدت تمامی خدمتگزاران کشور در بخش‌های دیگر موضوع بومی‌سازی در دستور کار فرزندان این مرز و بوم در سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است از این رو ساخت اولین مجتمع سوخت مجازی نیروگاه اتمی بوشهر، ساخت چند رادیوداروی جدید و سایر دستاوردهایی که در جریان بازدید از نمایشگاه برپا شده به مناسبت مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در سال جاری گواهی این مدعاست.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بند چهار سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت گفت: این سازمان مصمم است تا در این بخش نسبت به اجرای اقدامات تکمیلی اقدام کند. در عرصه تولید رادیوداروهای مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تا حد زیادی به اهداف خود در تنوع‌بخشی به محصولات تولیدی دست یافته‌ایم و تلاش داریم تا ضمن ارتقای سطح کیفی محصولات و استانداردسازی آن‌ها، حضور موثرتری در بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.

کد خبر 291670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha