همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که ماهی قرمز گونه غیربومی است، گفت: مردم بعد از پایان عید نوروز این ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه‌های مهاجم تبدیل می‌شوند.

ماهی قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها رها نکنید

به گزارش ايرنا، مجید خرازیان مقدم گفت: ماهی قرمز توانایی بالایی در سازگاری با محیط دارد بنابر این با سرعت زیادی رشد می‌کند و غذای ماهیان بومی را می‌خورد که این مسئله موجب کاهش غذا و در نتیجه افت جمعیت گونه‌های بومی می‌شود.

خرازیان مقدم ادامه داد: خرید ماهی قرمز یک سنت است اما از شهروندان درخواست داریم بعد از پایان عید نوروز این ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه‌های مهاجم تبدیل می‌شوند و به محیط زیست آسیب وارد خواهند کرد.

وی گفت: بهتر است این ماهی‌ها را در استخر پارک‌ها و یا اماکنی که برای این کار در نظر گرفته شده است رهاسازی کنند.

ماهی قرمز با نام علمی Carassius auratus auratus، که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای ماهی از سرده کپورچه‌ها است.

این ماهی همه چیزخوار و زیستگاه اصلی آن معمولا در سیبری و جنوب شرقی آسیا است.

از این ماهی، ماهیان حوض طلایی و سایر انواع آن مانند دم چادری، سر شیری و چشم تلسکوپی که در چین و ژاپن پرورش داده می‌شوند، به وجود آمده‌اند، در قرن ۱۷ این ماهی به عنوان ماهی تزئینی وارد اروپا شد و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول شده است.

در ایران نیز این ماهی در حوضه‌های دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت می‌شود.

کد خبر 291116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha