پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین پژواک کوهستان به کارگردانی وحید پناهی، فیلم«مستند بیوگرافی» زنده یاد استاد محمدحسین کیانی خواننده و شاهنامه خوان برجسته موسیقی قشقایی است که به تازگی مراحل ساخت آن به پایان رسیده است.

محمدحسین کیانی

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران وحید پناهی  درباره فیلم مستند«آخرین پژواک کوهستان» گفت: این فیلم درباره محمدحسین کیانی است؛ او از مهمترین خواننده های موسیقی قشقایی است که حدود 100 سال به اجرای آواز پرداخت و به واسطه صدای ویژه و موسیقی خاص اش بسیار مطرح بود.

این مستندساز در ادامه افزود: خود من نیز قشقایی هستم و او را به لقب پیرمرد آوازه خوان می شناختم. در سال 1386 برای اولین بار به ایشان مراجعه کردم و پس از مراوداتی، متوجه شدم که ایشان علاوه بر صدای خاص و ویژگی های موسیقایی اش، از شخصیت منحصر به فرد و متفاوتی نیز برخوردار است و در نگاه اول می تواند سوژه بسیار جالب و جذابی برای یک فیلم مستندبیوگرافی باشد. از این رو برنامه ریزی هایی کار ساخت این مستند را آغاز کردیم.

وی همچنین در ادامه افزود: محمدحسین کیانی تقریبا از 7- 8 سالگی شروع به آواز خواندن کرده بود و نزد اساتید بزرگ دوران خودش یعنی نکیسا، خورشیدی و صمصام نیز آموزش دیده بود و بسیاری از مقام ها و روایت ها را می دانست.

وحید پناهی ادامه داد: متاسفانه محمدحسین کیانی در سال 1388 و در اواسط فیلم برداری این مستند به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت. کار تهیه این مستند نیز به همین دلیل با وقفه ای طولانی مواجه شد تا اینکه تصمیم گرفتیم تغییراتی در روال انجام این پروژه انجام بدهیم.

پناهی در مورد نوع روایت مستند«آخرین پژواک کوهستان» گفت: این فیلم، مستندی گفتگو محور است که علت اصلی انتخاب این شیوه نیز فوت استاد کیانی بود و ما نمی توانستیم از صدا و تصاویر بیشتری از ایشان در کار بهره بگیریم. به لحاظ فرم روایت سینمایی نیز کل این مستند 60 دقیقه ای در زمان تشیع جنازه محمد حسین کیانی روایت می شود.

وی در ادامه افزود: زمان واقعی تشیع جنازه استاد کیانی نیز 60 دقیقه بود و فیلم با تصاویر این مراسم آغاز می شود؛ از این رو مخاطب در همان ابتدا متوجه می شود این روایت مربوط به کسی است که دیگر در بین ما نیست. «آخرین پژواک کوهستان» با تصاویر خاکسپاری استاد کیانی نیز خاتمه پیدا می کند.

این مستندساز همچنین عنوان کرد: در طول فیلم از تصاویر مربوط به محمدحسین کیانی، گفتگو با محمدرضا درویشی، شهرام ناظری، پیروز ارجمند، کیوان ساکت، فرود گرگین پور، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، محمود اسکندری، علیرضا شهبازی، مسعود نامدار، محمد شهبازی و بسیاری دیگر، و همچنین از تصاویر و موسیقی های آرشیوی استفاده شده است.

پناهی ادامه داد: «آخرین پژواک کوهستان» محصول زمستان 1386 تا زمستان 1393 است. قاعدتا این فیلم در یکسری از جشنواره های داخلی و خارجی شرکت داده خواهد شد و طی صحبت هایی که انجام شده قصد داریم آن را در سینماهای گروه هنر و تجربه به اکران دربیاوریم.

کد خبر 290593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha