همشهری آنلاین: سیفیلیس، بیماری مقاربتی که زمانی دراز با زندگی بی‌بند و بار در قرن نوزدهم اروپا همراهی داشت، دوباره به طور نگران‌کننده‌ای در این قاره شیوع یافته است

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر ماریتا وان ده لار، کارشناس بیماری‌های آمیزشی در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا در این باره گفت: "سیفیلیس زمانی بیماری بسیار نادری  شده بود، اما دیگر مطمئن نیستم که باز هم این گونه باشد."

اغلب موارد سیفیلیس در مردان مشاهده می‌شود و متخصصان به رفتارهای مخاطره‌آمیز جنسی میان مردان همجنسگرا در اروپا به عنوان علت اصلی ظهور مجدد بیماری اشاره می‌کنند، هر چند که در میان افراد غیرهمجنسگرا چه مرد و چه زن هم  این بیماری مشاهده می‌‌شود.

سیفیلیس بلای جنسی قرن نوزدهم در اروپا بود. اما استفاده گسترده از پنی‌سیلین در دهه 1950 باعث شد که این بیماری محو شود.

اما در دهه گذشته سیفیلیس به طور غیرمنتظری در نتیجه رفتارهای مخاطره‌آمیز جنسی بازگشته و در شهرهای عمده در سراسر اروپا از لندن و آمستردام گرفته تا پاریس و برلین شیوع یافته است.

به گفته وان ده لار بروز سیفیلیس در اروپا آنقدر غیرمترقبه بود که بسیاری از پزشکان در ابتدا در تشخیص دادن آن دچار اشکال بودند.

گرچه این روزها این بیماری عمدتا در میان مردان همجنسگرا در شهرهای اروپایی دیده می‌شود، بسیاری از کارشناسان نگرانند که این بیماری در صورتی که اقدامات شدیدتر در مقابل آن صورت نگیرد به عموم مردم هم سرایت پیدا کند.

زنان باردار مبتلا به سیفیلیس بیماری را به نوزادان خود منتقل می‌کنند. تقریبا نیمی از همه نوزادان آلوده‌شده به سیفیلیس در حالیکه هنوز در رحم مادر هستند یا مدت کوتاهی پس از زایمان می‌میرند.

سیفیلیس بیماری باکتریایی است که یک میکروب مارپیچی به نام "تروپونما پالیدوم" آن را به وجود می‌آورد و علائمی از جمله زخم و دانه‌های پوستی در آن بروز می‌کند. در موارد شدید این بیماری می‌تواند باعث زوال عقل یا آسیب مرگبار به قلب، دستگاه‌های تنفسی و عصبی مرکزی شود.

سیفیلیس در صورتی که به طور زودرس تشخیص داده شود، با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.
اما محدود کردن این بیماری که زمانی از  آن جز چند مورد معدود مجزا دراروپا دیده نمی‌شد، به کاری مشکل بدل شده است.

پیشرفت‌های به عمل آمده در درمان ایدز به طور نادانسته گسترش سیفیلیس ایدز را تشدید کرده است.

وان ده لار دراین باره گفت: "شواهد نشان می‌دهد که از سال 1996 به بعد با در دسترس قرار گرفتن داروهای ضدرتروویروسی برای درمان ایدز رفتارهای ناایمن جنسی افزایش یافته است."

از طرف دیگر کارشناسان به نقش وب‌سایت‌های وعده‌گذاری میان افراد HIV  مثبت در این همه‌گیری اشاره می‌کنند، زیرا عدم رعایت اصول بهداشت جنسی بوسیله این افراد باعث انتقال بیماری‌های مقاربتی مانند سیفیلیس بین آنها می‌شود.

در آمریکا نیز در حالی که در سال 2000 موارد سیفیلیس آنقدر کم شده بود که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در این کشور به دنبال تدوین طرحی برای ریشه‌کنی سیفیلیس بود، 9800 مورد از این بیماری در سال 2006 گزارش شد.

کد خبر 39738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز