پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سریال «جلال‌الدین» در سه فاز ساخته شده که دوران کودکی، جوانی، میانسالی و پیری مولانا را به تصویر می‌کشد.

آن‌قدر ساختن فیلمی از زندگانی مولانا، شاعر و عارف بزرگ کشورمان، امری بدیهی به نظر می‌رسد که اکثر مخاطبان و حتی خود دست‌اندرکاران فیلم معتقدند خیلی پیش‌تر از اینها باید به صرافت ساختن چنین مجموعه‌ای می‌افتادند.

آن هم مولانایی که دیر بجنبیم، ترک‌ها قرعه‌اش را به نام خودشان زده‌اند و حتی بعید نیست برایش سریالی با رنگ و لعاب حریم سلطان بسازند!

همین حساب و کتاب‌ها باعث شده بعد از مدت‌ها که آنتن تلویزیون خالی از سریال‌های الف و الف ویژه بوده، اکنون سریالی به نام این شاعر گرانقدر، در قالب پروژه‌های الف ویژه تولید شود و بالاخره بعد از مدت‌ها جمعه شب‌هایمان رنگ یک سریال درست و حسابی را به خودش ببیند، سریالی که با سکانداری کارگردان «روز واقعه» کلید خورده‌است.

شهرام اسدی با فیلم‌هایی از جنس روز واقعه و «اوینار» و سریال «آشیانه سیمرغ» با موضوع زندگی شیخ بهایی، پیش از این بخت خودش را در این عرصه آزموده و سربلند هم از میدان بیرون آمده. بنابراین می‌توان خوش‌بین بود که کار را به کاردان سپرده‌اند.

سریال «جلال‌الدین» در سه فاز ساخته شده که دوران کودکی، جوانی، میانسالی و پیری مولانا را به تصویر می‌کشد و بعد از اسدی، در ادامه راه، کارگردانی آن به آرش معیریان رسیده‌است.

فیلمنامه اولیه را رضا مقصودی نوشته که برای این نگارش به ترکیه و قونیه سفر کرده و تحقیقات جامعی انجام داده‌است. بعد از آن شهرام اسدی، فیلمنامه را بازنویسی کرده که البته ظاهرا این دو نفر بسیار همسو و همفکر با هم پیش رفته‌اند.

دست آخر هم علی حدادی مطابق با نظر مسوولان تلویزیون بازنویسی دیگری انجام داده تا در ‌‌نهایت این فیلمنامه وارد مرحله تولید شود.

به گفته مهدی همایونفر، تهیه‌کننده این سریال، از آنجا که مولانا دوران کودکی‌اش را در بلخ گذرانده، به دلیل نزدیکی معماری شهرهایی مثل خوانسار، اصفهان و کاشان با معماری این شهر، بخشی از فیلم در شهرهای مذکور تصویربرداری شده و برای بخش‌های بزرگسالی او که در بغداد و قونیه گذشته، دکورهایی در شهریار ساخته شده‌است.

یکی از ویژگی‌های سریال جلال‌الدین، عنصر دوبله است که با مدیریت دوبلاژ ناصر طهماسب صورت گرفته و باعث می‌شود دیالوگ‌های این سریال تاریخی، کاملا شفاف و فصیح بیان شوند.

با این‌حال جالب است سریالی که با این‌همه زحمت طی سال‌های ۹۱ تا ۹۳ ساخته شده، فقط در قالب ۱۱ قسمت هر جمعه از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود و این روند از نوزدهم دی ماه شروع شده‌است.

اگر تا به‌حال با این مجموعه همراه نشده‌اید، قسمت‌های باقیمانده را از دست ندهید. حیف است جمعه شب‌های ایرانی‌مان را از تماشای داستان زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی خالی بگذاریم.

منبع: همشهري جوان

کد خبر 287435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha