دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور و رایزنان علمی ایران در کشورهای اوکراین، انگلیس، روسیه، کانادا و استرالیا، دوشنبه 22 مرداد در یک مصاحبه مطبوعاتی، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر علی اکبر متکان در این مصاحبه از افزایش 100 درصدی مقرری دانشجویان بورسیه خبر داد و علت این افزایش را از بین بردن دغدغه‌های مالی دانشجویان و توجه بیشتر آنها به تحصیل ذکر کرد.

وی در خصوص انتخاب رایزنان علمی گفت: ما رایزنان علمی را حتی‌الامکان از میان کسانی انتخاب می‌کنیم که از همان کشور فارغ‌التحصیل شده باشند که با مسائل دانشجویی و فرهنگی آن کشور آشنا باشند.

دکتر متکان سپس، از اعزام رایزن دوم علمی به هند خبر داد و علت اعزام دو رایزن به هند را تعداد زیاد دانشجویان ایرانی در هند ذکر کرد.

وی در خصوص آمار دانشجویان ایرانی که به کشور بازنگشته‌اند گفت: در فاصله سالهای 70 تا 75 از 1498 دانشجوی بورسیه در انگلستان، 221 نفر به کشور بازنگشته‌اند که حدود 15 درصد دانشجویان را شامل می‌شده، در حالیکه این رقم در 5 سال گذشته 2 تا3 درصد بوده است.

آمار ارائه شده از سوی رایزن علمی ایران در استرالیا نشان می‌دهد که فقط 4نفر از دانشجویان اعزام شده به استرالیا به کشور بازنگشته‌اند و برای بقیه کشورها هم آمار زیر 10درصد است.

در ادامه این مصاحبه مطبوعاتی، رایزنان علمی گزارشی از حوزه‌های مأموریت خود ارائه و به خانواده‌های ایرانی توصیه کردند که اولاً قبل از اعزام فرزندان خود به خارج از کشور با وزارت علوم و با رایزنان علمی مشورت کنند،ثانیا وضعیت فرهنگی کشور مقصد را در نظر بگیرند و ثالثا سعی کنند به هیچ وجه فرزندان خود را در مقطع کارشناسی به خارج نفرستند.

رایزنان علمی تأکید کردند که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور نماینده ایران محسوب می‌شوند و رفتار آنها می‌تواند نماد فرهنگ کشور ما باشد.

کد خبر 28822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز