همشهری آنلاین: همایش راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل مختلف این حرکت بزرگ فرهنگی به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش برگزار شد.

حبیبیان

به گزارش ایسنا،در این همایش 150 نفر از راویان دفاع مقدس ارتش حضور داشتند و پیشکسوتان و فرماندهان رده‌های مختلف این نیرو تجربیات خود را در اختیار راویان قرار دادند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرو بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اردوهای راهیان نور در اسفندماه سال گذشته برای دومین بار این همایش را برگزار کرد. همایش اول در قم برگزار شده بود.

همچنین ارتش از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در روایت این حماسه بزرگ استفاده می‌کند. راویان دیگر هم در کنار این پیشکسوتان آموزش‌های لازم را برای روایت فرار می‌گیرند.

در این همایش امیرسرتیپ رضا خرم‌طوسی فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور ارتش اظهار کرد: راویان دفاع مقدس رسالت سنگینی بر عهده دارند چون شهدا کارشان را به خوبی انجام دادند و حالا نوبت ما است که آن‌ها را به نسل امروز و آیندگان بشناسانیم. چون اگر نگاهی به تحولات علمی و صنعتی کشورمان داشته باشیم به عینه پیشرفت‌های مختلف را مشاهده می‌کنیم که حاصل کار شهداست. در واقع کار ما راویان به نوعی رسالت سنگین زینبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یک بسته کامل روحیه مردانگی، ایثار، علم، حماسه، معنویت و... بود و ما باید نسل جوان را با معارف دفاع مقدس سیراب کنیم. چون جوان هر جا واقعیتی را ببیند به سمت آن می‌رود و اردوهای راهیان نور بهترین فرصت و زمان برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جوانان محسوب می‌شود.

در ادامه همایش امیرسرتیپ حبیبیان رئیس حفاظت اطلاعات ستاد مشترک ارتش با اشاره به اثرات انقلاب اسلامی از جمله ایجاد فضای دینی، تأسیس نظام ولایی، به متن آوردن شیعه از حاشیه، ارائه فهم جدید از تحولات جهانی و... گفت: دفاع مقدس مصداق کامل کارآمدی نظام اسلامی بود. هشت سال دفاع مقدس با رهبری امام خمینی (ره) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و ایثار و فداکاری شهدا، جانبازان و آزادگان اداره شد و ارزش‌های متفاوت از سایر جنگ‌ها را به نمایش گذاشت. به همین خاطر دشمنان همواره سعی می‌کنند با هویت‌زدایی از جوانان کشورمان روحیه حماسه‌آفرینی و ایثار آن‌ها را سلب کنند. جنگ نرم در همین راستا توسط دشمنان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: راویان مبلغان نظریه مقاومت هستند، نظریه‌ای که امروزه در لبنان، سوریه و چند کشور دیگر مشاهده می‌کنیم. این روحیه برگرفته از دفاع مقدس است.

سرتیپ حبیبیان همچنین اخلاص، ارائه زیبای مطالب و اشراف به رخدادها، بیان زیبا، تناسب گفتار با مخاطب و وحدت‌زا بودن را از جمله عواملی دانست که راویان باید در بیان تاریخ دفاع مقدس به آن پایبند باشند.

در ادامه امیرسرتیپ کیومرث پوراحمد جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با تأکید بر ضرورت تولید ارزش در بحث راهیان نور گفت: مخاطب‌شناسی در انتقال پیام دفاع مقدس بسیار مهم است در غیر این صورت تنها کار کلیشه‌ای انجام داده‌ایم و کار کلیشه‌ای هم نمی‌تواند تولید کننده ارزش باشد.

وی افزود: هنر راویان دفاع مقدس این است که بتوانند پاسخ مخاطبان را با توجه به داشته‌های ذهنی آن‌ها و واقعیت‌های موجود بدهند. نباید در مورد شهدا طوری صحبت کنیم که نسل جوان تصور کنند دستیابی به روحیات شهدا امکان‌پذیر نیست. در پاسخ به مخاطبان هم باید حوصله سرلوحه کار راویان قرار بگیرد.

سرتیپ پوراحمد همچین خواستار بیان واقعیت‌های دفاع مقدس آن‌طور که بوده، شد و افزود: در غیر این صورت ما به دست خودمان تاریخ دفاع مقدس را تحریف کرده‌ایم.

کد خبر 287567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha