همشهری آنلاین: روسیه و آمریکا در نشست سازمان ملل متحد یکدیگر را به نقض منشور سازمان ملل متحد و تضعیف حاکمیت سیاسی دولت‌ها متهم کردند.

 تنش و اتهام زنی متقابل روسیه و آمریکا در نشست سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل متحد، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را به نقض اصول سازمان ملل متحد به دلیل بمباران سوریه و اشغال عراق متهم کرد.

در این نشست که عصر دوشنبه برگزار شد، 'سامانتا پاور' سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز تلویحا از روسیه به دلیل جلوگیری از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه دولت سوریه و تسلیح جدایی طلبان اوکراین انتقاد کرد.

اتهام زنی متقابل در نشست وزیران امور خارجه شورای امنیت روی داد که به مناسبت بررسی عملکرد این سازمان همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس آن برگزار شده بود. چین این نشست را برگزار کرد و ریاست آن را برعهده داشت.

لاوروف همچنین در این گزارش صراحتا به آمریکا و موضوع بمباران سوریه توسط واشنگتن اشاره کرد اما اسمی از این کشور نبرد. غیر از این بمباران هوایی لیبی توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحت حمایت دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز از جمله انتقادات لاوروف بود.

وی گفت: این یکی از نتایج تلاش برای کسب برتری در صحنه بین الملل، حضور داشتن در همه جا، استفاده از قدرت نظامی یکجانبه برای پیشبرد اهداف و منافع خوداست.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین غیرمستقیم آمریکا را به استفاده از روش های نادرست مانند فشار جمعی بر یک کشور به منظور تحقق اهداف واشنگتن و تلاش برای تغییر رژیم شامل حمایت صریح و آشکار از کودتای غیرقانونی در اوکراین یک سال قبل متهم کرد.

لاوروف گفت که واشنگتن تلاش می کند شورای امنیت را به نهادی تبدیل کند که تنها مهر تایید به تصمیماتش بزند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: توسل یکجانبه به قدرت نظامی در ماه های اخیر هرج و مرج و بی ثباتی را برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ارمغان آورده و تا حد زیادی زمینه را برای قدرت گیری و رشد گروه های افراطی مهیا کرده است.

سامانتا پاور نیز با اشاره آشکار به روسیه گفت که حمایت های مسکو از دولت سوریه و جلوگیری از اقدام سازمان ملل متحد علیه دمشق سبب افزایش شمار تلفات در این کشور شده است.

وی همچنین روسیه را به نقض منشور سازمان ملل متحد متهم کرد که از همه 193 عضو سازمان می خواهد به حاکمیت و وحدت ارضی دیگر کشورها احترام بگذارند. اما روسیه با حمایت از جدایی طلبان در اوکراین این اصل را نقض کرده است. درگیری های اوکراین تاکنون بیش از 5 هزار و700 نفر کشته برجای گذاشته و یک میلیون و 700 هزار نفر را آواره کرده است.

پاور ادامه داد: دولت ها به جای زندانی کردن مخالفان سیاسی یا متوجه کردن اتهامات خنده دار به قدرت های خارجی، باید به حقوق بشر، آزادی های مبنایی صلح، امنیت و رفاه احترام گذارند.

'لیناس لینکوویشیس' وزیر امور خارجه لیتوانی نیز مسکو را به تلاش برای بازترسیم مرزهای اروپا با خشونت و قدرت متهم کرد.

وی گفت: آنچه امروز در اروپا می بینیم استفاده از توان نظامی روسیه در نقض حقوق حاکمیت کشورها و پیگیری نیات نئوامپریالیستی است که در قرن بیست و یکم دیگر جایی ندارد.

'ونگ یی' وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست گفت: ذهنیت مهجور مانند روحیات دوران جنگ سرد و بازی های جمع صفر باید از مدت ها قبل به زباله دان تاریخ انداخته می شد. هیچ کشوری در جهان نمی تواند اراده خود را به دیگران تحمیل کند یا دولت مشروع دیگر کشورها را سرنگون سازد.

کد خبر 288156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha