همشهری آنلاین: کریستین ساینس مانیتور نوشت: آیا آمریکا می‌تواند در برنامه‌اش برای آموزش شورشیان سوریه به منظور نبرد با گروه دولت اسلامی و رژیم بشار اسد رئیس جمهور، از تکرار اشتباهات گذشته خود در مسلح کردن و آموزش گروه‌های شورشی اجتناب کند.

terrorist

به گزارش واحد مركزي خبر، پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در مطلبی به قلم آنا مولرین نوشت، کارشناسان اعلام کرده‌اند تلاش آمریکا برای یافتن و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری برای نبرد با دولت اسلامی و رژیم اسد به طور جدی آغاز شده است.

حدود صد افسر ارتش آمریکا اوایل این ماه برای آغاز ماموریت کاری خود به عنوان بخشی از برنامه باراک اوباما رئیس جمهور برای ثبات بخشیدن به سوریه - که اکنون همزمان درگیر جنگ داخلی و ظهور و قدرت گرفتن دولت اسلامی است - وارد خاورمیانه شده‌اند. به گفته مقامات پنتاگون در هفته‌های آینده چند صد تن دیگر از نیروهای ارتش آمریکا وارد منطقه می‌شوند.

مقامات وزارت دفاع آمریکا برآورد کردند این ماموریت از اوایل بهار آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تلاش برای جذب نیرو و بررسی صلاحیت افراد بین سه تا پنج ماه طول بکشد. این مقامات افزودند دوره آموزشی نیز بین شش تا هشت ماه طول خواهد کشید.

بدون تردید این اقدام چالش‌هایی نیز دارد. بسیاری از مبارزان قصد دارند به دولت اسلامی بپیوندند و صلاحیت لازم را برای آموزش دیدن ندارند. از طرف دیگر مربیان نیز باید تا حدی مطمئن شوند افرادی را که آموزش می‌دهند و مسلح می‌کنند در آینده علیه ارتش آمریکا، متحدان آمریکا یا شهروندان غیرنظامی در کشورهای خود وارد عمل نخواهند شد.

با این حال این فرایند فرصتی برای شورشیان و آمریکا است. همانطور که مجاهدینی که آمریکا آموزش داده بود در دهه 1980 در افغانستان با اتحاد جماهیر شوروی جنگیدند، شورشیان سوری که آمریکا آموزش خواهد داد نیز می‌توانند اوضاع جنگ را تغییر دهند و زمینه را برای مداخله در آینده فراهم کنند. آمریکا نیز فرصت پیدا می‌کند، نشان دهد از تهاجم‌های خارجی خود در گذشته درس گرفته است و می‌تواند درباره ثبات بلندمدت تر در منطقه چاره‌اندیشی کند.

کارشناسان استدلال می‌کنند نباید در تعهد به افرادی که باید آموزش ببینند، کوتاهی بشود. پس از شکست شوروی در افغانستان، اکثر مجاهدین افغان نادیده گرفته شدند. به این ترتیب این مجاهدان به طالبان و القاعده تبدیل شدند. اکنون نیز آمریکا می‌خواهد از تبدیل شدن اهداف کوتاه مدت خود در سوریه به مشکلات آینده جلوگیری کند.

به گفته یکی از کارشناسان امنیتی آمریکا، واشنگتن نمی‌خواهد ماموریت آموزش خود را در مدت یک شب - یا حتی یک دوره یک ساله - راه‌اندازی کند. بلکه آغاز چنین کاری سال‌ها وقت می‌برد زیرا ابتدا باید اعتمادسازی شود.

ضریب خطر این کار بالا است. همانطور که اوضاع عراق پیچیده و دشوار است، اوضاع سوریه در بعضی موارد حتی پیچیده‌تر و دشوارتر است. در حال حاضر بخش اعظم شرق سوریه در اختیار دولت اسلامی است و دیگر نقاط این کشور نیز تحت کنترل رژیم اسد است. همچنان جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد.

در گزارش هفته گذشته گروه مشاوره امنیتی سوفان مستقر در نیویورک آمده است «اوضاع در سوریه بسیار پیچیده است و هنوز برای ثبات جهانی اهمیت دارد و این در حالی است که چشم‌انداز آینده عراق خوش‌بینانه است».

این پایگاه اینترنتی در ادامه می‌نویسد، با توجه به دشواری‌های پیش رو درباره سوریه، تلاش برای آموزش - آموزش در حدود پنج هزار مبارز سوری- یک راه حل میانه روانه است. کارشناسان می‌گویند احتمالا تعداد افراد به اندازه‌ای خواهد بود که بشود آنها را آموزش داد و اهداف اصلی ارتش آمریکا و متحدانش کاملا روشن است. به این ترتیب کاملا روشن خواهد بود کدام گروه از شورشیان برای آموزش انتخاب می‌شوند و آنها چگونه آموزش می‌بینند.

به این روش، این گروه‌های فرصت بهتری برای موفقیت در انجام ماموریت خود پس از اتمام دوره‌های آموزشی خود خواهند داشت. کارشناسان معتقدند، این راه حل یک آزمایش واقعی خواهد بود. در این مسیر باید مطمئن شد که گروه‌های شورشی برای موفقیت در ماموریت‌شان آماده شده‌اند: ماموریت آنها سوریه بدون اسد است. باید آنها را به سطحی از آمادگی سیاسی رساند که پذیرا و حامی سوریه چندقطبی و فاز انتقال قدرت به نیروهای دفاعی محلی تحت کنترل غیرنظامیان باشند.

یافتن و انتخاب شورشیانی که این صلاحیت را داشته باشند دشوار است. اثبات شده است برخی از استانداردهای آمریکا برای تهیه سلاح و آموزش مبارزان شورشی بسیار سخت‌گیرانه است.

کد خبر 286956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha