اسدالله افلاکی: یک روز پس از واکنش کارشناسان محیط‌زیست و رسانه‌ها به تغییر کاربری آشوراده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبرنگاران را به دفتر خود در پارک پردیسان فراخواند تا عملکرد سازمان متبوع خود را در مقابله با زمین‌خواری و خلع ید متجاوزان از اراضی مناطق حفاظت‌شده با اصحاب رسانه در میان بگذارد.

جزیره آشوراده

معصومه ابتكار گفت كه طي يك دهه اخير 22ميليون مترمربع از عرصه‌هاي مناطق حفاظت شده در استان تهران به‌ويژه در منطقه حفاظت‌شده «ورجين» و البرز مركزي توسط سودجويان تصرف شده بود كه طي چند سال اخير به خصوص در سال جاري از 15ميليون مترمربع از اين اراضي رفع تصرف شده است.

او اولويت اول سازمان حفاظت محيط‌زيست را جلوگيري از تصرفات جديد عنوان كرد و گفت كه رفع تصرف از اين عرصه‌ها با شكل‌گيري ستاد ساماندهي رفع تصرف در استانداري شدت گرفته و با هماهنگي ساير نهادها به‌ويژه حمايت مسئولان قضايي روند خلع يد از عرصه‌هاي حفاظت‌شده در استان تهران ادامه دارد.

تهران و هرمزگان در صدر زمين‌خواري

ابتكار به پرونده‌هاي مخفي زمين‌خواري در تهران اشاره كرد و گفت 40پرونده از اين پرونده‌ها با همكاري حجت‌الاسلام اژه‌اي و مقامات قضايي استان تهران در دستور رسيدگي قرار گرفت و تا‌كنون 90هكتار از عرصه‌هاي تصرف‌شده در «ورجين» خلع يد شده ضمن آنكه براي رفع تصرف از عرصه‌هاي تحت حفاظت محيط‌زيست فراخوان سراسري داده‌ايم و طي 3‌ماه گذشته از 772هكتار از اراضي تصرف شده در مناطق تحت حفاظت محيط‌زيست در سراسر كشور رفع تصرف شده است. 100پرونده زمين‌خواري هم در دستور رسيدگي قرار دارد.آن طور كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد، بعد از تهران، بيشترين تصرفات در استان‌هاي هرمزگان، فارس، گيلان و مازندران اتفاق افتاده و دراين استان‌ها تاكنون 1500هكتار اراضي تصرف‌شده كشف و از 85هكتار آن، رفع تصرف شده است. او تأكيد كرد كه اراضي ملي متعلق به مردم است و سازمان حفاظت محيط‌زيست بي‌هيچ ملاحظه‌اي با هرگونه تغيير كاربري و تصرف از طرف هر فردحقيقي و حقوقي كه باشد مقابله مي‌كند.

دفاع از طرح گردشگري درآشوراده

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، درادامه به موضوع تغيير كاربري در جزيره آشوراده اشاره كرد و گفت كه تفاهمنامه‌اي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف حفاظت و اجراي طرح مديريت اين شبه‌جزيره امضا كرديم كه طي آن كليات گردشگري مطرح شده اما جزئيات آن را سازمان حفاظت محيط‌زيست تعيين مي‌كند. ابتكار، جزيره آشوراده را جزيره رها شده عنوان كرد و گفت كه در گذشته و در چند سال اخير بخش‌هايي از اين جزيره تصرف شده است و 50هكتار اراضي آن را تغيير كاربري داده‌اند اما اكنون سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌خواهد طرح مديريت اين جزيره را اجرايي كند. او در توضيح اين مطلب گفت: يك «زون» (محدوده) 100درصد امن با حريمي كه 200هكتار از عرصه‌هاي آشوراده را دربرمي‌گيرد حفظ مي‌شود بي‌آنكه دخل و تصرفي در آن صورت بگيرد. اما يك زون گردشگري گسترده طبيعي در اين جزيره تعيين شده كه قرار است در 10 درصد از اين محدوده فعاليت گردشگري طبيعي همسو با معيارهاي زيست‌محيطي اجرا شود، هيچ واگذاري هم در كار نيست.

مخالف ديروز موافق امروز

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه در دولت دهم يكي ا زمنتقدان و مخالفان جدي اجراي طرح گردشگري در جزيره آشوراده بود روزگذشته بر اجراي اين طرح صحه گذاشت و گفت كه حفاظت از آشوراده در گروي اجراي اين طرح است. معصومه ابتكار درجمع خبرنگاران كوشيد تا با اشاره به تجارب جهاني، اجراي طرحي را توجيه كند كه علاوه بر شمار قابل توجهي از كارشناسان خارج از سازمان حفاظت محيط‌زيست، بدنه كارشناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با آن مخالفند. به اعتقاد كارشناسان، امضاي اين تفاهمنامه يكي از نقاط سياه پرونده دوره رياست ابتكار بر سازمان حفاظت محيط‌زيست در دولت يازدهم است. منتقدان محيط‌زيست مي‌گويند اجراي طرح گردشگري در آشوراده كه بخشي از پناهگاه حيات‌وحش ميانكاله است مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي است؛ تفاوتي هم نمي‌كند اين طرح در دولت دهم اجرا شود يا دولت يازدهم. با وجود اين، ابتكار برخلاف انتظار كارشناسان محيط‌زيست گفت كه «ما ناچاريم طرح گردشگري طبيعي را(در آشوراده) با كمك جوامع محلي و با نظارت و رعايت تمام ضوابط تجربه كنيم». او گفت كه «ستادي براي طرح گردشگري آشوراده در سازمان تشكيل مي‌شود تا تحت نظارت آن، اين طرح اجرا شود اين يك تجربه دشواري است كه مي‌تواند آسيب هم داشته باشد.»

 

کد خبر 280435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha