چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی ۴۱۵ صفحه‌ای، رهبران جهان را به شکست مفتضحانه دفاع از جان شهروندان در مقابل گروه‌های تروریستی متهم کرد و گفت: دولت‌ها تظاهر می‌کنند که دفاع از جان غیرنظامیان فراتر از توانشان است اما واقعیت چیز دیگری است.

عفو بين‌الملل در اين گزارش، سال 2014را سالي مصيبت‌بار از نظر حقوق بشر خواند و از همه كشورها خواست به پيمان منع تجارت اسلحه كه فروش سلاح به تروريست‌ها و حاميان آنها را ممنوع مي‌كند، پايبند باشند.به گفته اين گروه، اگر دولت‌ها به اين پيمان پايبند بودند، محموله‌هاي سلاح به سمت عراق و سوريه سرازير نمي‌شد و در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار نمي‌گرفت. در اين گزارش آمده است: تجارت اسلحه تجارتي پرابهام و رمزآلود است كه هر سال صدها هزار قرباني مي‌گيرد.

عفو بين‌الملل مشخصا شوراي امنيت را خطاب قرار داده و از آن به‌خاطر ناكارآمدي در توقف خشونت‌ها و كنترل اوضاع نابسامان و جنگ در جهان انتقاد كرده و گفته‌است كه اگر رهبران جهان و شوراي امنيت اقدام فوري نكنند، اوضاع در سال جديد از اين هم بدتر خواهد شد. عفو بين‌الملل، اعضاي دائم شوراي امنيت را به سوءاستفاده از حق وتو براي منافع خودشان به بهاي از بين رفتن جان غيرنظاميان و گسترش خشونت در جهان متهم كرده‌است. اين گزارش از اعضاي دائم شوراي امنيت خواسته‌است در مواردي كه به نسل‌كشي و كشتار جمعي مربوط مي‌شود، از حق وتو استفاده نكنند.

  • آدم‌ربايي جمعي داعش در عراق و سوريه

همزمان با انتشار تكان‌دهنده عفو بين‌الملل درباره انتقاد از جهان به‌خاطر ناكامي مقابل داعش،  اين گروه تروريستي 100مرد و پسر را در نزديكي شهر تكريت ربودند. اين اتفاق 2 روز بعد از آن صورت مي‌گيرد كه اين گروه 90مسيحي را در روستاهاي شمال سوريه ربودند.

به‌نظر مي‌رسد، آدم‌ربايي دسته‌جمعي يكي از برنامه‌هاي جديد داعش در عراق و سوريه باشد. باتوجه به اقدام اخير داعش در سربريدن 23مصري مسيحي در ليبي، اين نگراني وجود دارد كه داعش از اين افراد تازه‌ربوده شده در عراق و سوريه براي اجراي نمايش تازه خشونت‌آميز خود استفاده كند. سي‌ان‌ان گزارش داده كه داعش در حال حاضر حداقل 150 گروگان مسيحي در اختيار دارد.عراقي‌ها گفته‌اند افراد تازه ربوده شده در تكريت، اعضاي خانواده كساني هستند كه مشغول جنگ با داعش و اكثر آنها سني هستند. ارتش عراق اخيرا اعلام كرده كه عمليات آزاد‌سازي‌ تكريت از اشغال داعش به‌زودي آغاز مي‌شود.

کد خبر 288310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha