سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست خبری حافظ ناظری آهنگساز آلبوم موسیقی "ناگفته" صبح شنبه با حضور جمعی از خبرنگاران و نماینده رسانه ها در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد.

سایت خانه موسیقی نوشت: حافظ ناظری در ابتدای این نشست گفت: آلبوم موسیقی "ناگفته" به نوعی شروع کار رسمی من در ایران و و آغاز فعالیت‌های شخصی ام در عرصه موسیقی است. مدتی بود خیلی گوشه گیر بودم و چون برنامه خاصی در زمینه کار موسیقی در کشورم نداشتم، بنابراین انتظار زیادی کشیدم که آلبوم ناگفته منتشر شود تا من نیز بر اساس آن فعالیت‌های خود را آغاز کنم.

وی افزود: در این مدت حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد من وجود داشت، اما من می خواهم از همین امروز تا سالیان سال کنار شما حضور داشته باشم. شاید بیست سال آینده این جمع دوباره کنار هم باشند. بنابراین دوست دارم که این شروع، آغازی برای مهر و عشق به جای تفرقه و دوری باشد.

ناظری گفت: در این روزها اتفاقات ناخوشایندی بین اهل هنر وجود دارد و می توان گفت که هنر نه برای هنرمندان و نه برای جامعه ایران وظیفه اصلی خود را انجام نمی دهد. من در ایران زندگی نمی‌کنم اما چون خارج از این کشور حضور دارم، می‌توانم منتقد فضای حال حاضر موسیقی ایران باشم.

حافظ ناظری با اشاره به نوع آهنگسازی و موسیقی خود گفت: نوع موسیقی من شبیه کسی نیست، نه بدتر از کسی است و نه بهتر. بنابراین نمی‌توانم بگویم که رقیبی دارم، چرا که برای من رقابت وجود ندارد. من از نظر شخصیتی شبیه هیچ کس نیستم. من به هیچ عنوان تمایلی به رقابت ندارم. فقط دوست دارم کاری را انجام دهم که خودم احساس خوبی برای انجام آن دارم .

این آهنگساز گفت:‌ شاید برای خیلی ها این سئوال پیش آید که پسر جوانی به نام حافظ ناظری که فرزند استاد شهرام ناظری است، برای این کار زحمت زیادی نکشید که باید در اینجا بگویم شما نمی‌دانید که من چه مشقتی را برای انتشار این اثر موسیقایی کشیده‌ام. من در این کار به قدری سختی کشیدم که می‌توانم برای آن یک کتاب بنویسم، چرا که دوستداران و علاقه‌مندان موسیقی می‌دانند که کمپانی بزرگی چون کمپانی سونی بسیار سختگیرانه و با مشکلات فراوان، اثری از خاورمیانه را برای فروش انتخاب می‌کند.


وی افزود: آلبوم "ناگفته" در ادامه پروژه "سمفونی رومی" است که مدتی پیش 22 دقیقه از آن در قالب آلبوم "بعد یازدهم" در ایران منتشر شد. البته این کار پیش از این به طور کامل در دنیا منتشر شد اما من مجبور شدم که آن را به طور ناقص در ایران منتشر کنم که پس از آن نیز یکسری از حاشیه ها هم به وجود آمد. اما واقعا فکر نمی کردم که این آلبوم موسیقی چه به لحاظ فروش و چه به لحاظ اقبال، با موفقیت روبرو شود.

حافظ ناظری در ادامه گفت: با توجه به حضور ستارگان موسیقی جهان که برندگان چندین جایزه گرمی هستند اتفاقات خوبی برای این آلبوم رخ داد و با اینکه نتوانست به مرحله نهایی این جایزه راه پیدا کند، اما من توانستم اجازه انتشار آن را نیز در ایران به دست آورم. همینطور در کنار این آلبوم که روز شانزدهم اسفند ماه به صورت رسمی در ایران رونمایی می شود، فیلمی نیز از مجموعه فعالیت‌های ما به مخاطبان ارائه خواهد شد.


وی افزود: آلبوم "ناگفته" نخستین آلبوم موسیقی در تاریخ خاورمیانه است که توانسته دو بار در صدر آثار کلاسیک موسیقی جهان قرار گیرد. این آلبوم ،برای اولین بار توسط بزرگترین کمپانی موسیقی جهان، یعنی کمپانی سونی منتشر و روانه بازار جهانی شده است که در ایران با همکاری بسیار خوب موسسه ایران گام به زودی منتشر خواهد شد.

حافظ ناظری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا تمایل زیادی برای استفاده از عناوین تبلیغاتی روی آثار خود همچون "اولین بار"، "شکستن رکورد"، "عجایب فرهنگ جهان" و "اثر شماره یک موسیقی کلاسیک جهان" دارد؟ گفت: اینهایی که شما به آن اشاره کردید، توسط رسان ‌ها بزرگ شد وگرنه چرا من باید روی این موضوعات حرف بزنم. من فقط به عنوان یک هنرمند در بروشور این آثار، معرفی از آثاری که انجام دادم، ارائه کردم و اصلا هم بیشتر از آن به موضوع نپرداختم. من نمی‌دانم که چرا بسیاری از رسانه ها روی این موضوع تاکید زیادی دارند که من قصد پروپاگاندای تبلیغاتی را دارم.

وی افزود: ما باید به این باور برسیم که ایرانی هستیم و هر چقدر هم غرور داشته باشیم، باید بدانیم که در دنیا واقعا جدی گرفته نمی‌شویم. ما هر چه بگوییم نخبه داریم، هنرمند داریم و از فرهنگ و هنر ارزشمندی برخوردار هستیم، اما متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که پیش آمده، وقتی نامی از ایران می‌آید، گویی کلمه‌های تروریست و بمب اتمی با آنهاست. پس اگر حقیری مثل من در رسانه‌ای می‌آید و قابلیت های موسیقی ایرانی را به دنیا نشان می‌دهد، نباید از آن ساده گذشت. اینها در ارائه چهره واقعی ایران در اجتماع غیر ایرانی تاثیرات زیادی خواهد داشت.

حافظ ناظری گفت: چطور است که موسیقی هند و موسیقی عرب مسیر رو به رشد خود را طی می کنند، اما موسیقی ما در سرپایینی است. باور کنید که برای جهان دیگر مهم نیست که پنج هزار سال پیش چه می‌گذشت. جامعه جهانی در مواجهه با آثار فرهنگی و هنری همواره این سوال را می‌کند که شما چه کاری برای عرضه در دهکده جهانی دارید؟ آیا موسیقی شما هم‌اکنون نیز کاربرد دارد؟ پس می توان نتیجه گرفت که حضور نوازندگان جهانی در یک آلبوم ایرانی واقعا کار ساده‌ای نیست. تلاش من این بوده که موسیقی ایرانی وجه جهانی پیدا کند پس نباید ناراحت باشید که کنگره آمریکا از من تقدیر کرده است.

وی افزود: وقتی کنگره آمریکا و سناتورهای آن می‌آیند و از حافظ ناظری تقدیر می‌کنند؛ یعنی ما با نام ایران عزیز مواجه هستیم. پس نباید به چنین حرف هایی که ممکن است از سوی من زده شود، حساسیت به خرج داد. من می‌دانم خیلی از دوستان سعی کردند که جهانی باشند، اما چون نتوانستند حالا آمده‌اند و به جای حمایت، من را نقد می‌کنند. باور کنید من تمام هدفم در این ماجراها فقط و فقط نام عزیز کشورم ایران بوده و خواهد بود. من قصد شهرت ندارم، چرا که در لس‌آنجلس پیشنهاداتی به من شد که میلیون‌ها دلار می‌توانست درآمد مالی برایم ایجاد کند اما من به این پیشنهادهای فقط می خندیدم.

ناظری افزود: من اگر در این مدت در صفحه‌های شخصی خودم حرف از گرمی و جوایز جهان می‌زدم، به خودم افتخار می‌کنم. هر کسی هم که ناراحت است، ایرادی ندارد. نمی‌دانم که آیا آنها می دانند که بزرگترین هنرمندان موسیقی دنیا آمدند و با یک نوازنده ایرانی همکاری کرده‌اند. اینها موضوعاتی است که حتما باید به آن توجه زیادی کرد.

ناظری درباره درباره جایزه گرمی امسال گفت: جالب است که اثر من در بین نامزدهای جوایز گرمی بالاترین تعداد رای ها را داشت. باور کنید من حتی فکر م ‌کردم که این جایزه را ببرم اما نشد. فقط به این نکته اشاره می کنم که بیش از 20 نفر از کسانی که در جوایز گرمی موفقیت‌هایی را کسب کردند، به من پیام دادند که چرا کار من در فهرست نهایی نیست. من اسنادی دارم که فعلا نمی توانم آنها را منتشر کنم، اما اینها چیزهایی است که خیلی‌ها باور نمی‌کنند و من می توانستم در این مرحله حائز رتبه شوم. البته که همه می‌دانند دریافت جایزه در اسکار و گرمی، داستان‌های متفاوتی دارد که من وارد آنها نمی شوم.

حافظ ناظری در پایان درباره دلایل پخش سوپرمارکتی آلبوم "بعد یازدهم" گفت : من برای عرضه شخصا خواستار این بودم که کار به صورت سوپرمارکتی برای مخاطبان عرضه شود، چرا که دوست داشتم تمام اتفاقاتی که در این موسیقی جدی وجود داشت، با آمدن یک جوان ناآشنا به موسیقی، به سوپرمارکت و خرید این اثر اتفاق بیفتد و موجب تغییر ذائقه او در حوزه موسیقی شود. گرچه سعی کردم بست ‌بندی متفاوتی داشته باشم. اگر می‌توانستم آلبوم "ناگفته" را نیز در سوپرمارکت‌ ها عرضه می‌کردم.

پس از نشست خبری قرار بود فیلمی از روند ساخت آلبوم "ناگفته" پخش شود که تنها 5 دقیقه از آن نمایش داده شد و اعلام گردید فیلم کامل که حدود 20 دقیقه زمان دارد در مراسم رونمایی روز 16 اسفند پخش می شود.

کد خبر 288675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha