چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

اصغر اصغری: شاید هنگامی که مرحوم محمدتقی خیال در ابتدای تابستان سال۱۳۴۹ به‌عنوان نخستین ساکن خاموش، در بهشت‌زهرای تهران دفن شد، کسی فکر نمی‌کرد که طی چند دهه اینجا به یکی از بزرگ‌ترین و معنوی‌ترین مزارستان‌های جهان تبدیل شود.

اهل قبور

مجموعه ۵۸۴ هكتاري بهشت‌زهرا(س) حالا بيش از يك‌ميليون ساكن خاموش دارد. حضور ۳۰هزار شهيد گلگون كفن، ۴ هزار شهيد گمنام دوران دفاع‌مقدس به همراه مرقد مطهر امام راحل به اينجا قداستي خاص بخشيده و آن را از يك گورستان صرف به يك مكان مقدس تبديل كرده است. سال‌هاست كه ايراني‌ها طبق يك سنت پسنديده در آخرين پنجشنبه و جمعه هر سال، به زيارت عزيزان سفركرده مي‌روند تا با نثار فاتحه و گل و گلاب افشاني يادي از آنها كنند. همين امر باعث شده تا يكي از بزرگ‌ترين همايش‌هاي خودجوش مردمي در سراسر جهان شكل بگيرد. اما حضور ۵‌ميليوني مردم در بهشت‌زهرا(س) مي‌تواند مسائل و مشكلاتي را هم به‌وجود آورد. اين راهنما كه به همت يكي از مسئولان سازمان بهشت‌زهرا(س) تهيه شده به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر به زيارت اهل قبور برويد و اين سنت حسنه را به جاي آوريد.

  • آشنايي با بزرگراه‌هاي مسير

در حال حاضر براي رسيدن به بهشت‌زهرا(س) از ۳‌بزرگراه اصلي شهر مي‌توان استفاده كرد: بزرگراه امام‌علي(ع) كه از شمال شرق پايتخت تا جنوبي‌ترين نقطه آن امتداد يافته و حسابي شناخته شده است. مسير بعدي بزرگراه شهيد چمران است كه براي شهروندان شمال و مركزنشين مي‌تواند مسير مناسبي باشد. اين معبر در ‌‌نهايت به بزرگراه صالح‌آباد و بهشت‌زهرا(س) ختم مي‌شود. بزرگراه خليج‌فارس هم براي آنهايي كه از غرب و جنوب غرب راهي بهشت‌زهرا(س) هستند مسير مناسبي است. در انتهاي اين بزرگراه‌ها تا هنگام ورود به درهاي اصلي بهشت‌زهرا(س) حدود ۵۰۰‌تابلوي هدايت مسير نصب شده تا شما را به بهترين شكل به سمت قطعات مورد نظر هدايت كند. برخي درهاي بهشت‌زهرا(س) در اين ايام تنها ورودي هستند و برخي خروجي. روي همين نقشه ما هم مي‌توانيد آنها را ببينيد.

  • ترافيك روان با همكاري شما

اگر مي‌خواهيد راحت‌تر از هميشه به زيارت اهل قبور در روزهاي پاياني سال برويد سراغ خودروي شخصي‌تان نرويد و با وسايل نقليه عمومي خودتان را به بهشت‌زهرا(س) برسانيد. بهترين پيشنهاد از مترو است. ۲ ايستگاه حرم‌مطهر و شاهد از خط يك در بهشت‌زهرا(س) قرار دارند. در روزهاي آخر سال، تمهيداتي انديشيده شده تا مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني با حداكثر توان به ارائه خدمت بپردازند. اگر به هر دليلي مجبور شديد از خودروي شخصي‌تان استفاده كنيد، حتي‌المقدور سعي كنيد زمان حضورتان در بهشت‌زهرا(س) كوتاه شود تا فرصت تردد و پارك آسان خودرو نصيب همه بشود. خودروي شخصي‌تان را هرگز به‌صورت دوبله پارك نكنيد تا باعث ايجاد سدمعبر نشود.

  • از قطعات قديم به جديد

اگر قصد حركت از قطعات شهدا به سمت قطعات قديم را داريد از دوربرگردان مقابل در شمالي يا‌‌ همان باب الشهدا استفاده كنيد. همچنين اگر در قطعات قديم حضور داريد، جهت خروج و دسترسي به قطعات جديد (قطعات ۳۰۰ به بالا) مي‌توانيد از زيرگذر گلدسته كه در انتهاي بلوار الزهرا (س) واقع شده استفاده كنيد. بهترين دسترسي براي آنهايي كه تنها مي‌خواهند وارد قطعات جديد بهشت‌زهرا(س) شوند اينگونه است كه ساكنان شرق تهران مي‌توانند از جاده قديم، ساكنان غرب تهران از بزرگراه خليج‌فارس، بلوار علامه‌عسگري، در ۱۳ آبان و زيرگذر جنوبي و ساكنان شمال و مركز پايتخت از مسير بزرگراه بهشت‌زهرا(س) (شهيد هاشمي)، بلوار شهدا، بلوار الزهرا(س) و زيرگذر گلدسته استفاده كنند.

  • چه زماني بياييم و برويم؟

روزهاي پاياني امسال نسبت به سال‌هاي گذشته يك تفاوت دارد. از آنجا كه زمان سال تحويل در بامداد روز جمعه واقع شده، شهروندان اين امكان را داشتند و دارند تا در 2پايان هفته (هفته گذشته و پيش رو) به زيارت اهل قبور بروند. به همين دليل، به‌نظر مي‌رسد كه ترافيك روان‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته در حوالي بهشت‌زهرا(س) ايجاد شود. اما تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه معمولا صبح اول وقت، جمعيت زيادي به آن سمت حركت مي‌كنند و اين شدت ورودي هنگام ظهر كمي فروكش مي‌كند. درهاي بهشت‌زهرا(س) هنگام تحويل سال به روي همه باز است. حرم‌مطهر امام خميني(ره) نيز همچون سال‌هاي گذشته برنامه ويژه‌‌اي را براي سال تحويل تدارك ديده است.

  • ويژه برنامه‌هاي نوروز

سازمان بهشت‌زهرا(س) براي روزهاي پاياني سال برنامه‌هاي ويژه‌اي هم تدارك ديده است. مراسم نوراني قرائت دعاي كميل در شب ‌جمعه منتهي به جمعه سال تحويل برگزار مي‌شود. ۸ ايستگاه صلواتي در قطعات شهدا، حرم مطهر امام‌راحل و ديگر قطعات بهشت‌زهرا(س) از زائران پذيرايي خواهند كرد. شما براي كسب اطلاع از تمهيدات اين سازمان، ساعت عبور و مرور و يافتن آدرس قطعه و رديف و شماره متوفي خودتان با شماره تلفن ۵۵۲۰۱۰۳۰ تماس بگيريد يا به سايتwww.beheshtezahra. tehran. ir
سر بزنيد.

  • اين كارها را انجام ندهيد

سازمان بهشت‌زهرا(س) در اين ايام، غرفه‌هاي ويژه فروش گل و گلاب با نرخ مصوب را در بخش‌هاي مختلف داير كرده است. ضمن اينكه در چند نقطه نيز بازار ميوه و تره‌بار راه‌اندازي خواهد شد. بهتر است از خريد گل و گلاب يا ميوه در طول مسير بهشت‌زهرا(س) خودداري كنيد تا با توقف‌تان، باعث ايجاد ترافيك سنگين نشويد. پس از استفاده از شير آب، آن را حتما به‌صورت كامل ببنديد. اين نكته هم كه گفتن ندارد؛ زباله‌ها را در سطح قطعات به حال خودشان‌‌ رها نكنيد و در مخازن ويژه بيندازيد. ورود به فضاي سبز محوطه‌هاي پيراموني ممنوع است. در اين روز‌ها كه بهشت‌زهرا(س) كمي شلوغ‌تر است، بيشتر مراقب كودكان و اشياي باارزش‌تان باشيد. اگر قصد انداختن سفره هفت سين بر سر مزاري را داريد، اين كار به‌گونه‌اي انجام شود كه باعث سلب آرامش و عدم‌عبور راحت ديگر شهروندان نشود.

کد خبر 290252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha