چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی برای دستیابی به استقلال اقتصادی در شرایطی مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد که طی سال‌های گذشته اقتصاد ملی نه‌تنها متناسب با ظرفیت‌ها تقویت نشده که آسیب‌هایی نیز بر آن وارد آمده است.


نرخ رشد اقتصادی سال گذشته با تنزلی چشمگیر به منفی 5/8درصد رسید تا برای نخستین‌بار پس از جنگ تحمیلی باشد که رکود اینچنین سایه خود را برسر اقتصاد می‌گستراند. این روند هر چند در سال‌جاری وضعیت بهتری پیدا کرده است و مسئولان اقتصادی دولت یازدهم مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در سال آینده را وعده داده‌اند اما جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته به اصلی‌ترین دغدغه کشور بدل شده و بارها مورد تأکید مقام اول کشور قرار گرفته است. مقام معظم رهبری روز گذشته نیز در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاه‌های مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه‌ای، نظارتی»، اقتصاد‌مقاومتی را نیازمند مدیریت جهادی دانستند. ایشان تأکید کردند: اقتصاد را قوی و مستحکم کنیم تا دشمن مأیوس شود.

تأکید بر نقش مدیریت جهادی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نشان از اهمیت تسریع در پیشبرد امور برای تحقق حماسه اقتصادی دارد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تجربه دوران دفاع‌مقدس را آیینه‌ای تمام‌نما برای حرکت در مسیر اقتصادی می‌داند. محمدرضا پورابراهیمی به همشهری گفت: در دوران دفاع‌مقدس منابع و ظرفیت‌های کشور با مدیریت جهادی طوری مدیریت شد که کوچک‌ترین امتیازی به دشمن ندادیم و از کیان کشور دفاع کردیم. این تجربه در جهاد اقتصادی نیز می‌تواند کارساز باشد. احیای روحیه جهادی در جنگ اقتصادی که دشمن با تمام توان در آن حضور یافته نیز می‌تواند کارساز باشد. این نماینده مجلس تأکید کرد که باتوجه به شرایط کشور و نگاه بلند به شاخص‌های توسعه باید تلاش برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی را تقویت کرد تا با تسریع در عملکردها بتوان بر شیطنت‌های دشمن غلبه کرد.

پورابراهیمی ادامه داد: باید برنامه جهادی جایگزین برنامه عادی برای توسعه شود تا توانمندی‌های درونی کشور از سرمایه انسانی تا پیشرفت‌های علمی با سرعت بیشتری بالفعل شود. حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی باید در عمل به اولویت اصلی تبدیل شود. همانطور که در زمان جنگ اولویت اصلی کشور رسیدن به امور جنگ بود در شرایط حاضر نیز باید این فرمول در اقتصاد پیاده شود. به‌گفته این نماینده مجلس در این دوره به غیراز عزمی که در دولت، مجلس و دیگر ارکان نظام وجود دارد، مردم نیز روحیه همکاری بیشتری برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که این موضوع می‌تواند راه رسیدن به موفقیت را کوتاه‌تر کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نقش مدیریت جهادی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انکارناپذیر می‌داند. محمد علی‌پور در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که مدیریت جهادی در دوران جنگ تحمیلی نشان داد، هرگاه عزم و اراده ملی پای کار بیاید و مردم به یاری دولت بیایند، موفقیت حاصل می‌شود. این نماینده مجلس گفت: برای واکسینه شدن در برابر توطئه دشمنان باید به تقویت اقتصاد ملی بپردازیم تا وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر را به حداقل رسانده و در صادرات نیز موفق عمل کنیم. در این مسیر تجربه مدیریت جهادی در دوران جنگ بهترین نقشه راه خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس مهم‌ترین لازمه حماسه اقتصادی را اقتصاد مقاومتی و لازمه اقتصاد مقاومتی را هم برنامه‌ریزی دقیق و حرکت جهادگونه خواند و گفت: از این به بعد مجلس با توجه به فرمایشات رهبری با نگاه دیگری به موضوع ورود می‌کند و از ظرفیت‌های پارلمان برای تحقق حماسه اقتصادی استفاده می‌شود. محمد دهقان دیگر عضو هیأت رئیسه نیز فسادستیزی را یکی از ملزومات اقتصاد مقاومتی و تحقق حماسه اقتصادی دانست و گفت: اگر امنیت در حوزه اقتصاد نباشد مردم رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارند و زمانی امنیت در اقتصاد به‌وجود می‌آید که فساد در آن نباشد. او مهم‌ترین نکته در تحقق حماسه اقتصادی را داشتن روحیه مقاومت و مجاهدت دانست و اظهار کرد: با روش‌های معمولی نمی‌شود حماسه اقتصادی ایجاد کرد.

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده قوه مقننه در سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در این خصوص گفت: اگر از همان ابتدای سال مسئولان و سران قوا در جلسه‌ای مشترک بحث و تبادل نظر می‌کردند که مطالبه رهبری در حوزه اقتصاد و حماسه اقتصادی چیست، شاید شرایط اقتصادی امروز ما بهتر از وضع موجود می‌شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در بطن اقتصاد مقاومتی حماسه اقتصادی وجود دارد،‌افزود: هربعد اقتصاد مقاومتی یک حماسه سیاسی است، پاک شدن اقتصاد از فساد، حضور و مشارکت مردم در این حوزه و سیاستگذاری‌‌های درست، همگی درصورت تحقق یک حماسه اقتصادی هستند.

کارویژه برای نهادهای اقتصادی

دکترعادل پیغامی بر نقش نهادهای اقتصادی و عملکرد آنها در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تأکید دارد. این اقتصاددان معتقد است تا زمانی که بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت کارکردهای خاص خودشان را نداشته باشند، در اقتصاد توفیقی حاصل نخواهد شد. بنابراین اگر نهادهای اقتصادی کارویژه‌های خودشان را به‌خوبی انجام ندهند اقتصاد، مقاوم محسوب نمی‌شود. این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: یک اقتصاد مقاوم، اقتصادی است که بر دوش بازیگران واقعی اقتصاد یعنی آحاد مردم قرار گرفته باشد. مردم در هویت‌های خصوصی خودشان بخش خصوصی محسوب شده و در هویت‌های جمعی بخش تعاونی را تشکیل می‌دهند همچنین مردم ممکن است در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد یا بنگاه‌های غیرانتفاعی به فعالیت‌های اقتصادی مبادرت ورزند.

کد خبر 252852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز