یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۹
۰ نفر

موضوعات حریم، باغات، بودجه شهرداری و همچنین وضعیت ساخت‌ وساز در پایتخت فقط بخشی از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری روز گذشته وی بود.

شورای شهر

مهدي چمران در نشست خبري پايان سال 93در رابطه با مسائل حوزه فرهنگي شهر نيز توضيحاتي را ارائه كرد و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.چمران در ابتدا گفت كه برنامه‌هايي نظير بازديد از پروژه‌هاي عمراني، فرهنگي، اجتماعي و نظارت بر عملكرد اجرايي در اولويت شوراي اسلامي شهر تهران در سال 93بوده است. وي سپس درخصوص بودجه شهرداري گزارشي را ارائه داد. تحقق 100درصدي بودجه نقدي و 92تا 93درصدي بودجه غيرنقدي شهرداري نكته‌اي بود كه رئيس شورا به آن اشاره كرد.

وي همچنين درباره تشكيل كميسيون‌هاي مشترك با مجلس و حضور معاونان وزارت راه و شهرسازي و وزارت كشور و حتي معاونت عمراني استانداري در كميسيون مشترك عمران گفت: تصميمات خوبي درخصوص حريم گرفتيم تا با طرح آن در مجلس مشكل حريم در تهران و همه كلانشهرها و شهرهاي مركز استان حل شود. چمران يكي ديگر از كميسيو‌ن‌هاي مهمي كه شورا در آن حضور فعال داشت را كميسيون مشترك با دولت دانست و قانون نظام درآمدهاي پايدار را يكي از دستاوردهاي 6كميته فرعي اين كميسيون عنوان كرد.

وي همچنين به موضوع سخنان مقام معظم رهبري درحوزه فضاي سبز و حفظ باغات اشاره و بيان كرد: هم شورا و هم شهرداري در راستاي سخنان راهگشاي مقام معظم رهبري دست به‌كار شده‌اند و همان روز خواسته‌هاي مقام معظم رهبري در برخي حوزه‌ها عملي شد و شهردار تهران قول داد منطقه درختكاري شده شمال شرق تهران را 13فروردين (روز طبيعت) در اختيار مردم قرار دهد. يكي از موضوعاتي كه اغلب اعضاي شوراي شهر به‌خصوص اعضاي كميسيون معماري و شهرسازي از تصويب آن رضايت دارند، بازنگري در نحوه محاسبه عوارض است.

رئيس شورا هم ديروز اين مسئله را يكي از اقدامات مؤثر شوراي چهارم عنوان كرد. به گفته وي تا پيش از اين عوارض در 4پهنه محاسبه مي‌شد اما با بازنگري صورت گرفته از نظر قيمت‌گذاري اكنون تهران به164بلوك تقسيم شده است و باتوجه به استقبال وزارت اقتصاد و دارايي از اين طرح با تصويب ريزضرايب در سال آينده اين طرح به اجرا در مي‌آيد. چمران همچنين به پيشنهاد شورا به دولت و مجلس درخصوص برداشت 3ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي براي سرمايه‌گذار بخش خصوصي به‌عنوان يكي از اقدامات مؤثر شورا اشاره و اظهار كرد: اميدواريم اين اتفاق به ثمر بنشيند تا بخش خصوصي در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند تا اين مصوبه كمك بالايي براي ساخت بزرگراه‌ها و نظاير آنها باشد.

پس از اين رئيس شوراي شهر تهران پاسخگوي سؤالات خبرنگاران حاضر شد. وي در پاسخ به سؤالي درخصوص نحوه نظارت بر عملكرد شهرداران مناطق گفت كه شوراي شهر امكان نظارت از طريق سيستم الكترونيك را بر همه پروانه‌ها دارد و مي‌تواند از اين سيستم روند اجرايي را با ضوابط مقايسه كند. چمران درباره اقدامات فرهنگي شهرداري در سال اقتصاد و فرهنگ اظهار كرد: شهرداري تهران كوشش‌هاي زيادي در عرصه فرهنگي انجام داده است.

البته وي تأكيد كرد: فرهنگ مقوله‌اي بلندمدت است اما اميدواريم در زمينه فرهنگي تحول لازم به‌وجود‌آيد. چمران در پاسخ به پرسش عدم‌تحقق ساخت 30كيلومتر مترو براساس برنامه توسعه گفت كه ساخت مترو فقط بر عهده شهرداري نيست و حركت شهرداري در اين حوزه حداكثر تلاشي بوده كه انجام شده است. رئيس شورا از آمادگي براي فاينانس نيز خبر داد تا از اين طريق جهش ديگري در مترو به‌وجود‌آيد.

رئيس شوراي شهر تهران گفت: دولت از مبلغ 250ميليارد تومان پيش‌بيني شده در حوزه كار عمراني رقمي پرداخت نكرد و كمك‌ها محدود به بليت مترو بود. از اين روبه‌دليل عدم‌تأمين بودجه مقداري از پروژه‌ها عقب افتاديم. چمران همچنين از خروج دستگاه‌هاي TBM از ايستگاه متروي ميدان صنعت از امروز (يكشنبه 24اسفندماه) خبر داد.

رئيس شوراي شهر در بخشي ديگر از سخنانش به موضوع مشكلات حريم تهران اشاره كرد و گفت: چندسال قبل شهر تهران حريم نداشت و همين سبب شد بزرگراه آزادگان جزو تهران نباشد و فجايع مرتضي گرد پيش آمد و ما نتوانستيم دخالت كنيم. وي افزود: حتي زماني كه يكي از شهرداران منطقه 17مقابل ساخت‌وساز ايستاد، حكمي گرفتند كه شهردار را دستگير كنند و درنهايت باهماهنگي فرماندار توانستيم حكم توقف بگيريم. چمران رقم خوردن شرايط ناهنجار در مرتضي گرد را ناشي از آن دانست كه آن سوي بزرگراه آزادگان در حريم تهران نبود.

رئيس شوراي شهر تهران در نشست خبري ديروز درخصوص كودكان كار و خياباني هم صحبت كرد. به گفته وي، مسئله كودكان كار با كودكان خياباني فرق مي‌كند و در بحث متكديان بايد بهزيستي، دادستاني، پليس و وزارت بهداشت پا به ميدان بگذارند و با شهرداري همكاري مشترك داشته باشند. چمران تأكيد كرد: شهرداري نه مسئول است و نه به تنهايي مي‌تواند مسئله را حل كند، اما شهرداري در اين راه تنها مانده است. چمران درباره تصميمات شورا درخصوص باغات كن نيز اينطور اظهار كرد: باغات شمالي در عرصه G به‌عنوان عرصه حفاظت شده‌اند و تلاش كرديم تا محدوده جنوبي هم در اين پهنه قرار گيرد كه شوراي‌عالي و شهرسازي هم اين موضوع را تصويب مي‌كند.

وي درخصوص ساخت‌وساز يك شركت تعاوني در عرصه پاييني باغات كن گفت: با ساخت‌وساز آن مخالفيم و شهردار روز سه‌شنبه جلوي آن را گرفت و طي هماهنگي با آيت‌الله منتظري، رئيس ديوان عدالت اداري حكم توقف موقت اين ساخت‌وساز با حكم دادگاه داده شده است. به گفته وي علاوه بر اين، شهردار اعلام آمادگي كرده زمين جايگزيني درهمان منطقه 5به آنها داده شود تا بدين‌ترتيب باغات كن حفظ شود. وي گفت:‌ در سال‌جاري نيز كميسيون محيط‌زيست ابتدا پيشنهاد 150ميليارد توماني را براي تملك باغات كن داده بود كه در نهايت با پيشنهاد بنده 500ميليارد تومان از محل تهاتر براي اين بخش پيش‌بيني شد.

وي ادامه داد: شناسنامه‌دار كردن باغات يكي ديگر از برنامه‌هاي مديريت شهري محسوب مي‌شود و در همين زمينه شهرداري موظف به شناسنامه‌دار كردن درختان در مسيرها و باغات شده است.چمران بر اين نظر است كه براي نگهداري و حفظ باغات بايد روش تشويقي پيش‌بيني كرد ولي آنچه مشخص است آن است كه شهرداري نمي‌تواند همه اين باغات را بخرد و چه بهتر كه خود مردم ازآن نگهداري كنند.

چمران اضافه كرد: در حفظ باغات خلأ قانوني وجود ندارد چراكه طبق قانون اگر كسي به‌خاطر ساخت‌وساز باغي را از بين ببرد طبق حكم قانون بايد آن ملك از او گرفته شده و به شهرداري داده شود اما تا به‌حال اين موضوع اجرايي نشده چرا كه مباحثي همچون عاملان و آمران در قانون مطرح است. چمران درباره ساخت وساز هتل اسپينانس اعلام كرد: با بررسي موضوع شهردار اعلام كرد استخر طبقه نوزدهم سرپوشيده مي‌شود و با توجه به اينكه اين هتل 800اتاق دارد و بزرگ‌ترين هتل كشور در 10هكتار زمين است آبروي كشور است، البته نبايد تخلفي اتفاق بيفتد.

کد خبر 289941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha