محمد باریکانی: هیأت دولت پس از تعطیلات نوروزی و در بهار آینده اساسنامه تشکیل مؤسسه مستقل فرهنگی برای ژئوپارک قشم را تصویب می‌کند تا به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، آینده این ژئوپارک تضمین و نگهداری از آن قانونمند شود.

ژئوپارک قشم

اساسنامه تبديل ژئوپارك قشم به مؤسسه مستقل فرهنگي پس از آن نوشته شد كه موضوع خروج نام ژئوپارك قشم از شبكه جهاني ژئوپارك‌ها پس از بازديد كارشناسان يونسكو از اين نقطه شگفت‌انگيز كشور كه به‌دليل تغييرات زمين شناختي ايجاد شده است موجب نگراني شده بود.

چندي پيش نيز با همكاري مدير وقت ژئوپارك قشم در اقدامي ناگهاني و بدون انجام مطالعات كارشناسي بخشي از دهانه‌هاي فرعي غار نمكدان قشم به بهانه ايجاد حوضچه نمك براي گردشگران و همچنين تسهيل در ورود آنها به غار با بولدوزر تخريب و دهانه آن بازتر از گذشته شد. اين اقدام درست در شرايطي صورت گرفت كه كارشناسان يونسكو در راه ايران براي بازديد از ژئوپارك قشم و نشان دادن كارت قرمز براي حذف نام اين ژئوپارك از شبكه جهاني ژئوپارك‌ها و يا ماندگاري آن در اين شبكه بودند.

اطلاع رسانه‌ها از اتفاقات اخير قشم موجب شد تا مدير سابق ژئوپارك قشم از مديريت اين ژئوپارك بركنار شود و اساسنامه تبديل ژئوپارك قشم به مؤسسه مستقل فرهنگي ازسوي شوراي‌عالي مناطق آزاد كشور تدوين و به هيأت دولت ارسال شود تا با تشكيل اين مؤسسه كه به‌صورت هيأت امنايي اداره خواهد شد، راه دخالت‌هاي غيرتخصصي و گاه آسيب‌رسان به ژئوپارك قشم بسته شود. ژئوپارك قشم به‌عنوان تنها ژئوپارك خاورميانه هم‌اكنون در فهرست ژئوپارك‌هاي در خطر شبكه جهاني ژئوپارك‌ها قرار دارد و اين شبكه به ايران مهلت داده بود تا با برطرف كردن نقايص ژئوپارك قشم ماندگاري اين ژئوپارك در شبكه جهاني ژئوپارك‌ها را تضمين كند.

غار نمكدان قشم نيز با 6هزارو580متر طول قابليت ثبت جهاني و شكستن ركورد طولاني‌ترين غار نمكي جهان در سرزمين‌هاي اشغالي را دارد. پل ويليامز، مشاور يونسكو و متخصص «كارست» و گنبدهاي نمكي در جهان نيز پيش‌تر و با مشاهده گنبد نمكي غار نمكدان قشم از ايران خواسته است كه پيگير ثبت جهاني غار نمكدان قشم در فهرست ميراث طبيعي يونسكو باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلي زم، معاون فرهنگي اجتماعي دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق آزاد كشور اكنون و در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه همشهري گفته است كه اساسنامه تبديل ژئوپارك قشم به مؤسسه مستقل فرهنگي با هدف حفاظت ژئوپارك قشم از دخالت‌ها و اقدامات غيرتخصصي انجام شده است.

زم با اشاره به ارزش‌هاي جغرافيايي، زمين‌شناختي و ظرفيت‌هاي گردشگري در جزيره قشم گفت: متأسفانه يك فرد ناشي را مسئول ژئوپارك گذاشته بودند كه منجر به اين اتفاقات شد.

زم با تأكيد بر اينكه در تصميم‌گيري براي ژئوپارك قشم، مديرعامل و رئيس منطقه آزاد قشم تصميم‌گير هستند، افزود: دبيرخانه مناطق آزاد نمي‌تواند براي ژئوپارك قشم تصميم‌گيري كند.

زم گفت: براي پيشگيري از حوادث مشابه همچون تخريب بخش‌هايي از ژئوپارك كه چندي پيش رخ داد و براي جلوگيري از نابساماني‌ها در مديريت ژئوپارك قشم اساسنامه مؤسسه مستقل فرهنگي ژئوپارك را نوشته و به هيأت دولت فرستاده‌ايم تا تصويب شود. به گفته معاون فرهنگي اجتماعي شوراي‌عالي مناطق آزاد، حتي سازمان منطقه آزاد قشم نيز با تشكيل مؤسسه مستقل فرهنگي، حق دخالت‌‌هاي اجرايي و غيرتخصصي در ژئوپارك قشم را نخواهد داشت.

زم گفت: مؤسسه مستقل ژئوپارك قشم هيأت امنايي اداره مي‌شود و آنها در مورد نگهداري و حفاظت از ژئوپارك تصميم‌گيري مي‌كنند و سازمان منطقه آزاد قشم نيز سالانه كمك‌هايي به ژئوپارك خواهد داشت. محمدعلي زم همچنين به نامه‌اي اشاره كرد كه براي تشكيل فوري مؤسسه مستقل ژئوپارك قشم به اكبر تركان، دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و مشاور رئيس‌جمهور ارسال كرده و در آن با اشاره به ضرورت حفاظت از ژئوپارك قشم از تركان خواسته است كه رئيس‌جمهور شخصا به موضوع ژئوپارك قشم ورود كند تا بدين‌ترتيب اين ژئوپارك از خطر تخريب و نابودي به‌دليل فعاليت برخي افراد نادان و كار نابلد در امان بماند. آنطور كه محمدعلي زم خبر داده است، موضوع تشكيل مؤسسه مستقل فرهنگي ژئوپارك قشم به كارگروه هيأت دولت رفته تا پس از بررسي اساسنامه اين مؤسسه به تصويب دولت برسد.

کد خبر 289511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha