گروه بین‌الملل: رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا از اعلام آمادگی 3کشور آمریکای لاتین برای پذیرش پناهندگی ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی پشتیبانی کرد.

روابط بین الملل

این در حالی است که برزیل از آمریکا خواست درباره شنود مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی در این کشور توضیح دهد. به گزارش خبرگزاری‌ها، کاسترو در سخنرانی خود در مجمع ملی کوبا گفت که ما از حق مستقل ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه برای پناهندگی دادن به کسانی که به‌خاطر آرمان‌ها یا تلاش‌هایشان برای حقوق دمکراتیک مورد آزار هستند، حمایت می‌کنیم.

اشاره وی به ادوارد اسنودن تحلیلگر سابق سازمان امنیت ملی آمریکاست که بیش از 2 هفته است در فرودگاه مسکو گرفتار شده است. وی ابتدا قرار بود در اکوادور پناهندگی بگیرد، اما در پی باطل شدن گذرنامه وی توسط وزارت خارجه آمریکا و انصراف اکوادور، از سفر به این کشور بازماند.

روز جمعه نیکاراگوئه و ونزوئلا اعلام کردند آماده پذیرفتن اسنودن هستند. بولیوی هم بعداً‌ به این کشورها پیوست و گفت آماده پذیرفتن درخواست پناهندگی اسنودن است که در آمریکا به اتهام دزدی اموال دولتی و جاسوسی تحت پیگرد قرار گرفته است. همبستگی کشورهای آمریکای لاتین در قضیه اسنودن پس از تغییر مسیر هواپیمای حامل رئیس‌جمهور اکوادور در آسمان اروپا و فرود اجباری آن در فرودگاه وین شکل گرفت. هواپیمای حامل اوو مورالس که از نشست کشورهای تولیدکننده گاز در مسکو به لاپاز باز می‌گشت، به ظن حضور ادوارد اسنودن در آن اجازه گذر از حریم هوایی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال را نیافت و در فرودگاه وین ناچار به فرود و بازرسی شد. این امر خشم رهبران آمریکای لاتین را برانگیخت که اروپا را به کوتاه آمدن در برابر فشار آمریکا متهم کردند.

رهبر 82ساله کوبا همچنین خاطرنشان کرد که کشورش کاملاً‌ از برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا که اسنودن فاش کرده است، اطلاع دارد. به گفته وی، کوبا در مقام دشمن دیرینه واشنگتن، همواره شاهد بیشترین عملیات جاسوسی و آزار در جهان بوده است. در تحولی دیگر، جدیدترین افشاگری اسنودن واکنش ناخرسندانه برزیل را به همراه داشته است. روزنامه برزیلی گلوبو روز یکشنبه نوشت سازمان امنیت ملی آمریکا تلفن و ایمیل مردم و شرکت‌های برزیلی را زیرنظر دارد.

آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل اعلام کرد که کشورش خواستار توضیح ایالات متحده درباره نظارت ‌دستگاه‌های جاسوسی آن بر ارتباطات الکترونیک شهروندان در خلال دست‌کم یک دهه گذشته خواهد شد. در بیانیه وزارت خارجه برزیل تصریح شده است دولت برزیل از اخبار در این زمینه که ارتباطات الکترونیک و تلفنی شهروندان برزیل هدف فعالیت‌های جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکاست، عمیقاً‌ نگران شده است.

به نوشته گلوبو، در قاره آمریکا شمار ارتباطاتی که در برزیل زیرنظر قرار می‌گیرد، پس از آمریکا در جایگاه دوم است و برزیل اهمیتی همطراز پاکستان برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا دارد. پاتریوتا گفت که دولت وی درنظر دارد تا تغییراتی را در مقررات ارتباطات بین‌المللی که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعمال می‌شود، پیشنهاد کند تا وضعیت حریم ارتباطات بهبود یابد. برزیل همچنین قصد دارد پیشنهادهایی را برای حفاظت‌کردن از حریم ارتباطات الکترونیک به سازمان ملل ارائه دهد.

کد خبر 222411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز