یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

محدثه قیدی: از زمانی که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۸تصویب کرد تا تمام پادگان‌ها از فضای داخلی شهرها خارج و به بیرون از مرزهای شهری منتقل شوند بیش از ۵سال می‌گذرد.

از همان زمان محمدباقر قاليباف شهردار تهران موفق شد نخستين گام‌ها در مسير تحقق و اجرايي‌شدن اين قانون را بردارد. وي در مراسم كلنگ‌زني درياچه شهداي خليج‌فارس اعلام كرد كه براي خروج تمام پادگان‌ها از شهر تهران با ارتش توافق شده و اصلا پادگاني نمانده كه در مورد آن بين شهرداري و نيروهاي مسلح توافقي صورت نگرفته باشد. بازهم به پشتوانه قانون مصوب مجلس، دست اندركاران تدوين طرح‌هاي جامع و تفصيلي تهران اين امكان را به مديريت شهري دادند تا طبق ماده يك قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و ساير اماكن نيروهاي مسلح به خارج از حريم شهرها به اذن فرماندهي كل قوا نسبت به فروش از طريق مزايده يا انتقال پادگان‌ها و ساير اماكن تحت تملك از محدوده شهرها به خارج از حريم در چارچوب طرح و برنامه اقدام كند. اما واقعيت اين است كه رفته رفته هرچه كار در مسير اجرايي شدن پيش رفت مشكلات خود را نمايان ساختند و بحث‌هاي مختلفي مطرح شد كه نشان از پيچيدگي‌هايي بر سر اجراي اين مصوبه داشت. به‌عنوان مثال، عدم‌امكان تأمين زيرساخت‌هاي اقتصادي و بودجه و اعتبارات لازم براي خروج پادگان‌ها، بحث‌هاي امنيتي و نبود جاي مناسب براي ساماندهي و استقرار صنايع و مراكز نظامي به نارضايتي مسئولان نظامي و انتظامي انجاميد و در قانون خروج پادگان‌ها از شهرها تأخير ايجاد كرد.

اما اين روزها خبرهاي خوشي در راه است و به‌نظر مي‌رسد به‌رغم همه پيچيدگي‌ها در سايه تعامل ميان مديريت شهري با مسئولان نظامي قانون خروج پادگان‌ها از شهرها در مسير اميدوار كننده‌اي قرار گرفته است. دراين باره محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران به همشهري گفت: درفرايند برنامه 5ساله شهر تهران در يكي از احكام برنامه ذكر شده كه شهرداري مكلف است در سال‌هاي اوليه برنامه نسبت به انجام اقدامات لازم براي خروج پادگان‌ها از محدوده شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهد. به گفته سالاري، شهرداري تهران در كميسيون ماده 5با مسئولين پادگان‌ها جلسات مختلفي داشته و درحال رسيدن به توافقات خوبي است. وي به‌دليل قطعي نبودن توافقات از ذكر جزئيات آن خودداري كرد.

  • كاربرد فضاهاي باز شهري

واقعيت اين است كه در حال حاضر گسترش بي‌رويه تهران، جمعيت‌پذيري بالا و ساخت و سازهاي گسترده از سطح فضاهاي باز شهري كاسته است. اين درحالي است كه وجود فضاهاي باز شهري مي‌تواند براي توسعه فضاي سبز، افزايش سرانه‌هاي خدماتي، فرهنگي، ورزشي، تفريحي و... مورد استفاده قرار بگيرد.

يكي ديگر از دلايل اهميت وجود فضاهاي باز شهري كاربردي است كه اينگونه فضاها به‌عنوان ابزار دفاعي در مواقع بروز بحران مي‌توانند داشته باشند. درهرحال وقتي 3 گسل فعال زير گوش اين شهر جان و مال ميليون‌ها نفر از شهروندان را تهديد مي‌كند، وقتي 25درصد بافت ساختمان‌هاي تهران فرسوده است و 15درصد جمعيت شهر ساكن اينگونه بافت‌ها هستند و قدمت تأسيسات شهري اعم از لوله‌هاي آب و گاز بالاست، نگراني‌ها بابت نحوه كنترل اوضاع در مواقع بروز بحران بيشتر و بيشتر احساس مي‌شود. قطعا همين حساب و كتاب‌ها بود كه دست اندركاران، برنامه‌ريزان و تصميم‌گيران كشور را به فكر چاره‌انديشي انداخت و توجه مسئولان را به اراضي وسيع در اختيار نهادهاي نظامي و انتظامي جلب كرد. تخليه پادگان قلعه مرغي و آزاد شدن 300هكتار از فضاهاي باز شهري اين اميدواري را به‌وجود آورد كه درصورت فعال شدن گسل ري مديريت بحران مي‌تواند با بهره‌گيري از اين فضاي وسيع عملكرد مناسبي در اسكان موقت حادثه ديدگان و ساير فعاليت‌هاي امداد و نجات از خود نشان دهد. قدر مسلم نبود فضاهاي خالي و باز در بين بافت‌هاي مترا‌كم ساختماني سبب مي‌شود تا در مواقع بروز بحران بـه سبب فشردگي بـافـت‌ها، تلفات انساني بسيار افزايش يابد. از طرفي در محدوده منطقه ۹ خروج پادگان جي مي‌تواند به توسعه شريان‌هاي بزرگراهي و ارتباطي در اين منطقه منجر شود.

  • سرانه‌هاي نظامي و شهري پايتخت

حـدود 15درصد از مــسـاحــت 640كيلومترمربعي تهران را پادگان‌ها تشكيل مي‌دهند. اين محدوده حدود 5هزار هكتار را در‌بر‌مي‌گيرد. اين در حالي است كه بوستان ولايت كه زماني پادگان قلعه مرغي ناميده مي‌شد و قديمي‌ترين فرودگاه پايتخت بوده است، 300هكتار وسعت دارد. آزادشدن اين فضا و تبديل آن به بوستان موجب تحول بزرگي در جنوب شهر شد؛ چه آنكه هم‌اكنون نيز مديريت شهري برنامه دارد تا 230هكتار باقيمانده از اين بوستان نيز در آينده نزديك تبديل به بوستان شود.

کد خبر 292588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha