همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران از شروع عملیات پژوهش، مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیر‌الاسلام تهران و همچنین راه‌اندازی وب‌سایت این پروژه خبر داد.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاه تهران، دکتر پیروز حناچی، رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از آغاز عملیات اجرایی مرمتی پروژه مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیر‌الاسلام تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: «مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر به‌عنوان یکی از مراجع مهم در امر پژوهش، مرمت و به‌سازی در کشور است که مرمت آثاری همچون سردر باغ ملی تهران، کتابخانه پروین اعتصامی باغ نگارستان تهران و تهیه طرح ساماندهی خیابان لاله‌زار را در سوابق خود دارد».

وی افزود: «این مؤسسه در راستای اهداف خود، اقدام به همکاری برای مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام کرده و برای اولین بار در کشور برای شفاف‌سازی در امور اجرایی و همچنین ایجاد امکان برای پژوهشگران به منظور پژوهش و امور آموزشی، اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت پروژه نیز کرده است».

خانه تاریخی ظهیرالاسلام تهران عمارتی است ارزشمند از اواخر دوران قاجار که در محله‌ای به همین نام، در خیابان ظهیرالاسلام و نزدیک میدان بهارستان قرار دارد. تاریخ این بنا با توجه به شواهد معماری، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد که نمونه‌ای از تلفیق معماری ایرانی با سبک غربی محسوب می‌شود.

مالک این بنا بر اساس روایاتی سید زین‌العابدین ملقب به ظهیرالاسلام امام جمعه تهران در دوره قاجار است که نام خانه نیز از همین روایت گرفته شده است. همچنین گفته می‌شود که مالک دیگر این بنا محمدولی تنکابنی است که املاک بسیاری در تهران داشته است.

این خانه در دو دهه اخیر دچار بی‌مهری‌های فراوان و در اثر عدم توجه به مخروبه‌ای تبدیل شد که محل سکونت و اجتماع معتادان و بی‌خانمان‌ها شده است.

در ۱۷ سال گذشته که این خانه تحت تملک سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت، اقداماتی در جهت مرمت و به‌سازی آن صورت گرفت و سپس سازمان میراث فرهنگی این اثر را دو بار و با یک شماره، در تاریخ‌های ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ و ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۰۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

در راستای مرمت و به‌سازی این اثر ارزشمند، سازمان تأمین اجتماعی طرح‌های مرمتی متعددی را تهیه کرد که آخرین طرح تهیه شده توسط مهندسان مشاور ارگ بم کرمان مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت پس از تهیه طرح‌های مربوطه، طی توافقنامه‌ای که بین سازمان تأمین اجتماعی و مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران به امضا رسید، مقرر شد این مؤسسه به عنوان مجری، جهت انجام کلیه اقدامات پژوهشی، مرمتی و به‌سازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام فعالیت کند.

کد خبر 406811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha