یک هفته پس از اعلام جزئیات مصوبات هیأت دولت برای مقابله با ریزگردها، روز گذشته مناظره‌ای با موضوع آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست برگزار شد تا نشان دهد که این معضل اکنون در صدر معضلات زیست‌محیطی قرار دارد.

ریز گرد

 آنطور كه در گزارش مهر آمده است، سيد محمد سادات ابراهيمي، نماينده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شوراي اسلامي در اين مناظره گفت كه ريزگردها سالانه ۹۰۰ميليارد تومان خسارت به خوزستان وارد مي‌كند. او ضمن انتقاد از ورود به برخي حاشيه‌ها افزود: اين حاشيه‌ها سبب حذف بودجه ۶۰ ميلياردي سنجش آلودگي شد و اين اتفاق بسيار اشتباه بود.

  • ابهام در هزينه‌كرد اعتبار 55ميلياردتوماني

سيدحسين دهدشتي، نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي از ديگر شركت‌كنندگان مناظره گفت: اگر مشكل ريزگردها در استان‌هاي جنوبي كشور ادامه يابد نه‌تنها جنوب و غرب كشور درگير مي‌شود بلكه اين معضل قطعا دامنگير تهران هم مي‌شود.

وي گفت: ۱۴سال پيش در مورد بروز پديده ريزگرد هشدار داده شد. متأسفانه گاهي دولتمردان آينده را پيش‌بيني نمي‌كنند، شايد اگر در آن سال تمهيدات لازم انديشيده مي‌شد امروز نيازي به هزينه و تخصيص اعتبار نبود و اين مشكلات را نيز نداشتيم.

نماينده آبادان تصريح كرد: سال گذشته ۵۵ ميليارد تومان براي مقابله با گردوغبار مصوب و در اختيار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار گرفت اما هنوز گزارشي از نحوه هزينه‌كرد اين اعتبار دريافت نكرده‌ايم. از اين رو، نمايندگان مجلس با اعتبار ۶۰ ميليارد توماني سازمان محيط‌زيست موافقت نكردند زيرا در مورد هزينه‌كرد ۵۵ميليارد توماني ابهام وجود دارد. دهدشتي تأكيد كرد: بيشتر نمايندگان حامي طرحي هستند كه براي مقابله با ريزگرد مؤثر باشد، مجلس اين آمادگي را دارد تا دولت طرح جامع مقابله با ريزگردها را ارائه دهد و قطعا مجلس به دولت در اين زمينه كمك خواهد كرد.

  • كانون‌هاي داخلي ريزگردها در حال افزايش است

ضياءالدين شعاعي، مدير ملي طرح مقابله با گردوغبار، در اين مناظره به منشأ اصلي گرد و غبار در كشور اشاره كرد و گفت: شمال سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان، سواحل جنوبي تا بندر ماهشهر، خوزستان و بخشي از ايلام، اصلي‌ترين منشأ گردوغبار در داخل كشور براساس آمار ۱۰ساله است اما اين كانون‌ها در حال تغيير و افزايش است.

وي با تأكيد بر نقش كم‌آبي در گسترش اين كانون‌ها اظهار كرد: در حال حاضر سدهاي ما زير ۵۰ تا ۳۷درصد ذخيره آب دارند و در خوزستان، ميزان آب پشت سدها نسبت به گذشته ۴۸درصد كاهش داشته است.

وي در مورد كانون‌هاي خارجي ريزگرد گفت: ۹۰درصد از تالاب‌هاي عراق و ۹۴درصد از تالاب‌هاي بين‌النهرين خشك شده است. حقابه دجله و فرات نيز از سوي يكي از كشورهاي همسايه شمال غربي مسدود مي‌شود و همه اينها در افزايش اين كانون‌ها بسيار مؤثر است.

احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان خوزستان از ديگر شركت‌كنندگان در مناظره، به وقوع پديده ريزگردها به خوزستان از ۱۰ سال پيش اشاره كرد و گفت: ۴ تا ۵ سال است كه بيش از ۲۰ استان كشور، متاثر از اين پديده هستند، اين پديده با شروع خشك‌شدن تالاب‌هاي بين‌النهرين آغاز شده است.

وي با بيان اينكه تنها بخش كوچكي از تالاب بزرگ هورالعظيم در كشور ايران قرار دارد، گفت: از سال۱۹۹۱، صدام براي مبارزه با شيعيان با حفر كانالي اقدام به خشك‌كردن آب اين تالاب كرد و آب هورالعظيم را به دجله انتقال داد، در سال۲۰۰۰ اين خيانت صدام به بشريت، به ثمر رسيد و يكي از ۲فاجعه زيست‌محيطي سال شد. لاهيجان‌زاده تصريح كرد: براساس تصاوير ماهواره‌اي در ۴ تا ۵ سال اول پديده ريزگردها، ۹۰درصد منشأ خارجي داشت كه در سال گذشته اين عدد به ۷۵درصد رسيده است.

  • نقطه عطف مقابله با ريزگردها

با شدت‌گرفتن ريزگردها در آسمان خوزستان، مقابله با اين مهمان ناخوانده تا آنجا اهميت پيدا كرد كه رهبر معظم انقلاب 20بهمن‌ماه گذشته، براي حل معضل ريزگردها به‌صورت ويژه به دولت دستور دادند و تأكيد كردند كه با تشكيل جلسه‌‌اي با حضور تمام مسئولان مرتبط با موضوع، تدابير اجرايي و تصميمات عاجلي براي رفع اين مشكل و حل معضل گردوغبار شديد ناشي از ريزگردها اتخاذ شود. 5روز پس از تأكيد رهبري بر حل معضل ريزگردها، هيأت دولت راهكارهاي مقابله با گردوغبار را تصويب كرد. جزئيات اين راهكارها كه هم‌اكنون در دستور كار دولت قرار دارد 28بهمن‌ماه توسط رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اهواز و درجمع مسئولان محلي تشريح شد.

کد خبر 287987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha