رئیس کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز گذشته و همزمان با «روز منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه » در جمع برگزیده‌های منابع طبیعی گفت که خسارت فرسایش بادی، درکشور سالانه ۷۷۲میلیارد تومان برآورد می‌شود درحالی‌که بودجه کل منابع طبیعی و محیط‌زیست این اندازه نیست.


عباس رجايي با اشاره به اينكه طي 20سال اخير به مهار بيابانزايي توجهي نشده است، افزود: ما در يك برنامه 5ساله دوبرابر بودجه وزارت جهادكشاورزي فقط از ناحيه فرسايش بادي آسيب مي‌بينيم با وجود اين، تعرض به جنگل‌ها، قطع درخت‌ و ساخت وساز در عرصه‌هاي منابع طبيعي به يكي از عادت‌هاي جامعه تبديل شده است به همين دليل تغيير كاربري اراضي جنگلي و تبديل آنها به ساختمان‌هاي تجاري و ويلا به‌خصوص در استان گلستان و مازندران رشدي شتابناك دارد.

نماينده مردم اراك از برخي سياست‌هاي دولت در حوزه محيط‌زيست و منابع طبيعي به‌شدت انتقاد كرد وگفت: وقتي از متولي ساخت بزرگراه تهران- چالوس مي‌پرسيم چرا به جاي عرض 60متر، با جنگل‌تراشي مسيري به عرض 200متر ايجاد كرديد مي‌خندد و مي‌گويد ما براي مسافران بايد قهوه‌خانه هم بسازيم، با اين رويه چطور مي‌توان انتظار داشت كه جنگل حفظ شود. رجايي با تأكيد براينكه در حوزه محيط‌زيست و منابع طبيعي بايد فعالانه برخورد كرد، افزود: بايد تلاش كنيم كه استانداران متوجه شوند تخريب ذخيره‌گاه‌ها و جنگل آثار زيانباري به همراه دارد. متأسفانه سازمان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها به‌عنوان متوليان محيط‌زيست و منابع طبيعي هنوز نتوانسته‌اند مسائل خود را تبيين و جايگاه محيط‌زيست و منابع طبيعي را در حساب‌هاي ملي تعريف كنند.

رئيس سازمان جنگل‌ها، پس از سخنان رجايي در دفاع از عملكرد سازمان متبوع خود درخصوص مهار بيابانزايي گفت: به‌دليل بي‌توجهي دولت و مجلس به بيابانزدايي از برنامه دوم توسعه به بعد، روند مقابله با بيابانزايي دچار سير نزولي شد، اما اكنون براساس برنامه سازمان جنگل‌ها، 5ميليون هكتار جنگل‌كاري طي 10سال آينده انجام مي‌شود. خداكرم جلالي با تأكيد براينكه در حوزه درياچه اروميه بايد كليه مسائل حوزه آبخيز را مدنظر قرار داد به بحران آب اشاره كرد و ادامه داد: امروز براي تأمين منابع آب كشور راهي جز آبخيزداري و آبخوان‌داري وجود ندارد. وي با تأكيد بر اينكه مجلس و دولت بايد با هم براي حل مسائل مربوط به منابع طبيعي همكاري داشته باشند، گفت: تغيير اقليم و گرم شدن زمين تأثير زيادي در منابع طبيعي دارد، به اين شكل كه با افزايش يك درجه سانتي‌گراد دما، نياز آبي گياهان 17درصد افزايش پيدا مي‌كند.

  • تقدير از روزنامه همشهري

همزمان با روز منابع طبيعي، فرهنگ و رسانه، روزگذشته با حضور برخي چهره‌هاي ورزشي ازجمله علي دايي، از برگزيده‌هاي منابع طبيعي دربخش‌هاي مختلف با اهداي لوح سپاس قدرداني شد. در بخش رسانه هم از اسدالله افلاكي خبرنگارمحيط‌زيست روزنامه همشهري تقدير شد.

کد خبر 289273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha