دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب از نور تا نوا شامل مقاله‌ها، نوشته‌ها و شعرهایی است درباره زندگی و ارزش‌های هنری غلامحسین بنان، استاد بزرگ موسیقی آوازی ایران که به کوشش پری دخت آور (بنان) تنظیم و ویرایش تازه آن از سوی انتشارات ماهور منتشر شده است.

 به گزارش همشهری‌آنلاین در ویرایش جدید، علاوه بر نمایه اشخاص، فهرست کامل آثار بنان و نیز عکس‌های جدیدی افزوده شده‌اند.

زندگی  غلامحسین بنان مصادف با دوره‌ای بود که موسیقی در ایران به تدریج از زمره حرفه‌ها بیرون می‌آمد و در ردیف هنرها جا می‌گرفت ... با این همه، غبارِ خفّتِ دیرین هنوز از چهره آن پاک نشده بود و خطِ فاصل میان هنرمند و «عمله طرب» همیشه روشن نبود و کمتر پدری در خواب و خیالش برای فرزند خود شغل خوانندگی آرزو می‌کرد. بنان از کسانی بود که با خودداری از خواندن در مجالس طرب و پرهیز از قبول مزد از افراد ارزش خود و هنر خود را اعتلا بخشید و سهمی مهم در ارتقای فهم مردم از موسیقی هنری و جدی داشت.
آواز بنان ... نرم و صاف و پُر و گرم و خوش طنین بود. اختیار حنجره‌اش هرگز از دست او خارج نمی‌شد. چَه چَه بیجا نمی‌زد و قدرت‌نمایی نمی‌کرد. برعکس، قدرت خود را در انتقال معنی شعر و ارائه  ظرافت ها و لطایف آواز نشان می‌داد.

بنان آن طور که می‌بایست می‌خواند و دیگران بیشتر آن طور که می‌توانستند.

بنان چنان بر آواز خود مسلط بود و چنان آرام و مطمئن و ظاهراً بی‌کوشش می‌خواند که وقتی شروع می‌کرد انسان هرگز دغدغه این را نداشت که جایی از عهده برنیاید و یا فقط به ممکن بسازد و صدایش بشکند و یا از میزان خارج شود. با خیال آسوده و کمال اطمینان می‌شد به آواز او گوش کرد و خود را به دست امواج لذت سپرد.

کد خبر 286816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha