سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

علی مروی: کشور ما با داشتن ذخایر سرشار مادی و منابع غنی و متنوع، با وجود زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از آن دارا بودن نیروی انسانی متخصص و متعهد که امیدی سرشار و اتکا به قدرت لایزال الهی دارد، می‌تواند به‌عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی، نقش بسیار پررنگی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایفا کند.

علی مروی

در ميان اين منابع خدادادي، گاز هم از نظر ميزان ذخاير و هم از نظر ارزش اقتصادي جايگاه ويژه‌اي در كشور دارد. ايران با دارا بودن 33.8 تريليون مترمكعب ذخاير اثبات شده، حدود 18.2درصد از گاز دنيا را در اختيار دارد كه بيشترين ميزان در بين كشورهاي دنياست.

درصورت به كار‌گيري تخصص و دانش جوانان اين مرزوبوم و استفاده از قابليت‌هاي صنعتگران داخلي در جهت توسعه اين ذخاير غني، قطعا گامي بزرگ در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي برداشته مي‌شود.از جمله اقداماتي كه در اين جهت انجام شده و اكنون در مرحله بهره‌برداري قرار دارد، فاز12طرح توسعۀ ميدان گازي پارس‌جنوبي است. اين پروژه در حقيقت بزرگ‌ترين پروژۀ تاريخ صنعت نفت كشور است.

پروژه‌اي كه با سرمايه‌گذاري بيش از 7.3 ميليارد دلاري در مدت 9سال انجام شد و امروز در مرحله بهره‌برداري قرار دارد، با تلاش طاقت‌فرساي پيمانكاران ايراني و جوانان و متخصصان داخلي به ثمر رسيده است. آماري كه كارفرماي اين پروژه اعلام كرده استفادۀ بيش از 70درصد از توان داخلي در اين پروژه است. در آمدي كه از توليدات اين فاز عايد كشور مي‌شود، سالانه حدود 6ميليارد دلار است.البته علاوه بر اين، توانمندي و تخصصي كه در اين پروژه و پروژه‌هاي مشابه براي نيروهاي داخلي به‌دست مي‌آيد، قطعا قابل مقايسه با اين مبالغ نيست.

روند توسعه‌اي كه در پارس‌جنوبي در حال پيگيري است درنهايت رسيدن به توليد بيش از 800ميليون مترمكعب گاز در روز تا 3سال آينده است؛ درحالي‌كه رقم فعلي توليد اين ميدان در حدود380ميليون مترمكعب در روز است. برخي ثمرات اين فاز به‌شرح زير است:

با بهره‌برداري از اين فاز پارس‌جنوبي در حدود 3درصد توليد ناخالص داخلي كشور افزايش مي‌يابد.كاهش فاصله ما با قطر در ميزان برداشت از اين ميدان گازي و جبران عقب ماندگي مان و جلوگيري از عدم‌النفع بيشتر.كشور قطر كه درسمت ديگر اين ميدان مشترك قرار دارد در حال حاضر بيش از 600ميليون مترمكعب در روز برداشت مي‌كند، درحالي‌كه ما با توجه به افزوده‌شدن 100ميليون مترمكعب به توليدات گازمان در اين ميدان به واسطه فازهاي12، 15و16، در حدود380ميليون مترمكعب در روز برداشت مي‌كنيم.با رشد توليد گاز، وابستگي به واردات گاز در فصول سرد كم مي‌شود.

  • رئيس كميسيون انرژي مجلس

 

کد خبر 290277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha