شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

الهام مرادی: بی‌شک نام کاروان راهیان‌نور را شنیده‌اید؛کاروانی که زائرانش به عشق عطر شهدا راهی می‌شوند.

راهیان نور

 در تعطيلات نوروز و اين روز‌ها خيلي‌ها هر صبح با اتوبوس‌هايي مواجه مي‌شوند كه پر شده‌اند از جمعيت، از مردمان مشتاقي كه بار سفر بسته‌اند تا به تماشاي شهر و دياري بروند كه يادگارهاي بسياري از روزگار جنگ در خود به جاي گذاشته‌اند. اين جمعيت كه از نسل‌هاي مختلف تشكيل شده براي شنيدن و ديدن خاطرات و آثار و نشانه‌هايي مي‌روند كه در سال‌هاي جنگ تحميلي در بخشي از خاك سرزمينشان به جاي مانده است. چيزهايي كه در مناطق جنگي ايران مي‌توان ديد و شنيد قطعاً در هيچ كجاي دنيا نمي‌توان ديد يا تجربه كرد. از اين‌رو بستن بار سفر، براي آگاهي از تاريخ ارزشمند سرزمين ايران، چيزي است كه هر ايراني به آن نياز دارد. خب اگر تصميم‌تان را براي حضور در مناطق عملياتي جنوب كشور در قالب كاروان‌هاي راهيان‌نور گرفته‌ايد، بايد به فكر ثبت‌نام باشيد. راهنماي ثبت‌نام ما حسابي به كارتان مي‌آيد.

  • ثبت‌نام دانشگاه‌هاي كشور

بسيج دانشگاه‌هاي دولتي، آزاد، پيام‌نور، جامع و... محلي براي ثبت‌نام در كاروان‌هاي راهيان‌نور است البته بايد كمي بجنبيد، چون بيشتر اين كاروان‌ها قبل از عيد راهي مناطق عملياتي جنوب كشور مي‌شوند. درضمن ويژگي اين تورها، تخفيف بسيار قابل توجه براي دانشجويان است كه حدود ۱۰درصد هزينه اصلي است. نكته بسيار مهم اين است كه زمان اعزام كاروان‌هاي دانشجويان در تاريخ‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد و بايد اين زمان را از طريق بسيج دانشگاه خودتان مطلع شويد. در ضمن با توجه به محدوديت ظرفيت، نمي‌توانيد از طريق دانشگاه‌هاي ديگر ثبت‌نام كنيد و بايد يك راست سراغ دانشگاه خودتان برويد. خيلي‌ها كه اين سفر را رفته‌اند، از آن به‌عنوان خاطره ماندگار دوران دانشجويي ياد مي‌كنند، پس فرصت را از دست ندهيد. درضمن يادتان باشد كه اغلب كاروان‌هاي دانشجويي از پذيرش همراه هم معذور هستند. درصورت تكميل ظرفيت، اولويت با دانشجوياني است كه قبلا تجربه اين سفر را نداشته‌اند.

  • ثبت‌نام خودروي شخصي

اگر قصد داريد به شكل خانوادگي و با خودروي شخصي راهي مناطق عملياتي جنوب شويد، تسهيلاتي براي شما درنظر گرفته شده است.
شما بايد از طريق ستاد راهيان‌نور شهيد باقري اقدام به ثبت‌نام كنيد. شروع برنامه‌هاي بازديد خانوادگي از تاريخ ۲۷ اسفند تا ۷ فروردين سال آينده ويژه خودروهاي شخصي خواهد بود. ثبت‌نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد. شما بايد تاريخ درخواست مورد نظر و تعداد نفرات را با تماس تلفني با دفتر روابط عمومي ستاد به شماره‌هاي ۰۹۱۲۶۵۴۰۸۶۵ يا ۰۲۵۳۲۹۰۶۳۸۴ اعلام كنيد و بعد از پرداخت هزينه‌ها، كدي ۳رقمي دريافت مي‌كنيد و آن وقت از طريق سامانه اين ستاد مي‌توانيد ثبت‌نام كنيد.
بابت هر نفر ۷۰هزار تومان بايد پرداخت كنيد كه شامل هزينه اسكان، غذا و كلي برنامه فرهنگي در طول مسير است.

  • ثبت‌نام به شكل انفرادي

امسال براي نخستين بار است كه چنين امكاني هم در ستاد راهيان‌نور شهيد صياد شيرازي فراهم شده تا اگر كسي خواست، كاملا به شكل انفرادي راهي مناطق عملياتي شود. حركت كاروان‌هايي كه افراد انفرادي در آنها قرار مي‌گيرند فقط در تاريخ 27اسفند تا 6فروردين است. در حقيقت در اين حالت شما در كاروان‌هاي هيچ‌يك از سازمان‌ها و مساجد و هيئت‌ها قرار نمي‌گيريد و كاملا شخصي به اين سفر و البته در قالب يك كاروان اعزام مي‌شويد، به همين دليل هم هزينه اين روش از راه‌هاي ديگر بيشتر و ۱۶۰هزار تومان براي هر نفر است. براي حضور در اين كاروان‌ها هم حتما بايد خودتان را به شهر قم برسانيد و از آنجا اعزام شويد. براي ثبت‌نام در كاروان‌هاي انفرادي بايد با شماره ۰۹۱۰۶۱۹۲۵۸۳ تماس بگيريد. پس از به حد نصاب رسيدن ظرفيت، مراحل بعدي ثبت‌نام به شما اعلام مي‌شود. در ضمن ستاد براي رفاه حال زائراني كه از ساير نقاط كشور تمايل به شركت در اين اردو را دارند، در شهر قم امكان اسكان محدودي را فراهم كرده است.

  • ثبت‌نام براي كاروان‌ها

اگر خودتان هيئتي داريد يا جمعي را تشكيل داده‌ايد و مي‌خواهيد در قالب يك كاروان راهي مناطق عملياتي جنوب كشور در روزهاي آينده شويد بايد با ستاد راهيان‌نور شهيد صيادشيرازي تماس بگيريد. اين كاروان‌ها هم مانند كاروان‌هاي دانشجويي، فقط تا قبل از شروع سال جديد به مناطق عملياتي جنوب كشور اعزام خواهند شد. ثبت‌نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد، هرچند، روزهاي پاياني ثبت‌نام در حال سپري شدن است. بايد ابتدا با شماره ۰۹۱۲۲۵۱۳۸۲۴ يا ۰۲۵۳۲۹۰۶۳۸۳ تماس بگيريد و رزرو اوليه را انجام دهيد. بعد از پرداخت هزينه كه نفري ۷۵هزار تومان است هم كد ۳رقمي براي ثبت‌نام به شما داده خواهد شد كه مي‌توانيد مراحل ديگر را با آن طي كنيد. يادتان باشد كه به‌علت هزينه‌هاي اجرايي و فرهنگي انجام شده از سوي ستاد، درصورت انصراف، بخشي از وجه پرداختي به شما برگشت داده نخواهد شد. كروكي مسير كاروان و مجوز ورود به محل اسكان هم قبل از حركت به شما داده خواهد شد.

  • ثبت‌نام از طريق شهرداري تهران

يكي از در دسترس‌ترين راه‌ها براي ثبت‌نام در كاروان‌هاي راهيان‌نور، البته براي تهراني‌ها، مراجعه به ساختمان شهرداري‌هاي مناطق است. يك راه ثبت‌نام ديگر هم مراجعه به سايت باغ موزه دفاع‌مقدس و ثبت‌نام الكترونيكي از طريق سامانه درنظر گرفته شده در اين سايت است. شما در اين سامانه حتي مي‌توانيد صندلي مورد نظرتان در اتوبوس را هم انتخاب كنيد. تهراني‌ها مي‌توانند براي كسب اطلاعات تاريخ‌هاي اعزام به سايت باغ موزه دفاع‌مقدس و براي ثبت‌نام به معاونت‌هاي امور اجتماعي و اداره‌هاي امور ايثارگران مناطق شهرداري مراجعه كنند. محدوده زماني اعزام هم از ۴ اسفند تا ۹ فروردين درنظر گرفته شده است. هزينه ثبت‌نام براي هر نفر ۵۰ هزار تومان است.

  • پذيرايي خوب از زائران

در كاروان‌هاي راهيان‌نور با كمك گرفتن از افراد بومي و محلي مناطق عملياتي جنوب تلاش شده است تا در امر خدمت‌رساني به بهترين شكل عمل شده و مسافران از نظر بهداشت، خوراك و جا مشكلي نداشته باشند. قبل از آغاز سفر كاروان راهيان‌نور، مسير و مناطق اسكان كاروان‌ها مورد بازديد قرار گرفته‌اند تا همه‌‌چيز براي ارائه خدمات مهيا باشد. همچنين بعد از هر دوره اعزام، مسئولان به بررسي سفر‌ها از طريق پرسش از مردم و كاركنان مي‌پردازند. هدف از اين بررسي‌ها يافتن معايب و محاسن است. قطعا برنامه‌اي به اين بزرگي با مشكلاتي روبه‌روست كه بعد از بررسي‌ها، آنها تلاش مي‌كنند معايب موجود و مشكلات پيش‌آمده در سفرهاي پيشين را براي سفرهاي آينده رفع كنند و محاسن را قوت ببخشند.

  • سفر در اوج ايمني

يكي از اقداماتي كه شهرداري تهران انجام داده به‌كارگيري رانندگان مجرب از شركت‌هاي معتبر است. نكته مهم‌تر اين است كه سفر‌ها فقط در طول روز صورت مي‌گيرند چراكه بيشتر حوادث رانندگي در شب اتفاق مي‌افتد. در هر اعزام، علاوه بر راننده، يك كمك راننده هم در هر اتوبوس حضور دارد.

  • جايزه براي بهترين خاطره

در بسته‌هايي كه در طول سفر به زائران راهيان‌نور اهدا مي‌شود يك دفترچه خاطرات وجود دارد. زائران بعد از بازگشت، اين دفترچه‌ها را پر مي‌كنند و به مناطق شهرداري مربوط به‌خود مي‌فرستند. شهرداري‌هاي مناطق هم اين دفترچه‌ها را براي باغ موزه دفاع مقدس مي‌فرستند تا بعد از بررسي به بهترين خاطره‌ها جايزه اهدا شود.

  • زمان سفرهاي راهيان‌نور

اعزام به مناطق عملياتي جنوب كشور در قالب كاروان‌هاي راهيان‌نور از ابتداي اسفندماه شروع شده و تا ۱۵ فروردين ادامه خواهد داشت. امسال ۲۵هزار خادم در شبكه مركزي خادمين ستاد حضور دارند كه ۸۶درصد از آنها تحصيلاتشان بالاي كار‌شناسي است و در دوره‌هاي ۱۰تا ۱۲روزه در يادمان‌هاي دفاع‌مقدس ايفاي مسئوليت خواهند كرد.

کد خبر 288468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha