سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

رئیس شورای شهر بر همدلی و همزبانی شهرداری و شورای شهر تهران در سال‌جاری تاکید کرد.

شورای شهر

به گفته مهدي چمران، مديريت شهري به عنوان دولت محلي مي‌تواند توجه ويژه‌اي به شعار امسال داشته باشد تا خدمتگزاري به مردم يادگاري براي آينده شهر شود. ديروز شوراي شهر تهران نخستين دستور جلسه خود را هم به بررسي اعتراض فرمانداري به متن مصوبه بودجه سال1394 شهرداري تهران اختصاص داد. فرمانداري تهران در 26 اسفند ‌ماه سال گذشته با وجود اعتراض به متن مصوبه شهرداري اما آن را قابل اجرا اعلام كرد تا مانع ابلاغ بودجه و اخلال دراداره امور شهر نشود متعاقبا شوراي شهر تهران نيز در نخستين جلسه رسمي خود سريعا موضوع رفع اعتراضات را دستور كار خود قرار داد و پس از بحث وصرف وقت بسيار در نهايت آن را به تصويب رساند.

به گفته عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران، اعتراض فرمانداري به متن مصوبه بودجه سال۹۴ شهرداري در ۱۷بند است كه ۱۵بند آن انشايي است.هنگامي كه از سوي عليرضا دبير موضوع اعتراض فرمانداري درباره ميزان كمك شهرداري به فرمانداري هنگام برگزاري انتخابات مطرح شد، بحث‌ها برسر اين بند بالا گرفت كه درنهايت مورد تصويب قرار گرفت. وي درباره اين موضوع گفت: به شهرداري اجازه داديم در تأمين ساير نيازمندي‌ها به هنگام برگزاري انتخابات به‌صورت غيرنقد به فرمانداري تهران كمك كند.

رحمت‌الله حافظي نيز يادآور شد: شهرداري نمي‌تواند هيچ اعتباري به دستگاه‌هاي اجرايي پرداخت كند. البته دبير در پاسخ يادآور شد: اين روال از قديم وجود داشته و شورا اين كمك‌ها را مصوب كرده است.احمد حكيمي‌پور، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز تأكيد كرد: در كجاي قانون شهرداري و قانون مجلس موضوع كمك شهرداري به انتخابات مطرح شده است؟ همچنين اسماعيل دوستي اظهار داشت: در كشور تنها نهادي كه اين كار را انجام مي‌دهد شهرداري تهران است. در شهرهاي ديگر كمك مي‌كنند اما در قانون ذكر نمي‌كنند. ما هم مي‌توانيم به جاي كمك نقدي، خدمات غيرنقدي ارائه دهيم. مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر هم پيشنهاد حذف اين تبصره را داد و گفت: ما مي‌توانيم شهرداري را مكلف كنيم از امكانات خود هرگونه كمكي كه مي‌تواند به برگزاري انتخابات داشته باشد.

محسن سرخو نيز يادآور شد: در مقررات عمومي كمك به برگزاري انتخابات، هيچ دستگاه و وزارتخانه‌اي در بودجه سالانه رديف تعيين نمي‌كند و اين كمكي است كه از محل امكانات انجام مي‌شود. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر هم تأكيد كرد: از يك طرف براساس قانون شهرداري نبايد به دستگاه‌هاي دولتي كمك كند اما از طرف ديگر براساس قانون همه دستگاه‌ها بايد در انتخابات همكاري كنند. از سوي ديگر فرمانداري تهران همواره با كمك‌هاي شهرداري انتخابات را برگزار كرده و ما سعي داريم اين كمك را شفاف‌سازيم. بنابراين پيشنهاد مي‌كنم رقم 5ميليارد را به رقم بودجه در اختيار شهردار اضافه كنيم.

معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران ديروز به مناسبت روز جهاني بهداشت به ايراد سخناني پرداخت. وي با اشاره به عوارض تحرك كم و كمبود ويتامين D در بروز پوكي استخوان، تغذيه نامناسب در كودكان را نيز از مهم‌ترين عوامل در كاهش توان ذهني و قدرت يادگيري كودكان دانست. آباد همچنين درباره سرانه پايين مصرف شير در ايران نيز نكاتي را مطرح كرد. وي آمار شيوع بيماري‌هاي سرطاني ناشي از استفاده بي‌رويه از سموم در توليد مواد غذايي را تكان‌دهنده اعلام كرد و گفت: هزينه‌هاي بالاي درمان سرطان، آلوده شدن روزافزون منابع آبي و خاكي كشور ضرورت توجه جدي به توليد و مصرف محصولات ارگانيك را محرز مي‌سازد. آباد همچنين از ريزگردها به‌عنوان قاتلان خاموش نام برد.

  • همدلي و همزباني ميان شوراها و شهرداري‌ها به‌عنوان دولت‌هاي محلي

چمران رئيس شوراي شهر تهران در جلسه ديروز با استناد به نامگذاري امسال تأكيد كرد كه شورا وشهرداري تهران نيز به‌عنوان دولت محلي با همدلي و همزباني درمسيرخدمتگزاري به مردم يادگاري‌هاي خوبي از خود برجاي بگذارند. وي اظهار اميدواري كرد اين همدلي و همزباني بين مردم و مسئولان به انسجام و وحدت كشور منجر شود. وي با اشاره به هفته جهاني بهداشت كه اول تا هفتم ارديبهشت‌ماه برگزار خواهد شد خبرداد كه شورا و شهرداري تهران برنامه‌هاي مفصلي به همين مناسبت خواهند داشت.

گراميداشت 20فروردين روز ملي فناوري هسته‌اي و روز هنر انقلاب كه مصادف با شهادت مرتضي آويني و تسليت بابت فوت عموي هادي ساعي و گراميداشت شهادت آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر ازديگر موضوعاتي بود كه از سوي چمران مورد اشاره قرار گرفت. مسجدجامعي نيز فوت 2خبرنگار ورزشي‌نويس (حسين جوادي و ميلاد حجت‌الاسلامي) كه در حادثه سقوط هواپيماي آلماني از دنيا رفتند را به اصحاب رسانه و خانواده‌هاي آنها تسليت گفت.

  • روايت ساعي از جزئيات حادثه‌اي كه منجر به فوت عمويش شد

ديروز در صحن علني شوراي شهر موضوع فوت عموي هادي ساعي يكي از اعضاي باسابقه شوراي شهر تهران هم مطرح شد. هادي ساعي نيز در سخناني ضمن تشكر از اعضاي شوراي شهر به‌ويژه چمران و مسجدجامعي از معاونت خدمات شهري شهرداري تهران به‌صورت خاص تشكر كرد و بابت اخبار منتشر شده از سوي برخي رسانه‌ها در مورد اين اتفاق گفت: اين اخبار واقعيت را آنطور كه بوده منعكس نكرده، من درنظر دارم كه توضيحات لازم در اين باره را شخصا به رسانه‌ها ارائه كنم.

وي پس از اين اظهارات با خروج از صحن شوراي شهر در جمع اصحاب رسانه قرار گرفت تا درباره ماجراي فوت عموي خود توضيح دهد. ساعي با اشاره به اينكه حوادثي از اين دست براي ديگران نيز اتفاق افتاده، گفت: اين حادثه از طريق مراجع قضايي در حال پيگيري است و ما منتظر نظر كارشناسي پزشكي قانوني هستيم.

به گفته ساعي، مدت 2 هفته بود كه زباله‌هاي باشگاه سواركاري كه متعلق به شهرداري تهران و در داخل پارك چيتگر است، جمع‌آوري نشده بود كه برهمين اساس با شهردار منطقه تماس گرفته شد كه ايشان نيز معاون خود را براي رسيدگي به اين موضوع به باشگاه فرستاد. متعاقب آن معاون شهردار ناحيه نيز با پيمانكاران مربوطه تماس گرفته و از آنها درخواست كرد كه براي جمع‌آوري زباله‌ها به محل باشگاه مراجعه كنند اما از همان دقايق ابتدايي پيمانكاران با رفتار بسيار زشتي پرخاشگري كرده و بارها عنوان كردند كه چرا در روز تعطيل، دوازدهم فروردين آنها را براي جمع‌آوري زباله‌ها فراخوانده‌اند.

به‌گفته هادي ساعي، 2 نفر از پيمانكاران كه در تحقيقات مشخص شد برادر هستند، با عموي من كه در آن باشگاه فعاليت مي‌كرد، درگير شدند. من به سرعت براي جدا كردن آنها دويدم اما يكي از آنها چوب بزرگي را به قصد مضروب كردن عموي من برداشت و در نخستين حركت ضربه‌اي به پاي من خورد با اين همه من به قصد خاتمه دادن درگيري آن پيمانكار را به سمت در خروجي باشگاه هل دادم اما وقتي برگشتم عمويم را ديدم كه روي زمين افتاده و حال عمومي‌اش ناگوار است.

ساعي با بيان اينكه تلاش‌هاي اورژانس براي احياي مجدد عمويم مؤثر واقع نشد، گفت: من به بشخصه ملاحظه نكردم كه ضربه‌اي از سوي پيمانكاران به عمويم وارد شده باشد اما عموي من 11سال قبل عمل جراحي را روي يكي از رگ‌هاي قلبش انجام داده بود و در تحقيقات اوليه پزشكي قانوني نيز ايست قلبي علت اين حادثه عنوان شده اما هنوز نظر قطعي پزشكي قانوني اعلام نشده است. وي با انتقاد از رفتار زشت پيمانكاران آن هم درشرايطي كه بارها شعار داده‌ايم، شهرداري يك نهاد اجتماعي است، گفت: مشخص نيست پيمانكاران به چه شيوه‌اي انتخاب و گزينش مي‌شوند و قطعا اين مسئله بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.

  • توجه به موضوعات ملي و شهري

بنابر اين گزارش ديروز طبق روال هميشه چند تن از اعضاي شورا به طرح برخي اظهارات در موضوعات مختلف پرداختند كه اين اظهارات را در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

کد خبر 291562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha