سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معمولا شروع سال نو یکی از زمان‌هایی است که با خود عزم و اراده جدیدی برای بهتر خوردن و بیشتر ورزش کردن به همراه می‌آورد. اما در این فهرست هدفی دیگر هم باید وارد شود: بهزیستی خود را ارتقا دهید.

happy

این به معنای ارتقای سلامت بدنی و روانی شما است، یعنی موضوعی که بسیاری از افراد زمانی که در نظرسنجی‌های ملی از آنها در این مورد سئوال می‌شود امتیاز کمی به آن اختصاص می‌دهند. اما ما راهکارهایی داریم که به شما برای ارتقا و بهبود سلامت بدنی و روانی کمک می‌کند.

  • شاد باشید

 دکتر رونالد سیگل استادیار روان‌شناسی بالینی از دانشکده پزشکی هاروارد و عضو هیئت تحریریه مجله Positive Psychology می‌گوید خدود چهل درصد عوامل تعیین کننده شادی تحت کنترل شما است. در مقابل تنها ۱۰ درصد از آنها به شانس خوب و بد شما بستگی دارد.

دکتر سیگل می‌گوید بهزیستی ما ناشی از حوادث و پیشامد‌ها نیست، اما نوع واکنش ما نسبت به این وقایع میزان سلامت و بهزیستی ما را مشخص می‌کند. او چند گام موثر برای ارتقای سلامت روانی را پیشنهاد می‌کند.

۱- در لحظه زندگی کنید. وقتی کاملا سرگرم انجام فعالیت‌های روزمره خود هستید، از انجام آنها بیشتر لذت می‌برید و نگرانی‌ها در مورد گذشته و آینده کمتر ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.

۲- سپاسگزار باشید. بعنوان مثال نگهداشتن بخش سپاسگزاری و قدردانی روزانه یک مجله، احساسات مثبت، خوش بینی، رضایتمندی از زندگی و روابط شما با دیگران را بهبود می‌بخشد.

۳- کارهایی را برای دیگران انجام دهید. شادی به طور قابل‌اطمینان‌تری از ارتباط با دیگران ناشی می‌شود و چندان هم بر خود فرد متمرکز نیست. سعی کنید کارهایی را برای کسی یا چیزی غیر از خودتان انجام دهید.

۴- فهرستی از توانمندی‌های خودتان تهیه کنید. سپس آنها را از طریق مسیرهای جدید در زندگی خود به کار ببندید. بعنوان مثال اگر کنجکاوی را یک توانمندی محسوب می‌کنید، درباره یک موضوع جدید مطالعه کنید. یا اگر خود را فردی با شهامت می‌دانید، کارهایی نظیر سخنرانی در یک مکان عمومی را برای‌تان نگران‌کننده است، انجام دهید.

۵- از شادی لذت ببرید. از اوقات خوب گذشته یاد کنید، لحظات خوبتان را با دیگران جشن بگیرید، از به انجام رساندن کاری خوشحال باشید.
سالم باشید.

  • تاثیرات سبک زندگی

بهزیستی کلی، سلامت بدنی را نیز شامل می‌شود. اگر از نظر سلامت ضعیف هستید یا رفتارهای ناسالم بهزیستی‌تان را به هم ریخته است، به این مشکلات توجه کنید تا بهزیستی شما بهبود یابد.

این کار ممکن است شما را بیمناک کند، اما اینگونه نیست. دکتر ادوارد فیلیپس موسس و مدیر موسسه پزشکی سبک زندگی Lifestyle Medicine در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید دو سوم همه بیماری‌ها نتیجه انتخاب‌های سبک زندگی ما است. او توصیه‌هایی برای شما دارد:

۱- مسئولیت کامل سلامت خود را به عهده بگیرید. این به معنی مراجعه به پزشک و دنبال کردن توصیه‌های او است. همچنین قرار ملاقات‌ها با پزشک یا بررسی‌ها و معایناتی نظیر کولونوسکوپی زا که به آنها نیاز دارید، از دست ندهید.

۲- توانمندی‌های شخصیتان را در مورد سلامتی به کار بگیرید. برای مثال اگر شما فردی منظم و مرتب هستید، از مهارت‌های سازمان یافته ناشی از زندگی کاریتان برای خلق یک الگوی جامع برای پیگیری وضعیت سلامتی‌تان استفاده کنید. اگر فردی خلاق هستید، فهرست انتخابی مناسب و سالمی را تهیه کنید که موجب خستگی و بی‌حوصلگی شما نشود. یا اگر فردی ماجراجو هستید، ورزش‌های جدیدی مثل تای چی (tai chi) و یوگا را امتحان کنید.

۳- اهداف اولیه کوچک و قابل قبولی داشته باشید. به دنبال چیزهایی که یک تغییر کوچک در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند، مثل ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه باشید. برای زمان ناهار به پیاده روی و گردش بروید، در حالی که با تلفن صحبت می‌کنید، راه بروید. آیا از تغییرات کوچکتر از اینها را سراغ دارید که بتواند  اعتماد به نفس‌تان را بیشتر کند؟ دکتر فیلیپ می‌گوید من بیماری را ندیده‌ام که نتوانند این کارها را انجام دهند.

۴- مسئول و پاسخگوی تغییرات ایجاد شده در خود باشید. خود شما بسیار بهتر از یک فرد نزدیک یا دوست یا یک وب سایت اینترنتی یا یک برنامه کاربردی گوشی‌های هوشمند، می‌توانید روند پیشرفتتان را دنبال و گزارش کنید. شما به تلاشتان را به عنوان چیزی که باید انجام دهید، و نه یک امر انتخابی، باور خواهید داشت.

۵- به فواید تغییر توجه کنید. ارزش تغییر مانند خوابیدن بهتر و ورزش کردن، می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه آن تغییر باشد. زمانی که می‌بینید تغییر امکان پذیر است، به انجام تغییرات بیشتر ترغیب می‌شوید.

Harvard Health Letter

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 288786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha