درحالی‌که عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق برای آزادسازی شهر تکریت از اشغال داعش، با موفقیت به پیش می‌رود، ارتش عراق توانست یک شهر دیگر را در استان انبار از داعش پس بگیرد.

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات عراقی به بغداد رفت .

اين موفقيت‌ها در ميدان جنگ عليه داعش در حالي صورت مي‌گيرد كه برخي رسانه‌ها و كشورهاي عربي منطقه همچنان با نگاهي فرقه‌اي و قومي سعي در مخدوش‌كردن اتحاد عراق در مقابل داعش دارند.عمليات آزادسازي شهر تكريت با حضور 30هزار نيروي عراقي متشكل از ارتش، اعضاي قبايل سني، نيروهاي مقاومت مردمي شيعه، پيشمرگه‌هاي كرد و اقليت‌هاي ديگر ازجمله تركمن‌ها و مسيحيان از هفته گذشته آغاز شد.

اين نيروي مشترك و متحد كه نخستين عمليات نظامي مستقل عراق با حضور همه گروه‌ها و به‌صورت متحد را انجام مي‌دهد، با واكنش‌هاي منفي برخي كشورهاي عربي منطقه روبه‌رو شده‌است. بعد از اظهارات وزيرخارجه عربستان در ديدار با جان كري در رياض، شبكه خبري الجزيره قطر نيز در گزارش‌هاي تصويري و مكتوب، از تنش‌هاي قومي بعد از عمليات تكريت ابراز نگراني كرد.

اين شبكه نوشت: درباره وضعيت سني‌ها بعد از عمليات آزادسازي شهر تكريت باتوجه به‌احتمال قدرت گرفتن شيعيان، نگراني‌هايي وجود دارد. وزيرخارجه عربستان هم هفته گذشته درباره نقش و حضور ايران در عراق ابراز نگراني كرده‌بود. اين واكنش‌ها با سفر ژنرال مارتين دمپسي، فرمانده ستاد مشترك ارتش آمريكا به عراق كامل شد. او در راه بغداد در هواپيما در مصاحبه‌اي با خبرنگاران گفت: عمليات تكريت حتما عمليات موفقيت‌آميزي خواهد بود و نيروهاي شركت‌كننده در اين عمليات در مقابل داعش به پيروزي مي‌رسند.

او گفت: شمار نيروهاي عراقي شركت‌كننده در اين عمليات بسيار بيشتر از نيروهاي داعش است و اگر‌چه اين عمليات به لحاظ نظامي چندان دقيق و تاكتيكي و منظم نبوده، اما با موفقيت به پايان مي‌رسد و داعش از تكريت عقب رانده خواهد شد. اين ژنرال آمريكايي گفت: الان موضوع عمليات نظامي آزادسازي تكريت نيست بلكه بعد از آن است. او افزود: اگر سني‌هاي اين شهر بعد از آزادسازي آن توسط شبه‌نظاميان شيعه، بدون مشكل و مانع به اين شهر برگردند و اين شهر دوباره ساخته شود، هيچ مشكلي نيست. اما اگر اين عمليات با حضور و قدرت شيعيان، به درگيري‌هاي قومي منجر شود، آن وقت موجب نگراني است. او گفت كه به عراق مي‌رود تا با نخست‌وزير درباره متوازن كردن نقش شيعيان بعد از عمليات تكريت گفت‌وگو كند.

اين سخنان درحالي صورت مي‌گيرد كه در روزهاي گذشته مقامات عراقي ازجمله معاون نخست‌وزير و وزير دفاع عراق، از عملكرد آمريكا در عمليات نظامي عليه داعش در عراق به‌شدت انتقاد كرده‌بودند. وزير دفاع عراق از اينكه يك افسر نظامي آمريكا در روزهاي گذشته تاريخ و جزئيات عمليات نظامي براي آزادسازي موصل را اعلام كرده‌بود، به‌شدت اظهار نارضايتي كرده و اين كار را تعجب‌آور خوانده‌ بود. مقامات سياسي و نظامي عراق، آمريكايي‌ها را به تأخير و تعلل در اقدام عليه داعش متهم مي‌كنند.

پيش از اين، نخست‌وزير عراق هم در مصاحبه‌اي با بي‌بي‌سي و رويترز، از اينكه آمريكا دير دست به اقدام نظامي عليه داعش در خاك عراق زد و در عمليات هوايي هم چندان گسترده و شديد عمل نمي‌كند، انتقاد كرده‌بود. با اين حال به‌نظر مي‌رسد كه موفقيت‌آميز بودن عمليات آزادسازي تكريت كه با حضور خود عراقي‌ها و بدون مشاركت و نقش آمريكا صورت گرفته، واشنگتن و متحدان عربي‌اش در منطقه را نگران كرده‌است. سناتور جان مك‌كين اخيرا به دولت اوباما هشدار داده كه دارد حضور و نفوذش را در عراق از دست مي‌دهد و عراق را به ايران واگذار مي‌كند. در مقابل كشورهاي ديگر منطقه ازجمله تركيه هم درصدد افزايش نفوذ خود در عراق برآمده‌اند.

کد خبر 289251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha