شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

الهام مرادی: متوسط مسافرت در کشور ما ۳ تا ۴ روز در سال است. شاید علت این عدم‌علاقه به سفر بین مردم ما ریشه در مشکلات اقتصادی داشته باشد.

سفر

اگر شما هم بنا به صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي، ترجيح مي‌دهيد گزينه سفر را از صفحه پركردن اوقات فراغت‌تان حذف كنيد، سخت در اشتباهيد. پيشنهاد ما اين است كه از همين حالا براي تعطيلات نوروز برنامه‌ريزي كنيد و سراغ سفر با اتوبوس‌هاي برون‌شهري برويد. بخش مهمي از هزينه‌هاي سفر مربوط به همين حمل‌ونقل مي‌شود كه شما مي‌توانيد با استفاده از اتوبوس‌ها، اين هزينه‌ها را بسيار پايين بياوريد. به هرحال با توجه به اينكه قيمت‌ها كمي بالا‌تر رفته و مردم، تحت فشارهاي مالي خاصي هستند، سفر با اتوبوس در مديريت هزينه‌‌هاي خانوار‌ها مي‌تواند تأثير مثبت بسياري بگذارد. گاهي يك سفر نوروزي، ممكن است جيب خانواده را تا ارديبهشت‌ماه و موعد بعدي گرفتن حقوق، خالي كند. بيخودي هم كلاس نگذاريد كه بايد حتما با هواپيما يا قطار سفر كنيد. توقعات زياد داشتن را حداقل براي چند روز فراموش كنيد. خب، حالا كه تصميم گرفته‌ايد با اتوبوس راهي شهرهاي ديگر شويد، بد نيست بدانيد كه سفركردن با اين وسايل نقليه، قلق‌هايي دارد كه ما اينجا به آنها اشاره كرده‌ايم. اين شما و اين هم راهنماي ما براي سفر نوروزي با اتوبوس.

1- خودداري از مصرف غذاهاي خام: از مصرف غذاهاي خام در طول سفر با اتوبوس خودداري كنيد. سالادهايي كه كاهو و سبزي‌هاي خام دارند، در طول سفر ممكن است شما را دچار مشكل كنند. استفاده ميوه‌ها و سبزي‌هايي كه مي‌شود پوست‌شان را گرفت، بهتر است. در ضمن توصيه عمومي اين است كه سراغ رستوران‌هاي سرراهي نامعتبرنرويد.

2- پيشنهاد سفر دسته‌جمعي: اگر قصد داريد با جمعيت زيادي به سفر برويد، مثلا جمعيت شما از ۱۲-10 نفر بيشتر است، مي‌توانيد با شركت‌هاي مسافربري پايانه‌هاي اتوبوسراني هماهنگ و ميني‌بوس اجاره كنيد؛ اين‌جوري، هزينه‌هايتان پايين‌تر مي‌آيد. البته مي‌توانيد با اتوبوس هم راهي مقصد شويد؛ در ‌‌‌نهايت چند صندلي كنار يا پشت هم را رزرو مي‌كنيد.

3- استفاده از توقف بين راه: اتوبوس‌ها، معمولا در مسيرهاي طولاني، بين راه چندبار توقف مي‌كنند. ‌‌‌نهايت استفاده را از اين توقف‌ها ببريد. گرفتن عكس‌هاي يادگاري، اين لحظه‌ها را ماندگار‌تر مي‌كند. حتما از اتوبوس پياده شويد، كمي آب بخوريد و كمي هم پياده‌روي كنيد. اين كار موجب مي‌شود خون در پا‌هايتان كه مدتي طولاني بي‌حركت بوده است، جريان يابد.

4- شكايت يا تشكر با پيامك: اگر راننده سرعت مجاز را رعايت نمي‌كند يا اهل زيرپاگذاشتن ديگر قوانين راهنمايي و رانندگي مثل سبقت غيرمجاز است، چه بايد كرد؟ كافي است پلاك اتوبوس موردنظر را به 110120 پيامك كنيد. مأموران پليس راه بلافاصله موضوع را بررسي و با راننده برخورد خواهند كرد تا حداقل در ادامه مسير به شكل ايمن رانندگي كند. اين سامانه پيامكي فقط براي شكايت نيست بلكه مي‌توانيد از راننده تقدير هم بكنيد تا علاوه بر تشويق راننده اتوبوس اين رانندگي خوب در سوابقش هم ثبت شود.

5- چند وعده غذاي آماده: اگر سفرتان بيشتر از ۳-2 روز طول مي‌كشد، سعي كنيد چند وعده غذاي آماده مثل كنسرو همراه داشته باشيد. كنسرو‌ها را قبل از سفر بجوشانيد. براي ۲ وعده اول سفر هم مي‌‌توانيد غذاي خانگي با خودتان ببريد؛ فقط زيادي چرب نباشد. غذاهاي ساده مثل نان و پنير را هم در صورت ضرورت، مي‌توانيد در فهرست‌تان داشته باشيد.

6- ناراحتي‌هاي سفر اتوبوسي: فراموش نكنيد كه حالت تهوع، استفراغ، پيشاني مرطوب و رنگ پريده، ضعف، سرگيجه و... جزو رايج‌ترين اشكالات به‌وجودآمده براي ارگانيسم بدن در طول سفر با اتوبوس هستند. اينها به بيماري مسافرت معروفند و بيشتر هم در كودكان ديده مي‌شوند. به فكر تمهيدات پزشكي پيش از سفر باشيد و حتما با مشورت افراد متخصص چند قرص همراهتان برداريد.

7- بليت‌تان را دور نيندازيد: مواظب بليت سفرتان باشيد؛ چرا كه اين كاغذ مشخص مي‌كند بين شما به‌عنوان يك مسافر و شركت مسافربري مربوطه، قراردادي بسته شده و اين شركت در قبال شما مسئوليت‌هايي دارد و در مقابل اين بليت، پاسخگوي مسئوليت‌هايش خواهد بود. شما در سفر با اتوبوس بيمه هستيد و مبلغ اين بيمه را هم در كرايه پرداخت كرده‌ايد.

8- حواستان به آب باشد: حتي آب خوردن هم در سفر با اتوبوس اهميت دارد!‌ مصرف آب آلوده بين راه، نه‌تنها ممكن است باعث مسموميت شود بلكه امراض ديگري را (مانند تب تيفوئيد، اسهال، بيماري‌هاي ويروسي و حتي وبا) موجب مي‌شود، به همين دليل در سفر بايد تا حد امكان از آب‌معدني استفاده كرد. در ضمن راننده وظيفه دارد ليوان يك‌بار مصرف به شما بدهد.

9- مي‌توانيد شكايت كنيد: اگر وسايلتان گم شده يا از اتوبوس‌سواري‌تان راضي نبوده‌ايد، مي‌توانيد به شركت مراجعه كرده و از اين بابت شكايت كنيد يا پيگير پيدا شدن وسيله‌تان باشيد. و در كل، اگر مشكلي هم داشتيد و شرايط برايتان مساعد نبود، مي‌توانيد با مراجعه به انجمن صنفي يا اتحاديه تعاوني‌هاي مسافربري، طرح شكايت كنيد. مطمئن باشيد با متخلفان برخورد مي‌شود.

10- چقدر بار با خودمان ببريم؟براساس قانون، همراه داشتن توشه و بار تا ۲۰‌كيلو براي هر نفر رايگان است. اگر اضافه هم بشود، به ازاي هر كيلو كه اضافه مي‌شود، 2/5 درصد نرخ پايه بليت از شما دريافت خواهد شد. شركت مسافربري هم، مسئول حفاظت از توشه‌هاي مسافران است.

11- سفرنامه‌هاي شخصي: مسافرت با اتوبوس، جان مي‌دهد براي نوشتن سفرنامه شخصي. ممكن است تا آخر عمرتان، سفرهاي زيادي برويد. ممكن است اصلاً خيلي از آنها را يادتان نيايد. اما اگر دفترچه‌اي شيك و تميز داشته باشيد و اتفاقات مهم سفرتان را در آن بنويسيد، به‌عنوان يادآوري، مي‌تواند يكي از بهترين منابع سال‌هاي بعد شما باشد.

  • چطور در اتوبوس حوصله‌مان سر نرود؟

وقتي كه داخل اتوبوس مي‌نشينيد، معمولا محدود مي‌شويد؛ بايد چندساعت بنشينيد تا به مقصد برسيد و بالاخره، يك‌جوري ناچاريد ساعت‌ها را بگذرانيد. توصيه‌هايي كه معمولا مي‌شنويد، اينهاست: با خودتان مجلات جدول همراه ببريد. انواع بازي‌ها هم مي‌تواند حسابي سرگرمتان كند؛ مخصوصاً بازي‌هاي فكري يا ديجيتال.

اما لازم نيست حتما وقت‌تان را تلف كنيد. مي‌توانيد به گزينه‌هاي بهتري هم فكر كنيد. مطالعه كتاب يكي از اين گزينه‌هاست؛ البته ممكن است چشم‌ها را خسته كند. همراه داشتن يك دستگاه پخش ديجيتال اين مشكل را حل مي‌كند؛ مي‌توانيد كتاب صوتي گوش كنيد آن هم توسط موبايل‌تان.

  • كدام شهر؟ كدام پايانه؟

با پايانه‌هاي اتوبوسراني پايتخت آشنا شويد

تهران ۴پايانه بزرگ مسافربري دارد؛ در چهار‌ گوشه خودش. بد نيست آشنايي اجمالي و مختصري با آنها هم داشته باشيد؛ شايد همين عيد، گذرتان به يكي ازآنها افتاد.

پايانه شرق: در انتهاي خيابان دماوند، جا خوش كرده است و اتوبوس‌هاي اين ترمينال هم به مقصد بيش از ۳۳‌شهر مسافر مي‌برند؛ مثل اراك، آمل، اصفهان، بابل، بابلسر، بجنورد، بندرتركمن، ساري، سبزوار، گرگان، مشهد، يزد، قم، سمنان و... . اتاق مادر و كودك، سالن‌هاي ورزشي، شهركتاب، مركز تاكسيراني شبانه‌روزي و... ازجمله امكانات ويژه اين پايانه است.

پايانه جنوب: قديمي‌ترين ترمينال تهران، در كنار بزرگراه بعثت، بالا‌تر از محله خزانه بخارايي قرار دارد. ۲۴شركت مسافربري اين پايانه، مسافرانشان را به ۱۶۰شهر كشور جابه‌جا مي‌كنند. اين پايانه، دفتر بيمه، پارك كودك، بانك شهر، كتابخانه، آكواريوم ماهي‌هاي آب‌شور، جايگاه شارژ تلفن و غرفه‌هاي عرصه محصولات فرهنگي دارد كه در نوع خود منحصر به فرد است.

پايانه غرب: بزرگ‌ترين ترمينال تهران، ۵۰هكتار زمين را كنار ضلع شمال غربي ميدان آزادي به‌خود اختصاص داده است. اگر قصد مسافرت به استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان‌غربي، اردبيل، قزوين، ايلام، گيلان، زنجان، همدان، كردستان، كرمانشاه و مازندران را داريد، مي‌توانيد به اين ترمينال برويد. بهتر است بدانيد كه شما با يك پايانه فوق‌العاده بزرگ با امكانات مناسب روبه‌رو خواهيد شد.

پايانه بيهقي: اين پايانه و پارك‌سوار را مي‌توانيد در ميدان آرژانتين پيدا كنيد. در اين ترمينال، ۸ شركت مسافربري، مسافران تهراني را به ۵۵ شهر كشور ازجمله اصفهان، اهواز، مشهد، رشت، خرم‌آباد، اراك، همدان و تبريز جابه‌جا مي‌كنند. اين پايانه در حقيقت شيك‌ترين پايانه پايتخت است كه علاوه بر امكانات رايج يك ترمينال، كتابخانه، سفره‌خانه سنتي و خشكشويي هم دارد.

کد خبر 289842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha