یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

۴۰سال بعد از کلید خوردن ساخت نیروگاه بوشهر در پیش از پیروزی انقلاب، سرانجام دیروز فاز نخست این نیروگاه برای همیشه به متخصصان ایرانی تحویل داده شد، اما در این روز که نقطه عطفی در برنامه هسته‌ای ایران بود، کلنگ ساخت ۲نیروگاه جدید هم بر زمین زده شد.

در عمليات ساخت اين واحد كه اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و سرگئي كرينكو رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه حضور داشتند، مقامات 2كشور نويد همكاري جديد در زمينه‌هاي استراتژيك را دادند. به گفته مقامات روس، اين واحدهاي جديد داراي استانداردهاي ايمني و راندمان بالاتر و مصرف سوخت كمتر هستند. زمان پيش‌بيني شده براي احداث واحد دوم 9سال است و عمليات ساخت واحد سوم 18ماه بعد آغاز خواهد شد. به گفته مسئولان منابع پيش‌بيني شده براي ساخت اين دو واحد، حدود 10ميليارد دلار است. با راه‌اندازي اين دو واحد، سالانه22ميليون بشكه نفت معادل 900ميليون دلار (با نفت 40 دلاري) صرفه‌جويي شده و از توليد سالانه 14ميليون تن آلاينده جلوگيري مي‌شود. با راه‌اندازي 3واحد نيروگاه اتمي بوشهر حدود 5 تا 6درصد از ظرفيت توليد برق كشور از انرژي اتمي خواهد بود. همچنين با راه‌اندازي واحدهاي فوق روزانه 200هزار مترمكعب آب شيرين‌سازي‌ خواهد شد كه نقش مهمي در تأمين آب شرب در مناطق جنوبي كشور خواهد داشت.

كاهش احتمال ذوب‌شدن قلب رآكتور به ميزان يك هزار برابر، كاهش احتمال خروج مواد راديو اكتيو به ميزان 100برابر، افزايش عمر نيروگاه از 40به 60سال و افزايش راندمان به بيش از 90درصد از نتايج ساخت واحدهاي جديد نيروگاه بوشهر خواهد بود. سازمان انرژي اتمي ايران براساس مصوبه مجلس مكلف است 20هزار مگاوات برق هسته‌اي توليد كند كه فاز نخست نيروگاه بوشهر معادل هزارمگاوات آن را محقق مي‌كند و فازهاي دوم و سوم نيز هركدام تأمين حدود هزار مگاوات را بر عهده دارند.

  • حادثه فوكوشيما در بوشهر رخ نمي‌دهد

سرگئي كرينكو، رئيس روس اتم: ما امروز 2 جشن داريم كه يكي جشن تحويل كامل واحد اول بوشهر و ديگري آغاز همكاري جديد است. نيروگاه بوشهر ده‌ها سال قبل با طرح آلماني شروع شد و سال‌ها متوقف بود و هيچ‌كس اين اراده را به خرج نداد كه چنين طرحي را دنبال كند اما همكاران روسي و ايراني توانستند يك كار ناممكن را ممكن كنند. در ۲۰۱۵ اين واحد موفق‌ترين واحد در صنعت هسته‌اي در دنيا معرفي شد. اين پروژه بالاترين استانداردهاي ايمني را دارد؛ به‌گونه‌اي كه اين سيستم براي عملكرد خودش به عملكرد پرسنل متكي نيست. حتي اگر نيروگاه بوشهر در شرايط فوكوشيما قرار گيرد، ديگر آن حوادث اتفاق نمي‌افتد.

  • مذاكره هسته‌اي با چند كشور

علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي: همكاري ايران و روسيه در چارچوب ان‌پي‌تي است و اين همكاري‌ها منشأ نگراني براي كسي نيست و به‌ويژه به كشورهاي حوزه خليج‌فارس اعلام كرديم كه مي‌توانيم يك كميته مشترك علمي با متخصصان‌شان داشته باشيم. اين مراسم پاسخ بسيار شفاف و روشني است به عزيزاني كه مي‌گفتند صنعت هسته‌اي با كندي، ركود و توقف روبه‌رو شده است. آن هم درصورتي كه پروژه‌اي به اين عظمت شروع مي‌شود كه حدود 10ميليارد دلار است. اين امر در برجام هم آمده است با كشورهاي ديگر نيز در حال مذاكره هستيم كه هر وقت به نتيجه رسيد، در آن خصوص اطلاع‌رساني لازم انجام خواهد شد.

  • نماد بهره‌مندي ايران از برجام

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور: ساخت اين نيروگاه‌ها در برجام پيش‌بيني شده بود و ساخت آنها يكي از نمادهاي بهره‌مندي ايران از نتايج برجام است. ساخت نيروگاه‌هاي جديد نشان‌دهنده پايبندي روسيه به‌عنوان يكي از اعضاي امضا‌كننده برجام به تعهداتش است، پايداري برجام منوط به پايبندي ساير طرف‌ها در توسعه همكاري با ايران در صنعت صلح‌آميز هسته‌اي است. مردم ما با بزرگواري تحريم‌ها را تحمل كردند و روزهاي سختي را پشت سر گذاشتند تا حق مسلم خود را به اثبات برسانند. روسيه شريك راهبردي ايران است. همكاري ما فقط به نيروگاه ختم نمي‌شود. ما در زمينه مبارزه با تروريسم و حوزه دفاعي همكاري داريم.

  • وقايع‌نگاري ساخت يك نيروگاه

آغاز كار در پيش از انقلاب
در سال ۱۳۵۵، آلمان غربي موافقتنامه‌اي براي همكاري‌هاي بلندمدت با ايران امضا كرد.

توقف پروژه با بدعهدي آلمان
در سال ۱۳۵۷ با پيروزي انقلاب در ايران طرف آلماني كار روي پروژه را متوقف كرد.

آغاز همكاري با روس‌ها
سال ۱۳۶۸موافقتنامه همكاري ميان ايران و روسيه تدوين و در 2شهريور ۱۳۷۱ امضا شد.

تأخير 10ساله در تكميل پروژه
آغاز به‌كار نيروگاه از سوي روس ها سال 2000 اعلام شد، ولي خلف وعده‌ها 10سال ادامه داشت.

آزمايش نيروگاه با سوخت مجازي
با پايان يافتن عمليات نصب تجهيزات رآكتور اين نيروگاه اسفند‌87 با سوخت مجازي آزمايش شد.

آغاز روند سوخت‌گذاري به نيروگاه
30مرداد89 سوخت اصلي نيروگاه بوشهر به استخر جنب قلب رآكتور منتقل شد.

وارد شدن سوخت به قلب نيروگاه اتمي بوشهر
4آبان عمليات سوخت‌گذاري اين نيروگاه با انتقال سوخت به داخل قلب رآكتور آغاز شد.

خرابكاري براي اخلال در نيروگاه
بهمن‌89 اخباري مبني بر حمله «استاكس نت» به سيستم نيروگاه بوشهر منتشر شد.

خروج سوخت از نيروگاه اتمي بوشهر
هفتم اسفند 1389، خبر خارج كردن سوخت هسته‌اي از قلب رآكتور با هدف چك ،منتشر شد.

راه‌اندازي كامل فاز اول
نيروگاه بوشهر دهم شهريور91 به مرحله راه‌اندازي كامل رسيد و اول مهر 92 به متخصصان ايراني تحويل داده شد.

تحويل كامل
ديروز داستان فاز اول نيروگاه بوشهر به آخر رسيد و اين سايت به‌طور كامل به ايران تحويل داده شد.

کد خبر 346023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha