شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

الهام مرادی: باور کنید زیر آسمان شهر می‌توان با آسودگی نفس کشید، درصورتی که خیابان‌های شهر در امن و امان از هجوم بی‌وقفه خودرو‌ها باشند و صدای بوق‌های مکرر، تا هفت آسمان بالا نرود.

منطقه ممنوعه اتول‌ها!

 يكي از روش‌هاي جلوگيري از اين هجوم بي‌وقفه هم اجراي طرح‌هاي محدوديتي براي رفت‌وآمد اتومبيل‌ها به نقاط مختلف شهر است. اين روز‌ها صحبت از محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد و خريد مجوز روزانه و هفتگي ورود به اين محدوده‌ها نقل محافل خبري است. ثبت‌نام براي تهيه آرم طرح ترافيك سالانه پايان يافته و تغييراتي در شيوه اجراي اين قانون عبور و مرور در شهر به‌وجود آمده است. اگر مي‌خواهيد هم از آخرين تغييرات صورت گرفته مطلع شويد و هم مهارت ورود قانوني به محدوده طرح ترافيك را ياد بگيريد، اين صفحه را بخوانيد. اين راهنما مخصوصا براي مسافراني كه به تهران سفر كرده‌اند مفيد است چرا كه آنها هنگام ورود بدون مجوز به طرح ديگر با پليس مواجه نخواهند شد و ممكن است به دليل ناآگاهي كلي جريمه شوند.

  • 1 - از جريمه دستي خبري نيست

اولين نكته درخصوص مقررات عبور و مرور در محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد اين است كه از امسال ديگر چيزي به‌عنوان جريمه دستي نخواهيم داشت. كل اين محدوده توسط بيش از صدها دوربين به شكل مكانيزه كنترل مي‌شود و هر ورود غيرقانوني، ثبت و جريمه خواهد شد.

  • 2- چطور از جريمه‌ها مطلع مي‌شويم؟

تصاوير خودروهاي متخلف با ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك در مركز كنترل ترافيك به‌صورت آنلاين قابل رويت است. اين تصاوير پس از بررسي در مركز صدور جرايم تدقيق و در سوابق تخلفات مالك خودرو درج خواهد شد. ميزان جريمه هم توسط پيامك يا با ارسال برگ جريمه به در منزل مالك پلاك، به او ابلاغ خواهد شد.

  • 3 - آرمي روي خودروها نيست

امسال شما ديگر آرم طرح ترافيك روي خودروها نمي‌بينيد. اين مجوز به‌صورت آي‌دي كارت‌هاي هوشمند به مردم ارائه مي‌شود. متقاضيان مجوز اين فرصت را داشتند كه تعداد روزهايي كه در طرح ترافيك تردد ندارند مشخص و به ازاي هر روز معادل يك روز سفر با حمل‌ونقل عمومي در آي‌دي كارت‌هايشان شارژ دريافت كنند.

  • 4 - متخلفان چقدر جريمه مي‌شوند؟

با ورود غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد، ۲۰ هزار تومان جريمه برايتان ثبت مي‌شود. درضمن اينطور نيست كه اگر كسي مثلا به محدوده زوج و فرد وارد شود ديگر جريمه‌اي براي ورود به محدوده طرح ترافيك پرداخت نخواهد كرد. همچنين اين جرايم هر يك ساعت يك‌بار نيز مجددا ثبت خواهد شد.

  • 5- چه ساعتي جريمه خواهيد شد؟

ساعت ممنوعيت ورود به محدوده طرح ترافيك با محدوده زوج و فرد، كمي تفاوت دارد. طرح زوج و فرد از ساعت 6:30آغاز شده و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت. ساعت طرح ترافيك نيز از ساعت 6:30صبح آغاز و در ساعت ۱۷خاتمه مي‌يابد. احتمالا اين را مي‌دانيد كه براي زوج و فرد، رقم آخر پلاك از سمت راست ملاك است.

  • 6- جريمه سنگين براي پلاك مخدوش‌ها

عوامل انساني پليس در ورودي‌ها مستقر نمي‌شوند، ولي گشت‌هاي سواره و خودرويي، با افزايش تمركز در اين مبادي، با خودروهايي كه اقدام به مخدوش كردن يا پوشاندن پلاك خود كنند، برخورد خواهند كرد. با توجه به صراحت قانوني، ضمن اعمال قانون و توقيف خودرو، متخلفان به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.

  • چه زماني مي‌توانيم مجوز موقت بگيريم؟

اينطور نيست كه هر زماني اراده كرديد بتوانيد مجوز موقت را بخريد و وارد محدوده طرح شويد. امسال ديگر به هيچ وجه فروش حضوري مجوز در ورودي‌هاي طرح نخواهيم داشت كه جزو تغييرات مهم سال جديد است. براي خريد مجوز طرح ترافيك روزانه حداقل بايد يك روز قبل از تاريخ مورد نظر نسبت به ثبت نام و خريد اقدام كنيد؛ تازه اگر ظرفيت مجاز ثبت‌نام تكميل نشده باشد.درضمن مجوز طرح ترافيك روزانه فقط براي تاريخ درخواستي مجاز و معتبر است و شما فقط در تاريخ درخواستي يا انتخابي مجاز به تردد در محدوده ممنوعه طرح ترافيك هستيد. براي خريد مجوز طرح ترافيك هفتگي نيز توصيه شده كه قبل از شروع هفته موردنظر نسبت به ثبت‌نام و خريد اقدام كنيد اما قانون اصلي اين است كه براي خريد مجوز هفتگي در هفته جاري بايد بيش از ۳ روز از هفته نگذشته باشد. حواستان هم باشد كه تاريخ شروع مجوز طرح ترافيك هفتگي از اول هفته (شنبه) است.

  • روش‌هاي خريد مجوز موقت طرح

با حذف روش خريد حضوري، فعلا ۲ روش مراجعه به سايت اينترنتي و روش SSD(شماره‌گيري كد هوشمند) براي گرفتن مجوز موقت وجود دارد. البته قرار است به‌زودي شرايط خريد از طريق پيامك و تلفن نيز فراهم شود.

  • روش اينترنتي

در گام اول بايد وارد سايت شهرداري تهران به نشاني اينترنتي: www.tehran.irشويد و گزينه ثبت نام طرح ترافيك (سالانه) را انتخاب كنيد.

در صفحه جديد روي گزينه درخواست طرح ترافيك روزانه/هفتگي كليك كنيد.

حالا بايد نوع مجوز روزانه يا هفتگي را انتخاب كنيد.

انتخاب روز (روزانه) يا هفته موردنظر (هفتگي) در گام بعدي است.

كليد ثبت درخواست در پايين صفحه را كليك و شماره پيگيري را دريافت كنيد.

حالا نوبت پرداخت هزينه است. گزينه پرداخت الكترونيك را انتخاب كنيد. در اين مرحله شما بايد يك كارت عابر بانك عضو شتاب كه داراي رمز دوم است داشته باشيد.

حالا مي‌توانيد با كليك گزينه چاپ مجوز، پرينت مجوزتان را بگيريد.

اين برگه مجوز را روي شيشه خودرو نصب كنيد.

  • روش شماره‌گيري كد هوشمند

زمانبندي خريد مجوز موقت در اين روش هم مانند همان روش اينترنتي است.

شما در اين روش حتما نيازي به گوشي‌هاي هوشمند نداريد و هر موبايلي پاسخگوي نياز شماست.

مهم‌ترين گام اين است كه كد هوشمند * 137* 3* 1# را با شماره‌گير موبايل‌تان ارسال كنيد.

مراحل بعدي به‌ترتيب روي صفحه موبايل شما پس از چند ثانيه ظاهر مي‌شود و شما تا مرحله پرداخت از طريق كارت شتاب پيش مي‌رويد و در پايان مجوز ورود به طرح را دريافت مي‌كنيد.

  • محدوده ممنوعه كجاست؟

اگر مي‌خواهيد در تهران سفر شهريتان را با اتومبيل شخصي انجام دهيد، نخستين مهارت مورد نياز اين است كه محدوده طرح ترافيك و محدوده طرح زوج و فرد را بشناسيد.

محدوده طرح زوج و فرد: از بزرگراه چمران و نواب به سمت شرق، از بزرگراه شهيد همت به سمت جنوب، از بزرگراه امام‌علي(ع) به سمت غرب و از بزرگراه بعثت به سمت شمال جزو محدوده طرح زوج و فرد به‌حساب مي‌آيد.

محدوده طرح ترافيك: از خيابان كارگر به سمت شرق، از خيابان فاطمي و مطهري به سمت جنوب، از خيابان ۱۷شهريور به سمت غرب و از خيابان شوش به سمت شمال جزو محدوده طرح ترافيك به حساب مي‌آيد.

کد خبر 292497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha