سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران در جلسه خود از تأیید نهایی طرح حفاظت از باغات کن شهر تهران ازسوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی خبر دادند.

جلسات پایانی شورای شهر در سال ۹۳ فشرده دنبال می‌شود

براساس اين مصوبه در طرح تفصيلي باغات كن از مسكوني به فضاي سبز تغيير كاربري مي‌دهند. اين مورد نيز در جهت حفظ محيط‌زيست شهر در طرح تفصيلي گنجانده مي‌شود. البته به صاحبان باغات زمين معوض واگذار خواهد شد. همچنين آخرين جلسه شوراي شهر تهران در سال93 با برداشتن گام بزرگي در جهت تعيين ميزان عوارض املاك با كاربردهاي تجاري و اداري در پايتخت همراه شد.

البته در يكصدوچهلمين جلسه شوراي شهر كه اتفاقا حال و هواي روزهاي پاياني سال را داشت، لايحه مهم ديگري براي انتشار 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت و اوراق صكوك كه به‌نوعي يك‌روش جديد در شهرداري براي تأمين منابع مورد نياز در توسعه شهر به‌خصوص در بخش مترو به‌حساب مي‌آيد، در شورا به‌تصويب رسيد.

  • آماري از انتخابات شوراياري‌ها

مرتضي طلايي، رئيس ستاد اجرايي انتخابات شوراياري‌ها ديروز آماري را درخصوص اين انتخابات از نظر تعداد شركت‌كنندگان و همچنين منتخبان به تفكيك مناطق 22گانه تهران ارائه كرد. اينطور كه وي گفت تعداد راي‌دهندگان نسبت به دوره قبل 30درصد رشد داشته است. وي اضافه كرد كه سطح تحصيلات منتخبين نيز در اين دوره افزايش يافته و بيشتر آنها مدرك كارداني به بالا دارند. به گفته وي به بانوان شورايار نيز 2درصد افزوده شده است. طلايي با بيان اينكه گزارش‌هايي كه قابل رسيدگي و احراز حق بوده‌اند، به‌صورت صحيح و روشن به آن رسيدگي شده است، افزود: هيچ‌كس نمي‌تواند حتي يك درصد برچسب سياسي به انتخابات شوراياري‌ها بزند و آن را مرتبط با دسته‌اي خاص بداند. شيريني اين انتخابات با حاشيه‌ها نبايد تلخ شود. به گفته وي 9 ارديبهشت همزمان با روز شوراها، شوراياري‌هاي دوره چهارم محلات كار خود را به‌طور رسمي آغاز مي‌كنند.

محمد سالاري، رئيس هيأت نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها هم در اين جلسه با قدرداني از تمام كساني كه تلاش كردند تا انتخابات ظرف 2هفته روند اجرايي به خود بگيرد، گفت: نظارت بر 354حوزه انتخابي مستقل بسيار سخت است اما با كمك 3600ناظر اين امر صورت پذيرفت. وي تأكيد كرد كه صفر تا 100انتخابات شوراياري‌ها قانوني بوده است.

وي افزود: نتايج اوليه انتخابات را توسط هيأت اجرايي گرفته‌ايم و خودمان نيز فهرستي را تهيه كرديم و با تجميع و تطبيق آنها نتيجه نهايي را اعلام خواهيم كرد. به گفته وي، 800شكايت به ثبت رسيده كه 60درصد شكايت‌ها در اين تجميع حل خواهد شد و با اين حال به‌دقت شكايت‌ها بررسي مي‌شود؛ به‌خصوص آراي نفرات 10تا 15كه با يك رأي پيشي گرفتند.

در جلسه  لايحه مربوط به انتشار اوراق مشاركت مورد بررسي قرار گرفت. براين‌اساس 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت و اوراق صكوك از سوي شهرداري و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي منتشر مي‌شود كه براساس توضيحات رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران، هزار ميلياردتومان از آن براي توسعه خط 6مترو و ايجاد فاز يك و ايستگاه پرديس، 500ميلياردتومان آن براي امور جاري و تكميل قسمت غربي خط4 مترو كه بيشتر در مورد تأمين واگن است و 500ميليارد آن براي ساماندهي و تملك املاك دره اسلام‌آباد و فرحزاد انتشار مي‌يابد. نظرات اعضاي شوراي شهر تهران در رابطه با اين لايحه را در جدول شماره يك مي‌خوانيد. اين طرح با 15راي مثبت از حاضرين در جلسه به تصويب رسيد.

  • تقدير از شوراي شهر

مهدي چمران در جلسه شورا با اشاره به مصوبه اخير گفت: با همت اعضاي شورا مصوبه تغيير كاربري باغات كن از مسكوني به فضاي سبز به تصويب رسيد و اين مصوبه به شوراي‌عالي شهر‌سازي‌ و معماري ارسال شد. به‌نظر وي نكته حائز اهميت تصديق مصوبه شوراي شهر توسط شوراي‌عالي شهر‌سازي‌ و معماري بود كه آنان نيز از اين موضوع بسيار خوشحال شدند. اينگونه كه چمران گفت به تعاوني مسكن اعلام شده كه زمين‌هاي معوض به صاحبان باغ داده شود.

وي همچنين 26 اسفند سالگرد درگذشت سيداحمد خميني، يادگار امام خميني(ره) را و 29اسفند روز ملي شدن صنعت نفت را گرامي داشت.گفتني است حافظي هم ديروز مانند چمران از همراهي و اهتمام شوراي‌عالي شهرسازي در تصويب تغيير كاربري باغات به هم پيوسته كن به‌عنوان فضاي سبز قدرداني كرد.

  • تعيين ضرايب كاربرد‌هاي تجاري و اداري مناطق 22گانه شهر تهران

اعضاي شوراي شهر تهران  به لايحه‌اي رأي دادند كه براساس آن ضرايب پيشنهادي تثبيت k براي كاربردهاي تجاري و اداري 22منطقه تهران مشخص مي‌شود. البته اين امكان وجود دارد كه اعضا پس از گذشت 6ماه از اجراي مصوبه و بررسي‌ها چنانچه لازم بود، ميزان ضريب را تغيير دهند. اين نكته نيز نبايد فراموش شود كه ضرايب ديگري مثل P و T هم وجود دارند كه تأثير فراواني از نظر موقعيت ملك در شهر مي‌گذارند چراكه ضريبي مثل T براساس 168بلوك مختلف شهر تعريف شده است تا به گفته اعضا و مسئولان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري، عدالت در شهر از اين نظر برقرار شود. بدين‌ترتيب امكان تصميم‌گيري‌هاي شخصي در عوارض مختلف براي صدور پروانه‌ها در مناطق از بين مي‌رود.

  • تقديرها و تذكرات

در يكصدوچهلمين جلسه شوراي شهر تهران اعضا طبق روال معمول تقدير و همچنين تذكراتي داشتند. اين بخش از صحبت‌هاي اعضاي شورا را در جدول شماره 2 بخوانيد.

جدول

 

جدول۲

کد خبر 290272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha