چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عربستان در حالی از زمان تشکیل ائتلاف ضد داعش توسط آمریکا، بر حضور در این ائتلاف پافشاری می کند که این گروه تروریستی صرف نظر از تبلیغات ظاهری، به دلیل نزدیکی ایدئولوژیکی سلفی - وهابی، پیوسته خود را در جمع دوستان ریاض دیده اند.

 نقش عربستان در ائتلاف ضد داعش

به گزارش ايرنا، پایگاه خبری الوقت روز چهارشنبه در مقاله ای در خصوص نقش عربستان در ائتلاف ضد داعش و همچنین نزدیکی های فکری و ایدئولوژیک این گروه تروریستی با تفکر وهابی گری نوشت: هفته نامه 'دی سایت' اخیرا در مقاله ای به قلم میکائیل تومان، عربستان را به دلیل پیشینه ویژه ای که در روابطش با داعش دارد، قطعه ناجوری در این ائتلاف قلمداد کرد.

الوقت افزود: علاوه براین، عربستان به جهت حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش، همواره در معرض بیشترین انتقادات بوده، همچنانکه در این رابطه راهیم الطائی عضو شورای بزرگان موصل در شمال عراق فاش کرد که عربستان ماهانه ١٥٠٠ دلار به چهل نفر از بزرگان و شیوخ این شهر که حامی عناصر تروریستی داعش هستند، حقوق پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: اما در این میان بدیهی ترین سوالی که در مورد حضور عربستان در این ائتلاف به ذهن می رسد، این است که با توجه به وابستگی های عقیدتی تروریست های داعش به سعودی ها و تامین مالی این گروه در سالهای گذشته، نیت و هدف حقیقی عربستان برای پیوستن به چنین ائتلافی چه می تواند باشد. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی براین نکته اشاره دارد که عربستان سعودی از مرددترین کشورهای حوزه خلیج فارس برای همکاری با آمریکا علیه داعش است و البته تردید ریاض در همکاری در این جنگ به این دلیل است که ترجیح می دهد فقط به پیام دادن برای مبارزه با تروریسم و کمک مالی به قبایل سنی و یا آموزش مخالفان سوری بسنده کند، چرا که عربستان از سوی آمریکا احساس نگرانی می کند، چون پس از تغییرات بزرگی که باراک اوباما در سیاست خود در قبال ایران و جنگ در سوریه نشان داد، سعودیها احساس می کنند، چندان نمی توانند به رییس جمهوری آمریکا اعتماد کنند.

الوقت اضافه کرد: در واقع این گزارش نشان می دهد که اقدام عربستان در ائتلاف مبارزه با داعش به علت احساس تهدید و نگرانی این کشور از این گروه تروریستی است و نه عزم آنان برای مبارزه با افراطی گرایی به معنای عام کلمه و این نگرانی به ویژه پس از حذف واژه عراق و شام از نام خود ساخته داعش به عنوان 'دولت اسلامی' و انگیزه های توسعه طلبانه سردمداران این گروهک ترویستی- تکفیری شکل جدی تری نیز گرفت، چرا که برای عربستان روشن شده بود که داعش به دنبال احیای آرمانشهر وهابیت نسل اول و دیدگاه های محمدبن عبدالوهاب است، نه رویکردهای دولت لیبرال سعودی و این مساله با توجه به آنکه محیط داخلی این کشور بستر مستعد و مناسبی برای پرورش تفکرات تکفیری است، مقام های این کشور را تا حد زیادی نگران کرد، ضمن آنکه مرزهای مشترک این کشور با حوزه های بحرانی از جمله عراق، یمن و اردن نیز می تواند خطری همیشگی را برای دولت سعودی به همراه داشته باشد.

در چنین شرایطی تشکیل دولت بدون حد و مرز به ظاهر اسلامی بر اساس دیدگاه های وهابی، خطری جدی برای سعودی ها است، چرا که عربستان همواره سعی کرده با هر گونه طرح و برنامه اسلامی از جمله اخوان المسلمین که ممکن است به داخل مرزهای این کشور وارد شود، مخالفت کند .

این پایگاه خبری خاطر نشان کرد که شکل گیری ائتلاف ضد داعش می توانست بهانه لازم را برای امنیتی کردن فضا در درون عربستان و منطقه ایجاد کند تا به این ترتیب ریاض از این فرصت طلایی برای از بین بردن رقیب ایدئولوژیک خود بهره لازم را ببرد، هرچند که مقدمات آن پیشتر فراهم شده بود. چنانکه وزارت کشور عربستان در ١٦ اسفند ماه ٩٢ با صدور اطلاعیه ای ، گروه اخوان المسلمین، داعش، جبهه النصره و حزب الله این کشور را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و بر اساس این فرمان، از این پس فتوا برای جنگ در خارج یا جمع آوری کمک برای گروه های تروریستی حرام و دعوت به اندیشه الحادی یا تشکیک در اصول دینی جرم اعلام شد.

الوقت افزود: با توجه به این مساله، مقامات عربستانی برای ورود به این ائتلاف، نشست هایی را با مقامات آمریکایی پس از سقوط موصل برگزار کردند که در یکی از مهم ترین نشست ها که در ١١ سپتامبر گذشته (21 شهریور) بین جان کری وزیر خارجه آمریکا با ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان برگزار شد، ملک عبدالله تاکید کرد که 'ما شما را در تامین هرچه که نیاز داشته باشید، حمایت خواهیم کرد'.

بر این مبنا، عربستان در وهله اول ١٠٠ میلیون دلار به برنامه مبارزه با تروریسم سازمان ملل اختصاص داد و در گام بعدی نیز در شهر جده میزبان کنفرانسی با موضع مبارزه با داعش شد و در این کنفرانس علاوه بر وزرای خارجه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس، وزرای خارجه ایالات متحده، عراق، ترکیه، مصر و اردن نیز حضور داشتند.

در حاشیه این کنفرانس و در ملاقات مقامات سعودی و عراق، دو کشور توافق کردند که سفارت عربستان در بغداد بازگشایی شود و سعودی ها برای اولین بار پس از سال ١٩٩٠ که سفیر خود از بغداد را فراخوانده بودند، سفیری به عراق اعزام کنند .

عربستان پس از کنفرانس جده نیز در کنفرانس مشابهی در پاریس که با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور جهان برگزار گردید، شرکت نمود و وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که در ائتلاف بین المللی علیه داعش شرکت و ٥٠٠ میلیون دلار کمک به دولت عراق برای مبارزه با این گروه تروریستی کمک خواهد کرد .

با این همه، به نظر می رسد پررنگ ترین نقشی که برای عربستان در ائتلاف علیه داعش مطرح شده، نقش کمک مالی و تامین هزینه جنگ می باشد. همچنانکه رسانه های مختلف غربی گزارش های متعددی را منتشر کرده اند که با فشار آمریکا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان تامین کننده منابع مالی جنگ علیه داعش قبول مسوولیت کرده اند و نکته قابل تامل اینکه این تجهیزات همان تسلیحاتی هست که پیش از این با قراردادهای سنگین مالی از کشورهای غربی و به خصوص آمریکا خریداری کرده اند.

به همین دلیل ، نقش عربستان و امارات در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و انجام حملات هوایی آنها در سوریه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و در حقیقت مشارکت نظامی آنها در زمانی که قدرت های نظامی قدیمی عرب مانند مصر حضور ندارند، امری نوین بوده است.

این در حالی است که این مشارکت می تواند خطرات امنیتی و سیاسی نیز برای هر دو کشور به همراه داشته باشد، پیوستن عربستان به ائتلاف غربی ضد داعش می تواند عصبانیت بسیاری از سنی های تندروی این کشور را برانگیزد.

عبدالخالق عبدالله کارشناس سیاسی امارات نیز در این باره گفته است که از جمله خطراتی که کشورش را تهدید می کند، اقدامات تلافی جویانه است. به گفته او اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز می تواند یکی دیگر از نتایج ملحق شدن امارات و عربستان به ائتلاف ضد داعش باشد .

الوقت نوشت: با این حال با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت ائتلاف علیه داعش مشخص شد که این کشورهای عربی بر خلاف برخی تبلیغات رسمی ، نقش اساسی به معنای نظامی در جنگ علیه داعش ندارند. همچنانکه که برخی منابع غربی ائتلاف علیه داعش را بیش از آنکه نظامی باشد، یک ائتلاف سیاسی می دانند که آمریکا از کشورهای عربی منطقه تنها به عنوان ابزار استفاده می کند و از طریق مشارکت دادن آن ها به نوعی از رویاروی مستقیم با اهل سنت منطقه خود را دور می کند و به تعبییر دیگر ، توان نظامی - به معنای توانمندی در صحنه عملی جنگ - کشورهای عربی در محاسبات نظامی آمریکا هم چندان جایی ندارد و بیشتر نقش نظامی به معنایی که گفته شد، صوری است و بیشتر تجهیزات نظامی و پول های نفتی کشورهای عربی برای آن ها اهمیت دارد.

کد خبر 288257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha