همشهری‌آنلاین: سومین نشست از سلسله نشستهای اقتصاد مقاومتی با موضوع نقش صنعت بانک و بیمه در تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور مدیرعاملان و اعضای هئیت مدیره بانکها و بیمه‌های کشور و مدیران بخش خصوصی و دولتی برگزار گردید.

نشست

به گزارش مارکتینگ‌نیوز، در ابتدای همایش حسین حاجیان برزی، رئیس انجمن بهره‌وری ایران ضمن خیرمقدم به حضار به تشریح وضعیت بهره وری در کشور پرداخت.

پس از آن مسعود حجاریان، مدیرعامل بیمه ملت به ایراد سخنرانی خود پرداخت و گفت:« اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در مقابل تکانه‌های داخلی و جهانی مقاوم باشد، سطح بالای اشتغال را پوشش داده و به دانش فنی ملی تکیه داشته باشد و بانهادهای مردمی حمایت شود و حوادث و فجایع طبیعی، تاثیر قابل توجهی بر آن نداشته باشد. دشمنان قادر به تخریب چنین اقتصادی نخواهند بود. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید شبکه مالی و نظامات مالی را پایش و مدیریت کنیم.»

  • دولتی را کارآمد می‌دانم که بتواند رابطه خوبی با بنگاه‌ها برقرار کند

حجاریان خاطرنشان کرد:" ابتدا باید نگرش را از نگرش دولتی و خصوصی به نگرش بنگاه تبدیل کنیم. اقتصاد، مجموعه عملکرد بنگاه‌ها است. اقتصاد مقاوم اقتصادی است که دارای بنگاه‌های کارامد باشد. دولت باید بنگاه‌گرا باشد. وزرا باید با بنگاه‌ها، مدیران عامل و بیزینسها رابطه نزدیکی پیدا کنند. دولتی را کارآمد می دانم که بتواند رابطه خوبی با بنگاه‌ها برقرار کند و حمایت خوبی از صنایع داشته باشد. هر سیاست اشتباهی می تواند نخبگان، کارآفرینان، و سرمایه‌گذاران را دور کند و باعث مهاجرت آنها شود.»

  • بانک‌های ایران از وظیفه اصلی خود، تامین مالی فاصله گرفته‌اند

وی افزود: مدیریت ریسک در بانک و بیمه اهمیت بالایی دارد. اگر مدیریت ریسک به درستی صورت بگیرد، قدرت اقتصاد مقاومتی افزایش خواهد یافت. اما متاسفانه این امکان در کشور وجود ندارد. متاسفانه بانکهای ایران از وظیفه اصلی خود، "تامین مالی" فاصله گرفته‌اند. تولید و تامین مالی وابستگی متقابل دارند.

  • ضرورت راه‌اندازی Venture Capital در کشور

محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل بانک ملت دومین سخنران همایش بود. وی الگوی مناسب با نیاز کشور، درونزا بودن نه درونگرا بودن، مردم بنیاد، دانش‌بنیان، عدالت‌محوری، مقاوم با تحریمات جهانی، مدیریت مصرف، و استفاده از ظرفیت و امکانات داخلی کشور را از جمله ارکان اقتصاد مقاومتی دانست.

مدیرعامل بانک ملت راه‌اندازی VC را در کشور ضروری دانست و خاطرنشان کرد: " پیاده‌سازی بسترهای قانونی و نظارتی لازم برای راه‌اندازی چنین صندوقهایی توسط نهادهای زیربط، تبیین نظام ارزشگذاری دانش و ایده در کشور به صورت منسجم و هماهنگ، و همکاری متقابل کلیه بانکهای کشور جهت تامین منابع مالی مورد نیاز، پیش‌نیازهای راه‌اندازی Venture Capital هستند."

  • بانک‌ها موظف به طراحی چارچوب مشخص برای حمایت مالی از کارآفرینان هستند

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، آخرین سخنران همایش نقش صنعت بانک و بیمه در تحقق اقتصاد مقاومتی بود. وی اهداف اقتصاد مقاومتی را تامین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جهادی، فرصت‌ساز، انعطاف‌پذیر، مولد، درونزا، پیشرو، و برونگرا بودن برشمرد.

مدیر عامل بانک پاسارگاد در ادامه روشهایی را در جهت اصلاح و تقویت نظامی بانکی کشور ارائه داد. وی خاطر نشان کرد: «فراهم کردن بستر استقلال بانک مرکزی، تامین مالی اقشار کم‌درآمد، اصلاح قوانین و مقررات پولی و بانکی در جهت افزایش بهره‌وری نظام بانکی، تنظیم چارچوب رقابت منصفانه در سطح کشور، تقویت حاکمیت بنگاهی در سطح نظام بانکی، تسهیل ورود بانکها به صحنه فعالیتهای بین‌المللی، ایجاد صندوقهای سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های لازم در جهت اصلاح و تقویت نظامی بانکی کشور است.»

قاسمی بر نقش بانکها در خصوص توسعه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: « بانکها موظف به طراحی چارچوب مشخص برای حمایت مالی از کارآفرینان هستند. همچنین باید واحدهای سرمایه خطرپذیر وابسته به بانکها و یا با حمایت مالی بانکها ایجاد گردد.»

وی افزود: نکته مهم VC در بازاریابی فروش محصولی است که ناشناخته است و بانکها می توانند با اعطای تسهیلات به پشتیبان و Venture Capital ها در شناخت آن محصول کمک کنند.

کد خبر 267911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha