یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

هرچند عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر سفر همزمانش با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به ریاض را روز گذشته یک مسئله تصادفی خواند اما تنش‌ها میان قاهره و آنکارا آنقدر طی ماه‌های گذشته شدید بوده که باز هم این حضور همزمان در عربستان توانست نظر رسانه‌های جهان را به خود جلب کند و جنجالی شود.

سیسی-اردوغان-

رئيس‌جمهور مصر كه مدت‌ها با حمايت تركيه از اخوان‌المسلمين روبه‌رو بوده روز گذشته راهي عربستان شد و امروز هم رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه قصد دارد با تمام كردن حج عمره‌اش از مكه به رياض برود. رسانه‌ها با تمركز بر سفر سران اين دو كشور مهم منطقه به رياض گمانه‌زني كرده‌اند كه سلمان بن‌عبدالعزيز، پادشاه جديد عربستان قصد دارد براي ميانجيگري ميان دوطرف و حل اختلاف‌هاي آنها تلاش كند. عربستان سال گذشته ميلادي هم براي حل اختلاف‌ها ميان مصر و قطر تلاش داشت.

رياض طي روزهاي گذشته شاهد صف طولاني سفرهاي ديپلماتيك مقام‌هاي كشورهاي مختلف ازجمله امراي كشورهاي عربي ازجمله قطر، كويت، امارات و اردن بوده است. رئيس‌جمهور مصر اعلام كرده كه طي نخستين سفر رسمي خود به رياض در دوره پادشاهي سلمان بن‌عبدالعزيز درباره مسائل مختلف منطقه با پادشاه عربستان گفت‌وگو خواهد كرد. طرح تشكيل نيروي نظامي مشترك ضد‌تروريسم ازجمله محورهايي است كه گفته مي‌شود قرار است ميان دوطرف درباره آن بحث شود.

براساس اين طرح جنجالي مصري‌ها پيشنهاد تشكيل نيروي مشترك نظامي ميان كشورهاي عربي را مطرح كرده‌اند. در مقابل انتقادها از اين طرح، سيسي روز گذشته در گفت‌وگو با العربيه اعلام كرد كه اين نيروي مشترك براي عمليات تهاجمي عليه كشورهاي ديگر درنظر گرفته نشده است.

در زمان پادشاهي عبدالله، عربستان ميلياردها دلار به سيسي براي محكم كردن جاي پاي خود در مصر كمك كرده بود. در مقابل تركيه با ريشه‌هاي اخواني حزب حاكم عدالت و توسعه به صراحت با حمايت از اخوان‌المسلمين در مقابل سيسي موضعگيري داشت. روابط ميان قاهره و آنكارا به‌دنبال انتقاد تركيه از مصر به‌دنبال بركناري محمد مرسي از قدرت در سال 2013، تيره و تار شد.
مقام‌هاي مصر، تركيه را به حمايت از اخوان‌المسلمين و پناه دادن برخي اعضاي اين جنبش متهم مي‌كنند و در مقابل آنكارا، سيسي را مسئول كودتا در مصر و سركوب اخواني‌ها مي‌خواند.

شايد به‌خاطر همين طيف گسترده اختلاف‌هاي ميان تركيه و مصر بود كه با گمانه‌زني‌هاي رسانه‌ها درباره رياض هر دو طرف مذاكره در عربستان را رد كردند. رئيس‌جمهور مصر در مقابل خبرهاي منتشر شده اعلام كرده كه حضور همزمان او و اردوغان تنها يك تصادف بوده و رئيس‌جمهور تركيه هم گفته است به هيچ عنوان با سيسي ديدار نخواهد كرد. سيسي روز گذشته هم در گفت‌وگوي خود با رسانه‌ها بار ديگر از تركيه انتقاد كرد و از اين كشور خواست دست از مداخله در مصر بردارد.

اختلاف‌ها ميان مصر و تركيه به حدي جدي بوده كه اردوغان سال‌گذشته ميلادي حضور بر سر يك ميز با روساي جمهور چند كشور ازجمله سيسي را در نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل رد كرد.رجب طيب اردوغان روز شنبه در راس هيأتي بلندپايه شامل معاونان نخست‌وزير، وزير اقتصاد، وزير خارجه و تعدادي از اصحاب رسانه و سرمايه‌داران تركيه‌اي براي حج عمره وارد جده شد و روز گذشته با لباس احرام به مكه رفت. امروز اما قرار است رئيس‌جمهور تركيه براي ديدارهاي رسمي به رياض برود و با سلمان پادشاه عربستان ديدار كند.

مسائل مهم منطقه ازجمله سوريه از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوهاي امروز اردوغان در رياض خواهد بود. درحالي‌كه تركيه با امضاي توافقنامه آموزش نيروهاي شبه‌نظامي حاضر در سوريه همچنان به‌دنبال تغيير رژيم در اين كشور است سيسي روز گذشته اعلام كرد كه مصر خواهان حل مسالمت‌آميز و سياسي بحران سوريه است، رئيس‌جمهور مصر با رد راه‌حل نظامي در سوريه گفت: من از وحدت سوريه سخن مي‌گويم و معتقدم تقسيم سوريه به نفع ما نيست و عاقلانه نيست كه تروريست‌ها را در سوريه به حال خود بگذاريم.

مسئله ايران يكي ديگر از محورهاي گفت‌وگوهاي پادشاه عربستان با روساي جمهوري مصر و تركيه خواهد بود. آنكارا و قاهره اختلاف‌هاي جدي دارند اما گفته مي‌شود پادشاه جديد عربستان به‌شدت از توافق هسته‌اي ايران و غرب نگران است و اين مسئله را فراتر از اختلاف‌هاي مصر و تركيه مي‌داند. به‌گفته منابع آگاه، سلمان با خبرهاي پيشرفت مذاكرات ايران همه تلاش خود را به‌كار گرفته تا قطر، مصر و تركيه را به هر قيمتي در يك خط كنار خود قرار دهد.

کد خبر 288668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha