همشهری آنلاین: عربستان سعودی با گذشتن از سد هند به بزرگترین وارد کننده تسلیحات جهان در سال گذشته میلادی تبدیل شد.

عربستان بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان در سال ۲۰۱۴

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تجزیه و تحلیل موسسه آی اچ اس (IHS) نشان می‌دهد که عربستان در سال گذشته میلادی با افزایش 54 درصدی واردات سلاحش به ارزش 6.5 میلیارد دلار توانست رکورد واردات 5.8 میلیارد دلاری هند را بشکند.

موسسه آی اچ اس به عنوان سرشناس‌ترین مرکز تحلیلی تجارت جهانی سلاح پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی واردات 52 درصد افزایش یافته و به 9.8 میلیارد دلار برسد.

بن مورز از موسسه آی اچ اس اعلام کرد: این آمار بی‌سابقه است. شما شاهد تنش‌های سیاسی در سراسر خاورمیانه هستید و همزمان نفت هم در اختیار دارید و این به شما اجازه می‌دهد که خودتان را مسلح کرده و برای محفاظت از خود آماده شوید.

دیوید کورت رایت، مدیر مطالعات سیاسی در دانشگاه نوتردام گفت، عربستان در حال تقویت زرادخانه‌های خود در بحبوحه نگرانی بر سر تغییر ژئوپولتیکی در خاورمیانه است و در همین حال آمریکا به دنبال جلب کمک کشورهای دیگر در جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش است. توافق هسته‌ای با ایران نیز موجب ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید می‌شود و روابط دیرینه عربستان با آمریکا را تهدید می‌کند.

بزرگترین ذی‌نفع رشد بازار خاورمیانه آمریکاست و سال گذشته 8.4 میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته است و این در حالی است که فروش آن در مقایسه با شش میلیارد دلار سال 2013 افزایش چشمگیری داشته است. عربستان و امارات سال گذشته سیستم‌های دفاعی به ارزش 8.7 میلیارد دلار وارد کردند که این هزینه بیش از مجموع واردات کل غرب اروپا است. به صورت کلی تجارت سخت‌افزارهای نظامی در سال 2014 برای ششمین سال پیاپی رشد داشته است و از این رو واردات جهانی را از 56 میلیارد دلار به 64.4 میلیارد دلار رسانده است.

آمریکا نیز همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات جهان باقی مانده است و فروش آن با 19 درصد افزایش به 23.7 میلیارد دلار رسیده است. روسیه با 10 میلیارد دلار و افزایش 9 درصدی از سال 2013 در رتبه دوم قرار گرفت.

فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، اسپانیا، کانادا و رژیم صهیونیستی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

هند در سال 2014 دومین واردکننده بزرگ صنایع دفاعی بود و پس از آن چین، امارات، تایوان، استرالیا، کره‌جنوبی، اندونزی و ترکیه قرار دارند.

کد خبر 289334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha