حامد فوقانی: «۳۴درصد از بودجه سال آینده شهرداری تهران به حمل‌ونقل اختصاص یافته که در آن سهم مترو به لحاظ ریالی بیش از ۲هزارو ۸۵میلیارد تومان است»؛ این موضوع را دیروز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری پایان سال خود اعلام کرد.

عليرضا دبير در اين نشست جزئياتي از بودجه سال آينده شهرداري پايتخت ارائه كرد و از اين گفت كه شفافيت، افزايش منابع نقدي، توجه به حمل‌ونقل عمومي، پرداخت ديون و بسته‌شدن تا قبل از پايان سال 93، از نكات مثبت آن است. وي كلياتي را درباره رقم بودجه مصوب سال 94شهرداري تهران كه براساس اقتصاد مقاومتي بسته شده است بيان كرد و اينكه چطور اعضا و كارشناسان شورا با بررسي پيشنهادهاي مسئولان شهرداري به اين نتيجه رسيدند تا بودجه سال بعد را با رقم 17219ميليارد تومان مصوب كنند. وي در اين بخش از ارائه گزارش بر اين نكته هم تأكيد كرد كه بودجه‌ريزي عملياتي نياز به زمينه‌سازي دارد و 3تا 4سال زمان مي‌برد تا محقق شود. به گفته وي، با اين حال براي اين منظور و حركت به سمت بودجه‌ريزي براساس عملكرد گام‌هاي مثبتي برداشته شده است؛ چنانچه احتمالا سال بعد فاينانس مالي شهرداري تغيير مي‌كند و فرصت‌هاي مناسبي براي استفاده از فاينانس به‌وجود مي‌آيد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران همچنين عنوان كرد كه در بخش بودجه شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به شهرداري هم رقم 3هزار و 692ميليارد تومان مصوب شده است. اينطور كه دبير گفت بودجه سال 94مجموعا نسبت به سال قبل، 9.2درصد رشد دارد. وي افزود: «در سال 93حدود 50درصد از بودجه شهرداري نقد و 50درصد غيرنقد بود كه اين نسبت در بودجه 94 تغيير كرده و 64.5درصد از بودجه نقد و 35.5درصد بودجه غيرنقد خواهد بود و در واقع سياست ما در سال آينده بيشتر به سمت بودجه نقد است.»

  • چهارضلعي نوسازي بافت‌هاي فرسوده

صحبت از ميزان درآمدهاي پايدار و اينكه چقدر شهرداري به اين سمت حركت مي‌كند يكي ديگر از مباحث مهم نشست خبري ديروز بود؛ تا جايي بسياري از خبرنگاران حاضر سؤالات خود را در اين زمينه مطرح كردند. عليرضا دبير در اين خصوص گفت: «درآمدهاي پايدار در بودجه 93، 3هزار و 200ميليارد تومان بود كه اين رقم در سال 94به 4هزار ميليارد تومان خواهد رسيد و در واقع ما شاهد رشد 18درصدي اعتبارات در بخش درآمدهاي پايدار خواهيم بود.» اين باعث شد تا وي با اشاره به اين نكته كه در سرجمع هنوز 80درصد از درآمدهاي شهرداري ناپايدار است، اظهار كند: «در اين بخش نياز به حمايت دولت و مجلس داريم كه البته فقط حمايت مالي كافي نيست.»

اين موضوع كه در بودجه سال آينده به بازپرداخت وام‌ها و تعهدات، ديون پيمانكاران و بدهي‌هاي شهرداري و حركت به سمت تأمين زيرساخت‌هاي شهر الكترونيك تأكيد شده است نيز بخشي ديگر از صحبت‌هاي عليرضا دبير در روز گذشته بود.

وي همچنين تأكيد كرد كه در بخش بافت فرسوده نياز به رويكرد مثبت هر 4ضلع دولت، مجلس، شهرداري و مردم است؛ مثلا دولت مي‌تواند با پرداخت وام، مجلس با قانونگذاري و شهرداري با تخفيف عوارض به‌طوري عمل كنند كه مردم براي نوسازي تشويق شوند؛ اگرچه شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته با اقداماتي مثل رايگان‌كردن تراكم تا 80درصد در پايين خط خيابان انقلاب، در اين راه گام‌هاي خوبي برداشته است. به گفته وي، در حال حاضر 3هزار و 200هكتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد.

  • فروش تراكم بازهم كاهش مي‌يابد

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران ديروز خبرهاي ديگري هم داشت كه به‌طور خلاصه در زير آمده است:
يكي از سياست‌ها اين است كه به جاي اينكه شهرداري خودش اتوبوس بياورد، به سمت خريد خدمت برود و با اين كار بخش خصوصي به تأمين اتوبوس ايمن مورد نياز اقدام مي‌كند.
در خريد اتوبوس معمولي 120ميليارد تومان و خريد اتوبوس برقي 40ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده است.
براي خريد تاكسي هيبريدي 97ميليارد تومان، 8ميليارد تومان براي كاتاليزور و 16ميليارد تومان در زمينه معيشت رانندگان تاكسي پيش‌بيني شده است.
در بحث بزرگراهي براي تكميل بزرگراه يادگار امام 100ميليارد تومان و بزرگراه شوشتري 240ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده است.
پايانه شرق احتمالا تا شهريور94 منتقل خواهد شد؛ با پيش‌بيني فضايي در منطقه 18يا 19پايانه ترمينال جنوب و پايانه آزادي نيز منتقل خواهد شد.
طرحي با همكاري كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا براي ساماندهي قيمت‌هاي قبور در بهشت‌زهرا نهايي شده كه به‌زودي به صحن شورا ارائه مي‌شود. البته بحث اين طرح اصلا بر سر افزايش قيمت قبور نيست.
اتوبوس‌هاي داخلي حتما بايد استاندارد لازم را داشته باشند و اتوبوس‌هاي دوكابين فعلي نيز براي كشور چين نيست بلكه در چين مونتاژ مي‌شود.
فروش تراكم نيز در سال آينده پايين مي‌آيد و اين موضوع باعث نمي‌شود كه شهرداري به درآمدهاي لازم نرسد بلكه 1000ميليارد تومان نسبت به برنامه، فروش تراكم مجاز را كم كرده‌ايم و در برنامه 5ساله توسعه نيز به همين منوال بوده است.

کد خبر 289524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha