یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

جمعه شب گذشته خبرگزاری ایرنا تصاویری از رانش زمین در یکی از زیباترین مناطق کشور منتشر کرد تصاویری که نشان می‌داد راه ارتباطی جواهر ده رامسر به‌خاطر رانش زمین غیرقابل دسترس شده است.

رانش زمین - جواهرده

گرچه در نخستين واكنش‌ها علت بروزرانش بارندگي اعلام شده اما علل بروز اين اتفاق را فراتر از بارندگي بايد جست وجو كرد. بروز رانش زمين در جاده جواهرده به همان علتي رخ داده است كه چند سال پيش سيل ويرانگر در استان گلستان خسارات مالي و جاني به‌بار آورد.

دكتر محمد اميني عضو هيأت علمي و مدرس منابع طبيعي دانشگاه ساري در اين‌باره به همشهري گفت: اغلب رانش‌هايي كه در شمال كشور اتفاق مي‌افتد ناشي از دست كاري در طبيعت و اجراي طرح‌هاي فاقد مطالعات كارشناسانه است.

رئيس جامعه جنگلباني مازندران از حذف پوشش گياهي در شمال كشور به‌عنوان يكي ديگر از عوامل مهم در بروز رانش نام برد وافزود: حذف پوشش گياهي ازجمله درختان توسكا زمينه را براي رانش زمين مساعد مي‌كند به اين عوامل كشت ناسازگار با طبيعت راهم بايد اضافه كرد. به گفته اين استاد دانشگاه، كشت ناسازگار با طبيعت باعث تغيير در رژيم آبي منطقه شده در نهايت نظام طبيعي آب‌هاي زيرزميني را عوض مي‌كند و به افت آب‌هاي زير زميني و فرونشست زمين منجر مي‌شود. اميني مي‌گويد: تسطيح زمين و خاكبرداري بدون مطالعه در پايين دست از ديگر عوامل مؤثر در رانش زمين در مناطق شمال كشور به‌ويژه جواهرده است.

رانش زمين در جواهرده نشان مي‌دهد پيامدهاي نامطلوب توسعه لجام‌گسيخته به شيوه‌هاي مختلف در حال ظهور است.وقتي بيش از توان و ظرفيت جنگل از رويشگاه‌هاي جنگلي برداشت مي‌شود، وقتي بدون ارزيابي زيست‌محيطي روي هر رودخانه‌اي سد احداث مي‌شود، وقتي وزارت نيرو بي‌توجه به حجم منابع آبي كشور مجوز هزاران چاه عميق و نيمه عميق را صادر مي‌كند منابع پايه كشور به مخاطر ه مي‌افتد؛ ‌آب‌هاي زيرزميني 60دشت اصلي كشور سالانه 2متر افت مي‌كند و فرونشست دشت‌هاي كشور در پهنه‌اي به ابعاد يك ميليون هكتار اتفاق مي‌افتد.رانش زمين در جواهرده يكي از صدها هشدار طبيعت در واكنش به رفتارهاي غيرمسئولانه ما در طبيعت است.

کد خبر 287868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha