دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

صدف کوه‌کن: ظاهر شدن دوباره و شیوع سریع همه‌گیری سیفلیس در چین مسئولان این کشور را نگران کرده است.

مخصوصاً که این کشور سابقه درخشانی در مبارزه با این بیماری دارد و بین سال‌های1960تا1980 این بیماری تقریباً از چین حذف شده بود.

مجله معتبر پزشکی لانست در شماره اخیر خود گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد شیوع سیفلیس در چین از میزان 2/0 مورد در هر صد هزار نفر در سال 1993 به 5/6 مورد در هر صد هزار نفر در سال 1999 افزایش یافته است.

همچنین افزایش قابل توجهی در میزان مبتلایان به نوع ارثی سیفلیس از 01/0 مورد در هر 100 هزار تولد زنده در سال 1991 به 68/19 مورد در سال2005 به چشم می خورد.

جالب اینجاست که کارشناسان رشد سریع سیفلیس را ناشی از اصلاحات اقتصادی و جهانی شدن ذکر کرده‌اند. آنها در مقاله خود از فاکتورهای دیگری نظیر بالا بودن هزینه‌های درمان و رابطه جنسی زود هنگام  و قبل از ازدواج در جوانان نیز یاد کرده‌اند.

آنها معتقدند که همزمان با به قدرت رسیدن کمونیسم در سال 1949، چین در میانه یکی  از بزرگترین همه‌گیری‌های سیفلیس تاریخ بود، اما دولت چین به مبارزه شدید با سیفلیس پرداخت و با برنامه‌های پیشگیری به جایی رسیدند که تا سال 1964 دیگر این بیماری به شکل نادر در چین وجود داشت.

این روند اما در سال 1980 که مرزهای این کشور بازشد، دستخوش تغییراتی شد.

بیماری باستانی

سیفلیس در طول تاریخ اپیدمی‌های کشنده‌ای را ایجاد کرده است. به عنوان مثال در بررسی‌های باستانشناسی که در شهر سوخته (شهری با پنج هزار سال قدمت در 56 کیلومتری زابل) به عمل آمده مشخص شده که یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ  مردمان باستان ابتلا به بیماری سیفلیس بوده است.

همچنین افرادی نظیر نیچه و شکسپیر در طول زندگی خود به این  بیماری مبتلا شده‌اند و حتی اعتقاد بر این است که موتزارت  در اثر این بیماری جان خود را از دست داده است.

جالب است بدانید در آمریکا هم شیوع این بیماری در سال‌های اخیر افزایش یافته. نگرانی روز افزون در مورد این بیماری سبب آن  است که تحقیقات نشان داده ابتلا به سیفلیس احتمال انتقال ایدز را 3 تا 5 برابر افزایش می دهد.

شناسنامه سیفلیس

سیفلیس توسط نوعی باکتری موسوم به «تریپونما» و اغلب از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود. باکتری از طریق زخم‌های اولیه از فرد آلوده به پوست، غشاء مخاطی نواحی تناسلی، دهان شریک جنسی غیرآلوده منتقل می‌شود.

زنان باردار مبتلا به سیفلیس می‌توانند باکتری را به جنین خود منتقل کرده که به آن سیفلیس ارثی می‌گویند. بیشتر موارد سیفلیس ارثی به سقط  منتهی می‌شود.  علایم و عوارض سیفلیس بسیار گسترده است.

سیفلیس «مقلد بزرگ» نامیده می‌شود زیرا علائم اولیه بیماری مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر و حتی نظیر سرماخوردگی است. متخصصان عفونی می‌گویند افراد با ظهور هرگونه ضایعات پوستی و زخم ناحیه تناسلی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 13417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز