همشهری آنلاین: شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به خانه و موزه مقدم به عنوان ارزشمندترین خانه جهان که دارای معماری بی‌نظیر و اشیای تاریخی گران بهایی است، گفت: این خانه مجلل دوران قاجاریه در مرکز شهر تهران در ایام نوروز پذیرای بازدیدکنندگان نوروزی پایتخت است.

موزه مقدم

نصرالله آبادیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: خانه و موزه مقدم که به دلیل معماری بی‌نظیر و زیبا و اشیای تاریخی گران‌بهای درون آن از دهه 50 میلادی وقتی که پروفسور پوپ (Pope)، مورخ آمریکایی مقاله‌ای با عنوان "سیری در هنرهای ایرانی" در مجله "سپید و سیاه" راجع به این خانه منحصربه فرد و اشیاء تاریخی گران‌بهای درون آن به چاپ رساند؛ به عنوان ارزشمندترین خانه جهان شناخته شد و این روزها در مرکز شهر تهران میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان نوروزی است.

  • همشهري آنلاين گزارش‌ها و معرفي‌هاي فراواني از موزه‌هاي ايران و جهان دارد كه در زير فصل آشنايي با موزه و موزه‌داري مي‌توانيد آنها را مشاهده و مطالعه نمائيد.

وی افزود: در راستای ترویج فرهنگ گردشگری ارزان و با هدف آشنایی شهروندان با فرهنگ و هویت ایرانی و نیز غنی‌سازی اوقات فراغت در ایام نوروز، طرح ویژه گردشگری با عنوان «مهمان طهران» در محله‌های مرکزی پایتخت که بخشی از «طهران قدیم» و بناهای ارزشمند تاریخی در آن قرار گرفته است، در شهرداری منطقه 11 در حال انجام است.

وی ادامه داد: این خانه که متعلق به محسن مقدم، کوچکترین پسر احتساب الملک، شهردار دوره ناصرالدین شاه بوده و اکنون به نام موزه مقدم شناخته می‌شود، یکی از مجلل‌ترین خانه‌های دوره قاجاریه است و دارای اندرونی و بیرونی بسیار زیبا با کاشی کاری‌های ارزشمند و طلایی رنگ است که مقدم آن‌ها را در درون دیوارهای خانه نصب کرده است.

به گفته محققان برخی از این کاشی کاری‌ها در دنیا بی‌نظیر هستند و علاوه بر تمامی درها و دیوارهای کاشی کاری شده در این عمارت با شکوه، اتاقی نیز در کنار زیرزمین وجود دارد که با سنگ‌های ارزشمند و مرجان‌های زیبا تزیین شده است.

در این موزه که منزل شخصی مقدم بوده، ناب‌ترین اشیاء ارزشمند و تاریخی که برخی از آن‌ها از طرف سفرا یا مهمانان خارجی به او هدیه داده شده و برخی نیز موروثی یا خریداری شده است، در معرض دید عموم قرار گرفته و برخی دیگر، نظیر ظرف‌های سفالی قرمز چشمه علی به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردند.

آبادیان تاکید کرد: مقدم منزل خانوادگی‌اش را در سال 1351 وقف دانشگاه تهران کرد و این موزه از مرداد سال 1388 پس از انجام مرمت به روی عموم گشوده شد.

علاقمندان برای بازدید از موزه در ایام نوروز می‌توانند از ساعت 9 لغایت 17 به نشانی خیابان امام خمینی‌، بین شیخ هادی و ولی‌عصر (عج) مراجعه کنند‌.

کد خبر 290699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha