روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان و فعالان محیط‌زیست و منابع طبیعی بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی تأکید کردند.

 ۴۸۵هکتار اراضی تصرف شده شمال تهران مسترد می‌شود

چند ساعت پس از تأكيدات رهبري بر حفظ و صيانت از اراضي ملي و ضرورت برخورد با متصرفان، مديركل منابع طبيعي استان تهران به همشهري گفت كه 485هكتار اراضي ملي كه در تصرف دستگاه‌هاي نظامي و نيروهاي مسلح بود با اقدامات صورت گرفته حداكثر تا يكشنبه هفته آينده به منابع طبيعي بازگردانده مي‌شود.

غلامعباس عبدي نژاد در توضيح اين مطلب خاطرنشان كرد: اين اراضي بخشي از جنگل‌هاي دست‌كاشت پارك جنگلي قوچك (واقع در انتهاي بزرگراه ارتش، حدفاصل لواسان،سوهانك) است كه با هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته با دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي، مقدمات استرداد آن فراهم شده و پيش‌بيني مي‌شود حداكثر ظرف يك هفته به منابع طبيعي مسترد شود. به گفته وي، با رفع تصرف از اين عرصه‌ها، اين اراضي براي تفرج شهروندان تهراني در ايام بهار آماده مي‌شود.

آنطور كه مديركل منابع طبيعي استان تهران مي‌گويد بخشي از اراضي مورد نظر با هدف نگهداري به نيروهاي نظامي واگذار شده بود اما بخشي را هم اين نهادها تصرف كرده بودند كه اكنون زمينه رفع تصرف آن ايجاد شده است.

عبدي نژاد در ادامه گفت: مسئولان منابع طبيعي بر خود فرض مي‌دانند از فرمايشات مقام معظم رهبري كه بر صيانت از عرصه‌هاي ملي وطبيعي تأكيد ويژه كردند، سپاسگزاري كنند. اين رهنمودها نقطه عطفي براي حفاظت از منابع طبيعي كشور به‌ويژه در شرايط بحراني امروز محسوب مي‌شود و اميدواريم همه نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها با نصب العين قرار دادن اين رهنمودها، منابع طبيعي را براي پيشگيري از تصرف و تجاوز به عرصه‌هاي ملي وطبيعي كه حكم انفال دارد، ياري كنند.

  • بدون ملاحظه با متجاوزان به انفال برخورد مي‌كنيم

ناصر مقدسي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري كشور در گفت‌وگو با همشهري، فرمايشات مقام معظم رهبري را فصل الخطاب عنوان كرد و گفت: اين فرمايشات يك نگاه راهبردي است كه ايشان با اشاره به نهاد‌ها و عرصه‌اي خاص تأكيد كردند كه اين اراضي، ريه كلانشهر تهران هستند و بايد در اختيار عموم باشد.

مقدسي با تأكيد براينكه رهنمودهاي رهبري براي سازمان جنگل‌ها حجت است، تصريح كرد: مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع بايد با عزم استوار و بيش از پيش براي حفاظت از انفال تلاش كنند. لازمه اين امر، شجاعت است و بايد اين اراده در سازمان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها شكل بگيرد و مديران بايد در ارتباط با منافع ملي بدون هيچ اغماض و ملاحظه‌اي با متخلفان برخورد كنند.

وي افزود: رهبر معظم انقلاب با اشاره به اين نكته كليدي كه همه طرح‌ها بايد پيوست محيط‌زيستي داشته باشد در واقع ضرورت اولويت و حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي را در اجراي طرح‌هاي عمراني خاطرنشان كردند.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري كشور گفت: از اين پس هر فرد يا نهادي كه خلاف اين راهبرد عمل كند خلاف ولايتمداري عمل كرده و خلاف شرع مرتكب شده است. اين رهنمود در واقع مانع تخريب‌هايي مي‌شود كه در فاز توسعه اتفاق مي‌افتد.

مقدسي درمورد زمين خواري هم گفت: با توجه به منويات رهبري، دستگاه‌هاي متولي بايد قاطعانه با پديده شوم زمين خواري برخورد كنند و دستگاه قضايي هم بايد نهايت همكاري كند. انتظار مي‌رود از اين پس بتوانيم در برخورد با متصرفان و متجاوزان قاطعانه برخورد كنيم و توانمندي سازمان جنگل‌ها به‌گونه‌اي باشد كه بتواند از تصرف و تجاوز پيشگيري كند. رسانه‌ها نيز بنا به رسالتي كه دارند بايد به‌گونه‌اي اطلاع‌رساني كنند كه هر فرد حقيقي يا حقوقي كه به انفال تجاوز مي‌كند انگشت نما شود.

کد خبر 289396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha