همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: محیط‌های تالابی که به بیابان تبدیل شده‌اند، مناسب‌ترین مکان برای تولید ریزگردها هستند و این سازمان بسته پیشنهادی مهار ریزگردها را در برنامه خود دارد.

محیط‌های تالابی که بیابانی شده‌اند، مکانی مناسب برای تولید ریزگرد است

به گزارش ایرنا، راضیه لک در سی و سومین گردهمایی علوم زمین در محل سازمان مزبور، اظهار داشت: بسته پیشنهادی مهار ریزگردها به بررسی روند تهیه نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد با نمونه‌برداری رسوب در شبکه فشرده کانون‌های تولید ریزگرد در کشور پرداخت.

وی افزود: موضوع ریزگرد را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از 6 سال قبل مورد مطالعه قرار داد و در حقیقت زمین‌شناسان به خوبی می‌دانند که ریزگردها در چه شرایطی ایجاد می‌شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین خاطر نشان ساخت: ریزگردها در زمین‌های با شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص، رطوبت نامناسب و زمین ریخت‌شناختی ویژه به وجود می‌آیند که همه این موارد تخصص‌های مختلف علوم زمین از قبیل رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی، هیدروژئولوژی، زمین ساخت، محیط‌های رسوبی دیرینه، کانی‌شناسی به ویژه کانی‌شناسی رس‌ها و غیره را نیاز دارد.

وی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی سال‌های گذشته در همه کانون‌های تولید ریزگرد از جمله پلایای جازموریان، دریاچه هامون و هلمند، نوار جنوبی کشور، مکران، سواحل خلیج فارس، جلگه خوزستان، کویر ایران و دریاچه‌های خشک شده از جمله مهارلو، بختگان و طشک نمونه‌برداری انجام داد و بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی رسوبات، نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد منطقه را تهیه کرد.

به گفته این مقام مسئول، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارند که بر اساس نقشه مهار ریزگرد از یک نقطه در کشور شروع و ادامه مطالعات در کشور عراق انجام شود.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هفته گذشته بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر محیط زیست عراق، بر اساس طرح پیشنهادی سازمان زمین‌شناسی ایران به امضا رسید.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان یاد شده، گفت: فعالیت‌های مربوط به شناسایی مناطق اولویت‌دار در عراق آغاز شده و این بسته پیشنهادی در این کشور به مرحله اجرایی رسیده و تیم کارشناسی در اسفند ماه از عراق به ایران خواهند آمد.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این گردهمایی، پیشنهاد داد: دانشجویان مرتبط با علوم زمین، پایان‌نامه‌های کاربردی مرتبط با مسائلی که کشور را درگیر کرده، به مسئولان ارائه کنند.

لک یادآور شد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال‌ها پیش درباره دریاچه ارومیه مطالعه و توصیه‌های لازم را ارایه داد، چنانچه هشدارهای این سازمان مورد توجه جدی قرار می‌گرفت، طی چهار سال گذشته با یک مدیریت درست در منابع آب و کشاورزی قادر به نجات دریاچه ارومیه بودیم.

سی و سومین گردهمایی علوم زمین که سوم اسفند ماه از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برپا شده تا پنجم اسفند با 32 رویکرد تخصصی کار خود را دنبال می‌کند.

قرار است در مدت برگزاری این گردهمایی 143 مقاله در قالب سخنرانی و 533 مقاله به شکل پوستر ارایه شود. همچنین نشست‌های نقش متخصصان جوان علوم زمین، ارتباط صنعت و دانشگاه، یونسکو، انجمن‌های کواترنری، ژئومکانیک نفت و زمین ساخت و زمین‌شناسی ساختاری به شکل جنبی پیش‌بینی شده است.

همچنین روز ششم اسفند ماه در سنندج قرار است نشست رویکرد اکتشاف عناصر فلزی با نگرش بر طلا برگزار شود.

کد خبر 288019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha