یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

دکتر پریسا شبانی : تحقیقات نشان می‌دهد یک‌سوم مردم از این که درباره کاندوم با همسرشان حرف بزنند، احساس خجالت می‌کنند.

 البته این مطالعات در کشور انگلیس انجام شده است.

 به گزارش بی‌بی‌سی، انجمن تنظیم خانواده انگلستان، با نظرسنجی از بیش از 2 هزار مرد و زن بزرگسال، متوجه این موضوع شده‌اند.

جالب اینجاست که در این کشور، روابط جنسی آزاد و بی‌قاعده به هیچ‌وجه باعث خجالت و شرم نمی‌شود، ولی آنچه که مردم از آن خجالت می‌کشند و آن را به نوعی «تابو» می‌دانند، سخن گفتن درباره یک وسیله پیشگیری از بارداری به نام «کاندوم» است.

 برآیند این دو نکته همین است که آمارها نشان می‌دهند: بالا رفتن میزان شدید عفونت‌های منتقله از راه آمیزش، در سال‌های اخیر. به گفته کارشناسان، شیوع تبخال تناسلی در این کشور به 9 درصد و شیوع نوع دیگری عفونت آمیزشی، موسوم به «کلامیدیا»، به 4 درصد رسیده است که این میزان بسیار بالاست و می‌تواند هشداری جدی محسوب شود.

 اما در آمریکا وضع چه‌طور است؟ آمریکا مرکز اشاعه ایدز و هر بیماری مقاربتی و خلاصه هر کاری است که بشود گفت مبارزه با تندرستی. چندی قبل، یک تیم از برجسته‌ترین پزشکان بین‌المللی، صنعت سینمای آمریکا (هالیوود) را بزرگ‌ترین مرکز تبلیغ رفتارهای ناسالم جنسی و مواد مخدر معرفی کردند.

 تحقیقات آنها بر روی 200 فیلم مشهور هالیوود انجام شد که در 20 سال گذشته ساخته شده‌اند و نتیجه این مطالعه نشان داد که در تمام این فیلم‌ها به طور غیر مسئولانه‌ای به تبلیغ فساد و فحشا مبادرت شده است.

 نکته جالب اینکه این فیلم‌ها هیچ کدام فیلم‌های رده پورنوگرافی یا همان فیلم‌های غیراخلاقی نبودند و همگی تحت لوای فیلم‌های سرگرم‌کننده و هنری هالیوود ساخته شده‌اند.

 مواردی که در این فیلم‌ها می‌تواند به سلامت انسان ضرر بزند‌، تنها به مصرف ماری جوانا و صحنه‌های غیر اخلاقی محدود نمی‌شود و صحنه‌هایی که به کرات مواد مخدری غیر از گراس مصرف می شود وجود دارد. (از نظرآمریکایی‌ها گراس مخدر درجه 3 محسوب می‌شود.)

 به گفته محققان، در 8 درصد از 200 فیلم بررسی شده، استفاده از گراس به نمایش گذاشته شده و این صحنه‌ها با دید مثبتی که از شخصیت‌ها دارد این عمل را توجیه نیز کرده یا در مواردی موضع بی‌طرف نسبت به آن داشته‌اند.

همچنین در 7 درصد آنها مصرف دیگر مواد مخدر غیر تزریقی به نمایش گذاشته شده؛ همچنان که در 32 درصد آنها بر استفاده از مشروبات الکلی و لذت بردن از آنها تاکید شده و در 68 درصد از آنها هم دخانیات تبلیغ شده است. با تمام این اوصاف اما در این فیلم‌ها مثلاً هیچ‌اشاره‌ای به وسایل پیشگیری از بارداری نشده است.

 به غیر از یک فیلم، در 98 درصد بقیه موارد هیچ اشاره‌ای مثلاً به استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری مثل کاندوم، به عنوان نکته‌ای که بشود به آن آموزشی گفت اشاره نشده است.

 همچنین در این 98 درصد هیچ اشاره‌ای هم به عوامل بارداری ناخواسته یا عوارض آن برای جامعه یا ‌عوارض‌ دیگر مقاربت‌های خطرناک مثل ایدز، یا بیماری‌های مقاربتی نشده است.

 با این اوصاف، تعجبی ندارد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که در بسیاری از موارد شرم و حیا برای‌شان معنایی ندارد، در بعضی موارد دیگر خجالتی هستند!

کد خبر 28708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز