مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

مرکز تاب آوری بحران شهر تهران که با هدف کمک به کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی شده با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مسئولان و متخصصان این حوزه افتتاح شد.

مدیریت بحران

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در حاشيه اين مراسم و طي سخناني در نشست درس‌هاي جهاني براي تاب‌آوري شهرها در برابر بحران با تأكيد بر اهميت موضوع تاب‌آوري شهرها و مفهوم گسترده آن به تغييرات جمعيتي كشور و لزوم توجه به اين تغييرات در برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به مديريت بحران اشاره كرد و گفت: حادثه را بايد باور و مديريت بحران و پيشگيري را وارد زندگي روزمره خود كنيم، درحالي‌كه ما نسبت به اين موضوع بي‌توجهي نشان مي‌دهيم. به‌عنوان مثال وقتي گردوغبار اهواز را درنورديد، همه رسانه‌ها و مسئولان به جنب و جوش افتادند، اما بعد از فروكش كردن گردوغبار ديگر خبري نشد، البته سازمان مديريت بحران كشور دارد اين مسئله را دنبال مي‌كند.

معاون وزير كشور گفت: موضوع تاب آوري شهرها به‌خصوص در تهران كه بيشترين جمعيت شهري را در خود جاي داده حائز اهميت است و ما بايد تلاش كنيم تا بتوانيم خود را در مقابل حوادث ايمن كنيم. وي يادآور شد: از وقوع حادثه نمي‌توانيم جلوگيري كنيم، ولي مي‌توانيم با تدبير، تلاش، انديشه و به‌كارگيري دانش در همه ابعاد و جلب مشاركت مردم، جامعه‌اي ايمن بسازيم و خسارات ناشي از حوادث را كم كنيم. وي افزود: در موضوع تاب آوري شهر‌ها با مشاركت عمومي و حمايت ستادي تلاش مي‌كنيم تا شهرهايمان را ايمن‌تر و آماده‌تر كنيم. وي افزود: در حال حاضر كيفيت ساخت و سازها نسبت به گذشته با رعايت استانداردها و نظارت‌هاي دقيق‌تر بهتر شده و اين روند بايد گسترش يابد. وي با تقدير از اقدامات سازمان مديريت بحران شهر تهران گفت: دولت و شهرداري تهران هر دو به موضوع نوسازي بافت‌هاي فرسوده توجه دارند و در اين زمينه اقدامات خوبي انجام شده است. تاكنون قريب به يك ميليون و 700واحد روستايي در كشور بازسازي و نوسازي شده و سالانه نوسازي 200هزار واحد ديگر نيز در دستور كار دولت است كه اين روند ادامه دارد.

  • فرايند جديد در مديريت بحران

احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در حاشيه اين برنامه با اشاره به تصويب سند چشم‌انداز 15ساله جهاني كاهش مخاطرات گفت: اين مركز در اجراي برنامه دوم 5ساله شهرداري تهران با هدف بهره‌گيري از تجربيات موفق دنيا در موضوع تاب‌آوري راه‌اندازي شده است.

وي گفت: در اين مركز از بهترين نخبگان داخلي و خارجي دعوت شده تا دستاوردهاي موفق دنيا را بومي‌سازي‌ كرده و در مجموعه شهر تهران و همچنين به‌صورت الگو و نمونه در كلانشهرهاي ديگر به اجرا درآورند. وي خاطرنشان كرد: موضوع تاب آوري فرايند جديدي در دانش مديريت بحران است. در گذشته بيشتر به آمادگي و مقابله توجه مي‌شد درصورتي كه در تاب‌آوري به مخاطره شناسي و كاهش اثرات ناشي از مخاطرات توجه مي‌شود.

وي گفت: روزبه‌روز مخاطرات ما در شهرها در حال افزايش است و با مخاطرات مواجه مي‌شويم. درنتيجه نيازمند شناخت مخاطرات، برنامه‌ريزي و رفع آن و برنامه‌ريزي براي كاهش اثرات ناشي از مخاطراتي هستيم كه حادث مي‌شوند كه نيازمند كارهاي مطالعاتي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي هستيم.

  • مقاومت و ادامه زندگي

عباس استاد تقي‌زاده، مشاور عالي سازمان نيز با اشاره به اهميت راه‌اندازي اين مركز گفت: خلأ اين مركز در كشور براي بهره‌گيري از تجربيات بين‌المللي محسوس بود. در اين مركز، آماده‌ايم تجربيات داخل را نيز در عرصه‌هاي بين‌المللي در معرض ديد و قضاوت ارگان‌هاي بين‌المللي قرار دهيم كه با تاسيس اين مركز اين موضوع پيگيري مي‌شود. وي افزود: تاب‌آوري در برابر سوانح و حوادث يعني اينكه جامعه يا هر سيستم ديگري بتواند اولاً در برابر حوادث مقاومت كند، ثانياً چنانچه حادثه‌اي رخ داد، كاركردهاي اصلي خود را حفظ كرده و به حيات خود ادامه دهد و نهايتاً هر چه سريع‌تر و حتي بهتر از قبل به حالت عادي برگردد.

در ادامه اين مراسم دكتر مصطفي محقق، مدير برنامه كاهش خطر بلايا در مناطق شهري فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ و هلال‌احمر نيز به تشريح همكاري‌هاي بين‌المللي در مديريت بحران و كاهش خطر مناطق شهري و نقش مركز تاب‌آوري بحران شهر تهران پرداخت.

کد خبر 291457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha