معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از افتتاح مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر در ایران خبر داد و گفت: این مرکز هفته آینده در شهر رامسر افتتاح می‌شود.

تالاب

كنوانسيون رامسر ۴۴سال قبل با حضور ۱۸ نماينده از كشورهاي مختلف در شهر رامسر شكل گرفت اما دبيرخانه اين كنوانسيون از آغاز در ژنو مستقرشد.

احمد علي كيخا در نشست خبري كه پيش از ظهر دوشنبه در چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست برگزار شد با بيان اينكه در حال حاضر ۱۶۸ كشور دنيا عضو اين كنوانسيون هستند گفت: هفته آينده ساختمان كنوانسيون رامسر در شهر رامسر با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست افتتاح مي‌شود و بعد از اين ايران به‌عنوان ميزبان اين كنوانسيون اجراي برنامه‌هاي حفاظتي و حمايتي از تالاب‌ها را پيگيري مي‌كند.

معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: افتتاحيه اين مركز نقطه عطفي در حفاظت از تالاب‌ها به‌ويژه در كشور خواهد بود؛ زيرا اين كنوانسيون كه در جهان به نام ايران مشهور است مي‌تواند با بلند كردن پرچم كنوانسيون رامسر در شهر رامسر با قوت بيشتري براي حفاظت از تالاب‌ها در ايران و منطقه اقدام كند. وي در پاسخ به اينكه ايجاد اين مركز در ايران چه كمكي به حفاظت از تالاب‌هاي كشور خواهد كرد؟ افزود: همين كه به گوش دنيا رسانده شود كه نخستين برند حفاظتي از تالاب‌ها حدود نيم قرن پيش در كشور ايران پايه‌گذاري شده قطعا براي حفاظت و حمايت از تالاب‌هاي ايران نقش عمده‌اي خواهد داشت.

كيخا يادآور شد: متأسفانه برنامه‌ها و راهكارهايي كه در سال‌هاي گذشته توسط اين كنوانسيون ارائه شده در كشورها عملياتي نشده است اما اميدواريم افتتاح اين مركز در شهر رامسر نقطه‌عطفي باشد براي اينكه صداي تالاب‌هاي ايران و مردم حاشيه آن به گوش سازمان‌هاي بين‌المللي براي حفاظت و حمايت رسيده شود.

وي در پاسخ به اينكه آيا كنوانسيون رامسر مي‌تواند ضمانت اجرايي براي حفاظت از تالاب‌هاي ايران باشد تأكيد كرد: نقش اين كنوانسيون، نقش مشاوره‌اي است اما اگر اراده و تصميم جدي در كشوري براي حفاظت از تالاب‌ها وجود نداشته باشد اين كنوانسيون نمي‌تواند اجباري داشته باشد.

کد خبر 288091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha