چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

ابراهیم جلالیان: حجت خدا را از آن جهت حجت گفته‌اند که وجود او باعث اتمام حجت بر مردم می‌شود. حجت‌الهی در واقع انسانی است مانند دیگر انسان‌ها، زندگی می‌کند، می‌خورد، می‌آشامد، اما راه درست را می‌رود و اشتباه نمی‌کند.

«قل انما انا بشر مثلكم» بگو پيامبر كه من هم مثل شما انسان‌ها يك انسان هستم. اما همين بشر مي‌شود بهترين الگو براي تمام خلق: «و في رسول‌الله اسوهًْ حسنهًْ».از طرف ديگر امام زمان(عج) كه خود حجت زمانه است و اتفاقا يكي از اسامي او «حجت» است مي‌فرمايد:

فاطمه‌زهرا(س) بهترين الگوي من است. «و فِي ابْنَهًَْ رَسُول‌الله(ص) لي أُسْوَهًْ حَسَنَهًْ».واقعيت مقام فاطمه زهرا(س) چيست كه چنين مقامي دارد؟ مقام فاطمه زهرا(س) همچون ليله‌القدري است كه در هاله‌اي از ابهام و منزلت پنهان است. 18بهار از زندگي بانويي كه از پيرمرد نابيناي مسكيني كه براي گدايي آمده است هم حجاب مي‌كند، نمي‌تواند فرصتي باشد تا همه او را بشناسند.

طبيعي است كه درباره چنين شخصيتي حتي برگه‌هاي تاريخ هم حرف چنداني براي نگارش ندارد. اما اگر اين فاطمه را معيار راه راست از راه كج گذاشته‌اند، بايد راهي براي شناخت ايشان وجود داشته باشد، وگرنه الگويي خارج از دسترس مي‌شود.
آنچه همه دختر پيامبر خاتم(ص) را با آن مي‌شناسند، همراهي با علي(ع) است؛علي(ع) كه سال آخر حيات رسول خدا و در غدير خم، به مقام جانشيني و ولايت و رهبري امت انتخاب شد؛ همراهي علي(ع) كه ديگر فقط علي‌بن‌ابي‌طالب نيست؛

حالا او اميرالمؤمنين است و زعيم جامعه. نقش فاطمه‌زهرا(س) آنجا پررنگ مي‌شود كه همه او را سپر بلاي اين علي مي‌دانند.
همه او را تنها پشتيبان علي(ع) بعد از غدير مي‌دانند كه بعد از وفات نبي مكرم اسلام(ص)، سوار بر شتر مي‌شد و شبانه از صحابه رسول‌الله(ص) براي اميرالمؤمنين بيعت مي‌گرفت؛ بيعتي كه شايد بعد از طلوع خورشيد صبحگاه مدينه، به فراموشي سپرده شود.

کد خبر 288869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha