چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: علی رهبری موسیقیدان و رهبر بین‌المللی موسیقی کلاسیک، طی نشستی خبری رسما سمت مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک را بر عهده گرفت.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران صبح چهارشنبه با حضور علی رهبری رهبر ارکستر، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی و ندا انتظامی مدیر روابط عمومی معاونت هنری ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

پیروز ارجمند در ابتدای این نشست خبری گفت:سال گذشته که رسما بررسی‌هایی برای شکل‌گیری ارکسترها را شروع کردیم جلساتی را با عنوان آسیب‌شناسی و با حضور دوستان برگزار نمودیم . ارکستر سمفونیک تهران در این 80 سال با تلاطم‌های بسیاری مواجه بوده و ما قصد داریم فعالیتهایی را با افق و چشم‌اندازهای روشنی در نظر بگیریم تا ارکستر سمفونیک تهران به یک ارکستر درجه یک هنری تبدیل شود.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی ارکستر درجه یک حضور یک رهبر جهانی است. آقای رهبری ازجمله گزینه‌های اول ما برای رهبری این ارکستر بودند چرا که او برجسته‌ترین رهبر شرقی در حوزه موسیقی کلاسیک است.ما جلساتی را برگزار کردیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم همکاری با ایشان را شروع کنیم به هر حال ساختار ارکستر، منابع مالی ، ادامه حیات ارکستر ،چارت سازمانی ، ساختار خاصی نیازمند است که ما باید آنها را تامین کنیم.

ارجمند بیان داشت: در عرض 6 ماه اول، آزمونهایی برگزار شد اما با اختصاص پیدا کردن منابع مالی نتوانستیم به موقع در خدمت آقای علی رهبری باشیم. من و آقای جمالی و علی رهبری مذاکراتی را داشتیم که در نهایت شب گذشته به نتایج مبارکی رسیدیم و این اتفاق خوشحال‌کننده‌ترین رویداد در سال جاری برای من است.طی این تفاهمات استاد علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر همکاری خواهند کرد. مدیر هنری ارکستر درواقع مغز متفکر ، راهبر و ناخدای ارکستر محسوب می‌شود که تمام برنامه‌ریزیها درگرو تفکر و حرکت اوست.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود به بیان پیشینه حرفه‌ای از علی رهبری پرداخت و در ادامه بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: ما حدود 48 ساعت جلسات کاری فشرده ای داشتیم و با یک برنامه جامع و کامل از سوی علی رهبری مواجه شدیم به نحوی که در این 48 ساعت هر آن چیزی را که ما در ماههای اخیر درباره آنها فکر کرده بودیم را در بر می‌گرفت.ما دربنیاد رودکی موظف هستیم تمام این خواسته ها را اجرا کنیم شخصیت حقوقی بنیاد رودکی ، شخصیتی خصوصی و غیر دولتی است و قرار است ساختاری فراهم کند تا سرنوشت ارکسترها بر دوش دولت نباشد.

وی ادامه داد:بحث ماندگاری ارکسترها که پیش از این با مشکلات مختلفی از جمله مسائل مالی مواجه بوده از این پس با تمهیدات بنیاد رودکی رفع خواهد شد.

علی رهبری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: من بعد از کنسرت در آنتالیا و پس از 7 هفته برگزاری کنسرت در کشورهایی چون سوئد و اسلواکی به امید اینکه نزد خانواده ام استراحت کنم به وین برگشتم اما به ناگاه مجبور شدم تصمیمی آنی بگیرم که یا هم اکنون به ایران بیایم و یا این موضوع را به بعدها موکول کنم. با اینکه خسته ام اما خوشحالم که به ایران آمدم چرا که فکر می کنم آدمهایی مانند من که از سطح پایین این مملکت آمده اند و شانس داشته اند که رشد کنند باید به مملکتشان خدمت کنند.

وی افزود: من به ایران بازگشتم تا کار کنم و این از آرزوهایی است که پس از ترک وطنم در سال 1354 تا به امروز داشتم . آن زمان من با اختیارات و امکاناتی که داشته ام سه ارکستر را راه اندازی کردم. اما همان زمان مشکلاتی داشتیم و نوازندگان خارجی در ارکستر سمفونیک زیاد بودند من با توجه به جایگاهم به وزیر فرهنگ وقت فشار می آوردم تا این وضعیت را تغییر دهد که البته این اتفاق نیفتاد و من در نهایت سه سال پیش از پیروزی انقلاب استعفا دادم و ایران را ترک کردم. این داستان رفتن من از ایران بود ؛پس از آن در مسابقات جهانی رهبری ارکستر به عنوان یک ایرانی دوم شدم که این موضوع بازتاب بسیار زیادی داشت پس از آن نیز به توصیه یک مرد ایرانی در مسابقات جهانی ژنو شرکت کردم و درحالی که کسی نتوانسته مدال طلا این مسابقات را کسب کند من مدال نقره گرفتم.

علی رهبری ادامه داد: همزمان با پیروزی انقلاب «فون کارایان» رئیس ارکستر فیلارمونیک لندن از من درخواست کرد ارکستر آنها را رهبری کنم. در طول سالهای فعالیتم بیش از 125 ارکستر مختلف جهان را رهبری کرده ام.درست 10 سال قبل وقتی از پاریس به وین رفته بودم دوستی از من پرسید از کجا به وین آمده ای ؟ گفتم از پاریس ؛ او در ادامه دوباره سوال کرد چرا از ایران نمی آیی ؟ من نیز پاسخ دادم در طول این مدت هرگز از من دعوتی نشده است تا به ایران بیایم و خدمت کنم . سه روز بعد آقای ناصری به من زنگ زد و مرا برای حضور در ارکستر سمفونیک تهران دعوت کرد.وقتی بعد از حدود 30 سال دوری از ایران وارد سالن شدم تمام سالن از سر جایشان بلند شدند و تشویقم کردند؛ نه «فون کارایان» و نه هیچ کس دیگری چنین لحظه ای را تجربه نکرده که قبل از اجرایش همه برایش بلند شده باشند.این موضوع تاثیر عمیقی بر من گذاشت پس از آن بسیاری از برنامه هایم را کنسل کردم تا در ایران باشم و کاری که همواره دلم می خواسته انجام دهم .

این رهبر بین‌المللی ارکستر بیان داشت: متاسفانه وقتی موفقیتمان با ارکستر سمفونیک تهران زیاد شد آقای کامکار گفت همه بچه ها کار و زندگی شان را کنار گذاشته اند و کامل در خدمت ارکستر هستند اما حقوق ما آنقدر پایین است که تنها کفاف کرایه تاکسی هایمان را می دهد. از آنجایی که من فکر می کردم حتما آدم مهمی هستم گفتم پس به دولت فشار بیاورم تا این روند اصلاح شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حتی وزیر فرهنگ وقت در آن زمان که هفت شب کنسرت داشتیم یکبار هم برای دیدن اجرایمان نیامد. به همین دلیل بود که به همسرم «پائولا» گفتم من نامه ای می نویسم و تمام این مشکلات را در هنگام کنسرت بر روی سن می خوانم و می گویم تا وضعیت موزیسین ها را درست نکنید من همکاری نخواهم کرد و همین کار را نیز کردم.

وی در ادامه بیان داشت: امروز که به ایران آمده ام احساس می کنم اگر الان این کار را اتفاق نیفتد دیگر هرگز نمی شد انجامش داد به نظرم آقای وزیر در این موضوع جدی است ؛ معاون وزیر نیز از ایشان خوب تعریف می کند و بچه های ارکستر نیز همه تشنه هستند .

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: ارکستر سمفونیک تهران نباید، ارکستر سنجری، فخرالدینی ،علی رهبری، معروفی و دهلوی باشد که وقتی این افراد هستند ارکستر حیات داشته باشد و وقتی می روند ارکستر هم از بین برود.

وی افزود: این اشتباه وجود دارد که رهبر دائم و یا مدیر هنری ارکستر حتما باید ایرانی باشد در صورتی که اینگونه نیست ؛ درست مانند مربی فوتبال که وظیفه هدایت و پرورش تیم را دارد. امیدوارم همه موسیقی را جدی بگیرند چرا که مهم است و دین ما نیز پر از موسیقی است و قشنگ ترین ریتمهای سینه زنی و نوحه ها را دارد .

علی رهبری همچنین در پاسخ به این سوال که شما وقتی ارکستر سمفونیک را ترک کردید به دلیل مشکلات بسیاری بود وامروز که برگشته اید آیا آن مشکلات مرتفع شده اند، گفت: 40 سال است که کار رهبری بین المللی می کنم و باید بگویم که ارکستر همیشه مشکل داشته و خواهد داشت اما وقتی مشکلی قابل حل نباشد باید ارکستر را تعطیل کرد اما امروز همه قصد دارند دست به دست هم بدهند و کار ارکستر را درست کنند.

وی همچنین درباره برنامه ریزهایی که برای ارکستر درنظر گرفته اظهار داشت: تمام نوازنده هایی که آزمون داده اند یا قهر کرده اند یا آنها را بیرون کرده اند و یا اصلا پایشان به ارکستر باز نشده باید بیایند تا با آنها جلسه ای داشته باشیم . ما کنسرتی آزمایشی را تا آخر اسفندماه به طور قطع برگزار خواهیم کرد که طی آن سمفونی 9 بتهوون را خواهیم نواخت.

این رهبر ارکستر ادامه داد: من اصلا راضی نیستم که موزیسین های مسن از ارکستر بیرون بروند و این کار غلطی است. نوازنده ها تا جایی که خوب می نوازند باید حضور داشته باشند و حتی رده سنی 60 تا 70 سال نیز سن بالایی برای نوازندگان محسوب نمی شود. اگر کسی خوب است مانند آقای کامکار ، قربانی وعالمی باید بماند.

علی رهبری افزود: طی چند روز آینده من به وین بازخواهم گشت تا کارهایم را برای حضور طولانی تر در ایران انجام دهم و در این مدت جاوید مجلسی به عنوان آسیستان به همراه شخص دیگری ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر را آماده می کند.من با هرگونه کار نمایشی و پوپولیستی و عوام‌فریبانه صد درصد مخالف هستم و ارکستر سمفونیک جای اینگونه کارها نیست و برای اینگونه کارهای پوپولیستی نیز به حضور وزارت فرهنگ احتیاجی نیست . باید مخاطبان بدانند که ما می خواهیم به آنها چیزهای خوب یاد بدهیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال آینده تا تابستان نیز هر ماه یک کنسرت به رهبری خود من برگزار می شود تا ساختار ارکستر تکمیل شود اما از مهرماه برنامه های سالیانه ای را ارائه می دهیم که طی آن رهبران میهمان نیز همکاری خواهند کرد تنها امیدی که من را به ایران کشانده این است که بچه های ارکستر روزی در سطح جهانی ساز بزنند.

در ادامه این نشست پیروز ارجمند گفت: ما اعلام کرده بودیم که آقای منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هستند؛ ما با ایشان به توافقاتی البته نرسیدیم و زمانی که با آقای علی رهبری این توافقات حاصل شد تصمیم گرفتیم تا ایشان رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده بگیرند. از آقای صهبایی نیز تشکر می‌کنیم که همکاری بسیاری را برای ساماندهی ارکستر سمفونیک تهران انجام دادند. البته این را نیز بگویم که ما با منوچهر صهبایی هیچ قراردادی نداشتیم و توافق ما منوط بر تشکیل شدن ارکستر بوده است.

وی همچنین ادامه داد: اعضای شورای فنی ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده اند که عبارتند از نادر مرتضی‌پور، حمید عسکری، هوشنگ کامکار و محمد سعید شریفیان.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد افزود: حکم آقای علی رهبری نیز امروز توسط آقای مرادخانی معاون هنری وزیر به ایشان داده خواهد شد.آقای فخرالدینی نیز طبق روال گذشته مدیر هنری و رهبر ارکستر ملی ایران خواهد بود.

علی رهبری در ادامه این نشست درباره اجرای سمفونی 9 بتهوون گفت: ما برای اولین اجرایمان سمفونی 9 بتهوون را در نظر گرفته ایم که برای ایرانیها بسیار آشناست . دو رئیس جمهور تا کنون درباره ارکستر سمفونیک صحبت کردند که دومین آنها رئیس جمهور کشورمان است که گفت باید ارکستر سمفونیک تهران را راه بیندازیم من به «پائولا» همسرم هم گفتم حتی اگر نتوانم خودم به ایران بیایم و این ارکستر را راه بیندازم قطعا به آقای رئیس جمهور افتخار خواهم کرد.

در پایان این نشست جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی اظهار داشت: بحث بیمه نوازندگان ارکستر سمفونیک جدی است که جنس بیمه آنها با سایرین فرق می کند . همچنین قراردادهای سالیانه‌ای با نوازندگان به امضا خواهد رسید که البته بستگی به تایید مدیریت هنری ارکستر دارد.

کد خبر 289013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha