همشهری آنلاین: دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور از برپایی سنگر آسمانی در منطقه عملیاتی شلمچه برای ارائه خدمات فرهنگی به زائران و بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس خبر داد و گفت: این سنگر آسمانی از سوی ۱۷۰ طلبه و روحانی داوطلب برپا می شود.

 سنگر آسمانی

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا - سرهنگ پاسدار نادر ادیبی روز دوشنبه در نشست خبری عملیات عظیم فرهنگی تربیتی راهیان نور جنوب کشور این مطلب را عنوان و اهداف، برنامه ها و سیاست های راهیان نور جنوب را تشریح کرد.

وی شعار امسال راهیان نور را «ما می توانیم» عنوان، و شهدای محوری حماسه بزرگ فرهنگی راهیان نور کشور را شهیدان نادر مهدوی، بهرام آریافر، محمدعلی الله دادی، منصور وطن پور، حجت الاسلام سید یونس رودباری، شهیده طیبه واعظی و جهادگر شهید علی فارسی معرفی کرد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: خدا را شاکریم که در این مقطع حساس جریان بزرگ و فرهنگی راهیان نور به عنوان یکی از پدیده های مهم و بسیار اثرگذار در حوزه فرهنگ مثبت عمومی کشور در حال ایفای نقشی فرهنگی و تربیتی است.

سرهنگ ادیبی توضیح داد: دفاع مقدس بعنوان یک پدیده بی نظیر در دورانی است که همه استکبار برای خاموش کردن ندای آزادیخواهی و استکبار ستیزی امت های آزادی خواه و آزاده در تلاش بودند، که دفاع مقدس درسی بی نظیر را به ملت ها و آزادگان دنیا داد تا با تاسی از این فرهنگ مقدس و مبارک به پیروزی در مقابل مستکباران برسند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: هنگامی که به سیر تحول مدیریت در دوران دفاع مقدس نگاه می کنیم، متوجه می شویم که از ابتدا تا پایان جنگ تحمیلی تحول شگرفی در سطوح مختلف مدیریتی، نظامی و داخلی کشور داشته ایم، اگرچه آن زمان هم در محاصره اقتصادی بودیم اما به خوبی توانسته ایم از پس آن بر بیاییم و در مقابل دشمن به پیروزی برسیم.

وی افزود: اکنون پیروزی های ما در دوران انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس به دستاوردی بزرگ برای سایر کشورهای آزادیخواه تبدیل شده و بدون شک ما توانسته ایم انقلابمان را از طریق این تفکر فرهنگی و استکبار ستیز به اقصی نقاط جهان صادر کنیم.

سرهنگ ادیبی با بیان اینکه در دوران پرشکوه دفاع مقدس به اتکای نیروی درون زا شاهد پیروزی های بی شماری درتمامی حوزه ها بوده ایم، گفت: این نیروها باعث شدند در آن دوران به عزت و سربلندی برسیم.

وی اضافه کرد: اکنون نیز اردوهای راهیان نور برای ایجاد یک فضای تجربه اندوزی، بصیرت افزایی و ایجاد معنویت به دنبال همان برنامه های دوران دفاع مقدس است که خوشبختانه ملت ما نیز همیشه مقاومت کرده اند و حضور در این اردوها نیز الگویی برای مقابله با ظلم و استکبار ستیزی است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس به رغم تمامی تسلیحات سنگینی که اروپا و دیگر کشورهای غربی به عراق می فرستادند، رژیم بعثی صدام با شکست های سنگینی روبرو می شد و این رژیم دیکتاتور با توان رزمندگان دلیر اسلام فرو ریخت چرا که خداوند سبجان در قرآن مجید می فرماید: ظلم هیچگاه پایدار نخواهد ماند.

وی افزود: راهیان نور یک مجموعه توانمند فرهنگی است که تمام توانمندی های آن را ملت شریف ایران اسلامی رقم می زنند و ستاد مرکزی راهیان نور نیز با حضور آحاد مختلف مردم ولایتمدار و انقلابی به ویژه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی به دنبال انجام یک عملیات عظیم فرهنگی و تربیتی است که حضور حدود چهار میلیون نفر بازدید کننده و زائر در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس شاهدی بر این مدعاست.

سرهنگ ادیبی تصریح کرد: راهیان نور باعث ایجاد روحیه مقاومت نزد ایرانیان است که این مهم نشات گرفته از هشت سال مقاومت جانانه و دلیرانه رزمندگان اسلام در دفاع از این مرز و بوم است، اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که دشمنان نظام اسلامی در عرصه جنگ نرم می خواهند با این پدیده فرهنگی مقابله کنند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در رابطه با انتخاب شعار امسال راهیان نور کشور نیز گفت: برای امسال شعار «ما می توانیم » را انتخاب کرده ایم که تداعی عزم و اراده ملت ایران در همه عرصه ها است، چرا که ملت ایران در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نشان داد با مقاومت همه سختی ها را پشت سر خواهد گذاشت و همین صحنه اقتداری را برای دیگر ملت های آزاده به نمایش گذاشت.

وی گفت: راهیان نور به عنوان یک مجموعه فرهنگی توانمند توانسته است 80 درصد از جوانان را جذب کند که این جوانان در امتداد فرهنگ دفاع مقدس به دنبال سبک زندگی شهدا و معارف آن دوران هستند.

سرهنگ ادیبی افزود: راهیان نور در ایجاد قدرت نرم به خوبی عمل کرد به طوری که اکنون مردم بازدیدکننده از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و به ویژه جوانان و نوجوانان اصرار دارند که بدانند در گذشته این نظام چه اتفاقاتی افتاده است.

وی یادآور شد: براساس نظرسنجی های انجام شده از سوی این ستاد مردم می خواهند با سبک زندگی و روحیه شهدا آشنا شوند تا در توسعه زندگی شهری و شخصی آنها اثربخش باشد، بنابراین یکی از خدماتی که ستاد مرکزی راهیان نور به زائران ارائه خواهد داد این است که مردم را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا و مولفه های جهاد را برایشان بازگو کند.

وی تاکید کرد: تبیین نقش رهبری دینی و مدیریت ولایی، اخلاق مداری ، بهره گیری از ظرفیت های دینی، عزم ملی ، وحدت ملی و آرمان خواهی مبتنی بر آموزه های دفاع مقدس از جمله مسائلی است که زائران و بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در جنوب کشور تمایل دارند با آنها آشنایی پیدا کنند ولی دشمن می خواهد با تغییر الگوها مانع این عمل بشود.

وی با اشاره به قرارگاه های عملیاتی و اجرایی ستاد مرکزی راهیان نور کشور در سطوح مختلف افزود: قرارگاه راهیان نور بسیج و سپاه 95 درصد از اعزام های عمومی را برعهده دارد که در این میان قرارگاه های ارتش ، نیروی انتظامی، صدا و سیما و جهاد سازندگی نیز هر یک به صورت هماهنگ فعالیت های فرهنگی خود را دنبال می کنند.

وی گفت: در شورای سیاستگذاری ستاد مرکزی راهیان نور نیز که با ترکیب فرماندهان نیروهای مسلح و مسوولین دولتی شکل گرفته است ، به دنبال هم افزایی در این جریان فرهنگی هستیم.

سرهنگ ادیبی خاطرنشان کرد: در گذشته اعزام ها فقط به مناطق عملیاتی استان خوزستان انجام می شد ولی در طی سال های اخیر استان های ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی نیز در این اعزام ها میزبان زائران راهیان نور هستند.

وی گفت: با طرح ریزی جامعی که انجام شده قرار است در بخش دریایی استانهای هرمزگان و بوشهر هم میزبان بازدید کنندگانی از مناطق عملیاتی باشند که هر یک از این استانها ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند.

سرهنگ ادیبی با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در مناطق عملیاتی جنوب کشور در سال گذشته نیز یادآور شد: این حضور برای مردم افتخاری بی نظیری است، چرا که مقام معظم رهبری در این حضورشان نکات خوب و قابل توجهی را در رابطه با راهیان نور بیان کردند که ناظر بر معرفت افزایی این اعزام ها است.

وی گفت: یکی از موضوعات مورد نظر مقام معظم رهبری تداوم راهیان نور در طول سال های آتی بود که برای همین منظور طرح ریزی مناسبی انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر این زیارت با معرفت نیز یکی دیگر از نکات مورد نظر معظم له بود که در همین راستا نیز از بین نویسندگان خوب، حدود 22 موضوع برای شناسنامه دار کردن مناطق عملیاتی در نظر گرفته شده که کتاب شناسنامه مناطق عملیاتی در روز ملی راهیان نور رونمایی خواهد شد.

سرهنگ ادیبی افزود: علاوه بر این جلوگیری از تحریف و فراموشی نیز یکی دیگر از دغدغه های مقام معظم رهبری در سفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس بود که در رابطه با این مساله نیز ما هدف گذاری های مناسبی را انجام داده ایم چرا که همواره دشمن ها به الگوهای خوب اسلامی و ایرانی هجوم می آورند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در رابطه با اقدامات فرهنگی در راستای غنی سازی اوقات فراغت مردم و بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی دفاع مقدس نیز گفت: یادمان ها در طول مدت حضور زائران به عنوان نشر معارف دفاع مقدس شناخته خواهند شد و راویان خادمان و مبلغین نیز در این راستا خدمات رسانی خواهند کرد.

وی یادآور شد: در سال جاری در 6 نقطه اسکان متمرکز زائران راهیان نور نمایش های رزمی و فرهنگی خواهیم داشت که در سال گذشته بیش از 370 شب نمایش رزمی فرهنگی به اجرا درآمد.

وی افزود: علاوه بر فعالیت یادشده کتاب ها و نرم افزارهایی مختلفی در اختیار زائران راهیان نور قرار می گیرد.

وی گفت: 25 هزار خادم به منظور خدمات رسانی به زائران و بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب کشور در این مناطق حضور دارند که 86 درصد از آنها تحصیلات شان بالای کارشناسی است و در دوره های 110 تا 12 روزه به خدمات رسانی خواهند پرداخت.

سرهنگ ادیبی خاطرنشان کرد: در بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس و راهیان نور بیش از 48 درصد بازدید کنندگان مرد و 52 درصد زن هستند که حدود 80 درصد از آنان جوانانی با سن 15 تا 35 سال را می توان دید.

وی یادآور شد: طرح جامع یادمان ها را نیز که تعیین کننده نقش یادمان ها در دوران دفاع مقدس و هویت معنوی عملیات ها است در سال آینده شروع خواهیم کرد. در حوزه رسانه هم طرحی با عنوان «طرح رسانه ای شهید رهبر» اجرا خواهد شد و تاکنون بیش از 80 خبرنگار داوطلب حضور در این طرح شده اند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور افزود: امسال نیز همانند سال های قبل طرح جامع نظرسنجی و آمارگیری از زائران راهیان نور به اجرا در می آید و طرح «هما« که مخفف «هدایت ، مشاوره و اطلاع رسانی نیز در مناطق یادشده اجرا خواهد شد.

سرهنگ ادیبی از اجرای طرح «مصباح» برای انجام خدمات پزشکی به زائران و بازدیدکنندگان از این مناطق خبر داد و گفت: با اجرای این فعالیت مهم و کار آمد طرح اردوهای جهادی اجرا و طرح ایستگاه های صلواتی نیز در مناطق عملیاتی دفاع مقدس احیا خواهد شد.

وی از برگزاری جشنواره «ره آورد سرزمین نور» برای جمع آوری و انتشار آثار هنری بازدیدکنندگان و زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس خبر داد و گفت: این جشنواره در خرمشهر و همزمان با روز 20 اسفند روز ملی راهیان نور برگزار خواهد شد.

کد خبر 287371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha