سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه متن جدید لایحه خاک با همکاری وزارت جهادکشاورزی تهیه شد و در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست به تصویب رسید، گفت: این لایحه هم‌اکنون در هیأت دولت در حال بررسی نهایی است.

زباله


حسن پسنديده مهم‌ترين منابع آلودگي و تخريب و فرسايش خاك را انواع فاضلاب‌ها، پسماندها، زباله‌هاي خانگي، شهري، صنعتي، بيمارستاني و مواد شيميايي و نفتي عنوان كرد و افزود: اين مواد توسط افراد غيرمسئول و به‌طور غيرقانوني در دامان طبيعت و خاك رها شده و موجب آلودگي خاك مي‌شود علاوه بر اين، بهره‌برداري بي‌حد و مرز از مراتع، تخريب جنگل، فعاليت‌هاي معدني و عمراني و كشت نامناسب سبب تخريب و فرسايش خاك و زمين مي‌شود. مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: فلزات سنگين همچون سرب، كادميوم، سلنيوم و... كه در كلوئيدهاي خاك ذخيره مي‌شوند، بسيار خطرناك هستند و با ورود به چرخه غذايي باعث انواع بيماري مي‌شوند. بر اين اساس به‌كارگيري ضوابط و مقررات جامع و كامل براي داشتن خاك سالم و پاك ضروري است.

پسنديده تصريح كرد: لايحه خاك كه در دولت دهم از مجلس به دولت بازگردانده شده بود، در دولت يازدهم مجدداً در دستور كار دولت و مجلس قرار گرفت و مقرر شد دولت متن جديدي را تهيه و ارسال كند.

آنطور كه مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد، متن جديد لايحه خاك با همكاري وزارت جهادكشاورزي تهيه و در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط‌زيست تصويب و به هيأت دولت ارسال شد كه هم‌اكنون در حال بررسي نهايي است. به گفته پسنديده، لايحه جامع خاك در 2بخش اصلي آلودگي و تخريب تهيه شده و بخش‌هاي حفاظت، مديريت و ارزشگذاري اقتصادي در آن لحاظ شده است.

کد خبر 281180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha